اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۲

واردات گازوییل خواسته وزارت نفت نیست

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از میانگین صادرات ماهانه ٥٠٠هزار تن نفت کوره از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: واردات گازوییل (نفت گاز) تداوم نخواهد داشت.

سیدمحسن قمصری در گفت‌وگو با شانا درباره واردات گازوییل در دو ماه اخیر گفت: واردات گازوییل باتوجه به شرایط فصلی صورت گرفته و به یقین تداوم نخواهد داشت.

وی در این‌باره که چند محموله طی دو ماه گذشته وارد کشور شده است، تصریح کرد: تعداد محموله‌های گازوییل که طی دو ماه گذشته وارد کشور شده بسیار کم بوده و این میزان نیز طبق نیاز کشور و براساس شرایط فصلی وارد کشور شده است. قمصری درباره صادرات فرآورده‌های نفتی در هشت ماهه نخست امسال گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی متغیر است، اما در هشت ماهه نخست امسال ماهانه حدود ٥٠٠هزار تن نفت کوره و ١٠٠هزار تن ال‌پی‌جی (LPG) و بقیه فرآورده‌های نفتی نیز به میزان محدودی صادر شده است. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: مقداری از فرآورده‌های نفتی مثل ال‌پی‌جی توسط شرکت ملی گاز همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر می‌شود که آمار آنها دراختیار ما نیست. درواقع آمار کل صادرات فرآورده‌های نفتی دراختیار گمرک است. وی درباره وضع بورس نفت هم گفت: شکل‌گیری بورس نفت مراحل پایانی را می‌گذراند و هم‌اکنون قیمت نفت برای عرضه در بورس نهایی شده است. به گفته قمصری، برای عرضه نفت در بورس مجموعه‌یی از مشکلات قانونی و مغایرت با بودجه سال١٣٩٣ وجود دارد که در حال برطرف شدن است.


70دکل حفاری ملکی در کشور

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: این شرکت همه توان خود را روی حفاری در میدان‌های مشترک گذاشته است.

به‌گزارش شانا، حیدر بهمنی در توضیح بیشتر در این باره افزود: هم‌اکنون ١١ دستگاه حفاری این شرکت در میدان‌های نفتی آزادگان شمالی و جنوبی و میدان یاران استقرار یافته‌‌اند و درحال حفاری هستند. بهمنی اظهار کرد: براساس برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، حفاری در میدان‌های نفت و گاز مشترک، از اولویت‌ها و در سرفصل فعالیت‌ها و برنامه‌های این شرکت قرار دارد. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درزمینه ساخت انبوه تجهیزات صنعت حفاری، گفت: در بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و دکل‌های حفاری اولویت‌ها مشخص شده و به‌سمت خودکفایی کامل پیش می‌رویم. شرکت ملی حفاری ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حفاری در کشور هم‌اکنون ٧٠دکل حفاری ملکی و پنج دکل استیجاری خشکی و دریایی در اختیار دارد که با به‌کارگیری آنها بخش وسیعی از عملیات حفاری در ١٠استان نفت‌خیز کشور را انجام می‌دهد.

انبارهای خالی مجتمع‌های پتروشیمی کشور

شرکت‌های پتروشیمی ایران در هشت ماهه نخست امسال بیش از ٣٠میلیون تن محصول تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرده‌اند.

علی‌محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با شانا با اعلام این خبر افزود: امسال تاکنون ٧١درصد ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی کشور محقق شده که نسبت به سال قبل از رشد ١٠٨درصدی برخوردار است.

وی با بیان اینکه درصورت تامین کافی خوراک مجتمع‌های پتروشیمی ازسوی شرکت ملی گاز ایران، تولید محصولات پتروشیمی کشور از ٤٢میلیون تن تا پایان سال فراتر می‌رود، گفت: با تحقق این میزان تولید ٧٣درصد از ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی ایران تحقق می‌یابد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران کمبود خوراک، مشکلات در زمینه تعمیرات و فرآیندهای موجود در مجتمع‌ها را به‌ترتیب ازجمله دلایل اصلی نرسیدن به ظرفیت تولید پیش‌بینی شده در این شرکت دانست و گفت: امسال باتوجه به افزایش تولید گاز در میدان پارس‌جنوبی نسبت به پارسال کمبود خوراک کمتری داریم. بساق‌زاده بااشاره به تحقق افزایش تولید ٧٥میلیون مترمکعبی گاز از میدان پارس‌جنوبی گفت: هم‌اکنون موجودی انبارهای مجتمع‌های پتروشیمی کشور نسبت به سال قبل بسیار کمتر شده که این امر حکایت از افزایش صادرات دارد. وی کمبود خوراک و گاز طبیعی، کاهش تحویل پروپیلن به مجتمع‌های پتروشیمی به‌دلیل اشکال در پالایشگاه شازند اراک، کمبود آب به‌خصوص در منطقه ماهشهر و کاهش برداشت کود شیمیایی ازسوی وزارت جهاد کشاورزی را ازجمله مهم‌ترین چالش‌های موجود در صنعت پتروشیمی طی هشت ماهه نخست امسال اعلام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر