پیروی بورس‌های آسیایی از سقوط وال‌استریت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۶۸

گروه بورس

در معاملات دیروز بازارهای جهانی به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از تنش‌های کره‌شمالی، بازار سهام در آسیا به دنبال افت ارزش سهام در وال‌استریت سقوط کرد.

به گزارش «تعادل»، با ضعیف ماندن دلار، نیکی ژاپن 0.3درصد کاهش یافت و در شبه جزیره کره هم شاخص کوسپی 0.28درصد افت کرد. شاخص آسیا و اقیانوسیه اس‌اندپی ۲۰۰ با افت 1.07درصدی زیرشاخص مالی خود 0.24درصد افت کرد. زیرشاخص‌های معدنکاری طلا و سهام انرژی اندکی افزایش یافتند.

بازارهای بزرگ چین هم تحت فشار قرار گرفتند، شاخص هانگ‌سنگ 0.88درصد کاهش یافت و در سرزمین اصلی چین هم شاخص ترکیبی شانگ‌های 0.44درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص ترکیبی شن‌زن هم 0.223درصد افت کرد.

تنش‌های کره‌شمالی هر روز تشدید می‌شود و یک دیپلمات کره‌شمالی تهدید کرده است در صورتی که امریکا به فشار آوردن به پیونگ‌یانگ ادامه دهد، کشور او آماده است بسته‌های کادویی به ایالات متحده تحویل دهد. کره‌جنوبی هم اعلام کرد به دنبال آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی در روز یک‌شنبه احتمالا این کشور تست‌های بیشتری انجام خواهد داد.

رییس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ وقتی در توییت خود در روز سه‌شنبه اعلام کرد که به ژاپن و کره‌جنوبی اجازه خواهد داد تا مقدار افزایش یافته قابل توجهی از تجهیزات نظامی را از امریکا خریداری کنند، باعث بالا رفتن تنش‌ها شد. در همین زمان ولادیمیر پوتین هم در مورد بالا رفتن تشنج‌های نظامی در واکنش به تحولات منطقه هشدار داد.  از طرف دیگر قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر تحت تاثیر رشد فزاینده تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری و تشدید بحران کره‌شمالی با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است ولی برخی تحلیلگران اقتصادی نسبت به خطر ناشی از کاهش قیمت این فلز زرد در کوتاه‌مدت هشدار می‌دهند. قیمت جهانی طلا در مبادلات روز دوشنبه برای لحظاتی به بیش از ۱۳۳۹ دلار رسید که این رقم از ۲۴سپتامبر سال گذشته بی‌سابقه بوده است.  بی‌شک مهم‌ترین عامل موثر بر افزایش قیمت طلا در روزهای گذشته تنش‌های جدید در شبه جزیره کره و آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی بوده است. کیت جوکیس تحلیلگر ارشد موسسه سوسایت جنرال فرانسه نیز هشدار داده است که سرمایه‌گذاران باید برای هرگونه کاهش قیمت طلا آماده باشند.  وی تاکید کرد: اگر تنش در شبه جزیره کره و آسیا افزایش یابد، این مساله بی‌شک موجب افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد شد ولی کاهش تنش‌ها نیز از سوی دیگر موجب کاهش قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی می‌شود.  این تحلیلگر اقتصادی افزود: اگر ارزش دلار امریکا با افزایش بیشتری روبه‌رو شود، این سناریو وجود دارد که قیمت طلا تا سطح ۱۳۰۰دلاری کاهش یابد.

وی پیش‌بینی کرده است در صورت کاهش تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی به خصوص بحران کره‌شمالی قیمت هر اونس طلا طی ماه‌های آینده بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰دلار در نوسان خواهد بود.  تحلیلگران و فعالان بازارهای بین‌المللی بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آینده تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار، شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و اوضاع کره شمالی قرار خواهد داشت.

انتشار آمارهای مهم اقتصادی امریکا منطقه یورو و چین و برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا نیز تاثیر مهمی بر قیمت طلا تا پایان هفته جاری خواهد داشت.

 

ارسال نظر