هولوکاست در میانمار

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۱۱
هولوکاست در میانمار

گروه گوناگون   این روزها از درگیری‌های میان مسلمانان میانمار و بوداییان افراطی خبرهای زیادی منتشر شده است. بوداییان افراطی بارها به روستاهای مسلمان‌نشین حمله کرده و آنها را ویران کرده یا آتش زده‌اند. از اوایل ماه سپتامبر نیز بودایی‌های میانمار و نیروهای پلیس و ارتش این کشور به بهانه هجوم عده‌یی به پاسگاه پلیس حملات گسترده‌یی را علیه روستاهای مسلمان‌نشین آغاز کرده‌اند.

بر این اساس در روزهای اخیر افزایش حملات این گروه افراطی به مسلمانان، واکنش بسیاری از مقام‌های مسوول در جوامع بین‌المللی را به‌دنبال داشته است.

بر این اساس، معاون عالی حقوق بشر در پاسخ به خشونت‌های صورت‌ گرفته علیه اقلیت روهینگیا در ایالت راخین میانمار آن را نسل‌کشی وحشیانه خوانده است. با توجه به ناامنی ایجاد شده در این منطقه مسلمانان ایالت راخین ناچار به ترک میانمار و پناهندگی در کشورهای دیگر شده‌اند. روند فرار مسلمانان این روزها بسیار افزایش پیدا کرده که این مهاجرت‌ها مشکلات بسیاری را هم به‌همراه خواهد داشت. گزارش‌های به دست آمده از مهاجرت بیش از صدها هزار مسلمان به بنگلادش خبر داده‌اند.

طبق برآورد سازمان‌ بین‌المللی مهاجرت، از دهم سپتامبر تاکنون حدود 313هزار مسلمان به خاک بنگلادش وارد شده‌اند که این موضوع بحران‌هایی ایجاد کرده است. کشور میانمار با چین، هند، بنگلادش، لائوس و تایلند مرز مشترک زمینی دارد اما تنها بنگلادش اجازه ورود به پناهجویان میانماری را داده است.

تازه‌ترین گزارش‌های به دست آمده به بررسی هزینه‌های مورد نیز برای زندگی پناهجویان میانماری در سال 2017 پرداخته است. طبق آمار ارائه شده، مجموع نیازهای مالی برای این مهاجران، حدود 77.1 میلیون دلار برآورد شده است. براساس تحقیقات صورت ‌گرفته مسلمانانی که تاکنون به بنگلادش مهاجرت کرده‌اند، برای زندگی در خاک این کشور، به 60هزار سرپناه نیاز دارند. وزیر خارجه بنگلادش نیز با محکوم کردن این نسل‌کشی خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه و ساخت سرپناه برای آوارگان شده است. طبق برخی گزارش‌های به دست آمده، تاکنون تعداد بسیاری از مسلمانان نیز در روستاهای خود قتل‌عام شده‌اند و برخی کودکان و افراد سالمند در راه رسیدن به بنگلادش

بر اثر گرسنگی و تشنگی جان سپرده‌اند. آمار منتشر شده از سازمان ملل نشان می‌دهد که برای تامین معیشت این آوارگان در بنگلادش ماهانه حدود 1.5میلیون کیلو برنج نیاز است. امدادگران وابسته به سازمان ملل که در مناطق مرزی بنگلادش مستقر هستند، وضعیت فوق‌العاده در تامین مواد غذایی ضروری آوارگان اعلام کرده‌اند.

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد، پناهجویانی که به خاک بنگلادش وارد شده‌اند روزانه به 4.5میلیون لیتر آب آشامیدنی نیاز دارند.

علاوه بر کمبود مواد غذایی، افزایش چشمگیر آوارگان روهینگیا در مناطق مرزی بنگلادش، نیروهای امدادی را با کمبود امکانات بهداشتی نیز روبه‌رو کرده است. طبق آمارهای به دست آمده برای تامین نیازهای بهداشتی پناهجویان میانمار در بنگلادش حدود

15 هزار دستگاه سرویس بهداشتی نیاز است. این در حالی است که از شمار بیماران و زخمی‌های مسلمانان روهینگیایی و اقلام دارویی مورد نیاز آنها در آمار اقلام بهداشتی صرف‌نظر شود. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه خواستار بازگشایی مرزهای بنگلادش به روی مسلمانان آراکان میانمار شد و گفت: ترکیه آماده است تا هزینه اسکان و خدمات پناهجویان آراکان را پرداخت کند. با توجه به هزینه‌های بسیاری که برای اسکان و خدمات پناهجویان در بنگلادش تخمین زده شده، همچنین افزایش تعداد آوارگان برخی کشورها کمک‌رسانی به مسلمانان میانمار را آغاز کرده‌اند.

طبق گزارش‌های به دست آمده، تجار برنج پاکستان برای کمک به مسلمانان میانماری، هزینه سرپرستی حدود هزار نفر از آنان را بر عهده گرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از آمادگی ایران برای ساخت اردوگاهی برای آوارگان میانماری و برپایی بیمارستان صحرایی در بنگلادش خبر داد که در صورت موافقت دولت بنگلادش اجرایی خواهد شد. همچنین عملیات بارگیری محموله‌های جمعیت هلال‌احمر ایران برای کمک به مسلمانان روهینگیای میانمار شامل اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی در روزهای گذشته آغاز شده است.

 

 

ارسال نظر