موجودی انبارهای سرب به کمترین میزان خود رسید

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۲۸

پس از برطرف شدن شوک احتمالی ممنوعیت واردات کنسانتره سرب کره شمالی به چین، قیمت این فلز در بازار بورس فلزات لندن کاهش پیدا کرد، همچنان میزان موجودی انبارهای سرب در حال کاهش است و باید دید این امر چه تاثیر بر قیمت این فلز خواهد داشت.  روند تغییر قیمت سرب در نیمه اول ماه آگوست به بیشترین میزان خود رسید و بیشترین مقدار آن در 17 آگوست رقم خورد که حدود 2.457 هزار دلار به‌ازای هر تن بود. گفتنی است که موجودی انبارهای بازار بورس فلزات لندن نیز پس از سال 2009 کمتر از 150 هزار تن نشده بود، اما در 22 آگوست ماه جاری به کمترین مقدار خود یعنی 147 هزار تن رسید. قیمت سرب پس از 16 آگوست تا 22 همین ماه با وجود کاهش موجودی، روندی نزولی را طی کرد. بنابراین لازم است سایر عوامل موثر بر قیمت سرب نیز بررسی شود.  پس از میزان عرضه و تقاضا، عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت کامودیتی‌ها نرخ بهره دلار امریکاست؛ چرا که قیمت این محصولات براساس واحد دلار امریکا بیان می‌شود.

نرخ بهره دلار پس از 15 آگوست روند نزولی را طی کرد و تا 21 آگوست به 93.095 واحد رسید؛ همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کاهش نرخ بهره دلار از عوامل افزاینده قیمت کامودیتی‌هاست. با وجود اینکه هر 2 عامل نرخ بهره دلار و میزان موجودی انبارهای سرب به‌گونه‌یی بود که انتظار روند روبه رشدی برای قیمت سرب می‌رفت، این اتفاق رخ نداد و قیمت سرب تا 2.346 هزار دلار به‌ازای هر تن نیز کاهش پیدا کرد.

خبر احتمالی ممنوعیت واردات کنسانتره سرب از کره شمالی به چین یکی از دلایل افزایش قیمت این فلز در نیمه آگوست بود که با برطرف شدن این شوک بازار سرب فروکش کرد و با وجود کاهش موجودی و کاهش نرخ بهره دلار امریکا، قیمت سرب تا 21 آگوست روند نزولی را طی کرد.  در 22 آگوست نرخ بهره دلار امریکا تا 93.545 واحد افزایش یافت؛ اما این افزایش ادامه‌دار نبود و مجددا در روز 23 آگوست با کاهش مواجه شد و به 93.147 واحد رسید. در 24 آگوست نرخ بهره دلار نسبت به روز قبل خود با افزایش کمی همراه شد، در نهایت در 25 آگوست هم‌زمان با سخنرانی خانم یلن در کنفرانس JacksonHole روند نزولی به خود گرفت و به کمترین میزان خود در 3 هفته گذشته سقوط کرد. وی در صحبت‌های خود بر لزوم حفظ قوانین محدود‌کننده بهره بانکی تاکید کرد که همین امر موجب کاهش نرخ بهره دلار شد و آن را به 92.8 واحد کاهش داد. رسیدن نرخ بهره دلار به کمترین میزان خود در ماه گذشته موجب تقویت قیمت و بازار اکثر کامودیتی‌ها شد. بازار سرب نیز از همین امر مستثنی نماند و همان‌طور که در نمودار نیز نشان داده شده، در 25 آگوست دوباره روند رو به رشدی را در پیش گرفت.

 

ارسال نظر