اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۳۴

نیمه دوم سال بهتر از 3 سال گذشته

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و کانه‌های فلزی با فتح قله‌های جدید در یکی، دو ماه گذشته شگفتی‌ساز بازارهای جهانی و بازار داخلی بوده تا جایی که در مقطع فعلی بازار سرمایه پویا‌تر از سال گذشته در جریان است.

شریعتی، تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار به سنا گفت: عوامل مختلفی باعث این تغییر در قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی شده و طبق بررسی‌های تاریخی وقتی در فصل گرما افزایش قیمت کامودیتی‌ها رقم بخورد در فصل سرما به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی از سوی چین برای کارخانجات به ویژه فولادسازان، کاهش عرضه بیش از فصل گرما خواهد بود. وی در پایان پیش‌بینی کرد: در نیمه دوم سال 1396 شاهد بازاری پویا‌تر و جذاب‌تر از 3سال گذشته خواهیم بود که حتی می‌تواند شاهد سقف‌های جدید از شاخص کل در انتهای سال با محوریت شرکت‌هایی مانند صنعت روی، سرب، فولاد، سنگ آهن و احتمالا پالایش باشد.

اثر کاهش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه

حمید فهیمی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اقدام بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی، راهکاری برای جلوگیری از ادامه اتهام نقش بازار سرمایه در عدم کاهش سود پیشنهاد کرد.

فهیمی درخصوص نخستین اقدام بانک مرکزی پس از تشکیل دولت دوازدهم مبنی بر سر و سامان دادن به نرخ سود بانکی گفت: سال گذشته نیز بانک مرکزی با اعلام نرخ سود 18درصدی برای تسهیلات و نرخ سود 15درصدی سپرده‌ها سعی در مهار نرخ سود بانکی داشت اما در عمل بانک‌ها به این اعداد توجهی نشان ندادند و نرخ سپرده‌ها و تسهیلات فراتر از نرخ اعلامی بود. وی ادامه داد: بنابراین، این ‌بار این سیاست دستوری همکاری جدی‌تر بازار پول و بازار سرمایه را می‌طلبد تا در مسیر اصلاح نرخ سود قدم محکمی برداشته شود و بانک‌ها از طریق بازار سرمایه و ابزارهای آن نتوانند، رویه سابق را ادامه دهند. با نرخ تورم فعلی قاعدتا بانک‌ها نباید بهانه‌یی برای عدم کاهش نرخ سودها داشته باشند. بی‌شک مسیر عبور از بحران رکود بدون گذر از این مرحله هموار نخواهد شد.

زمان پذیره‌نویسی صندوق جدید بازار اعلام شد

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات از پذیره‌نویسی صندوق جدید توسعه فراز اعتماد با پیش‌بینی بازدهی بیش از 18درصد از شنبه آینده خبر داد. سیدرضا علوی درخصوص پذیره‌نویسی صندوق جدید این کارگزاری اظهار کرد: این کارگزاری در ادامه برنامه‌های توسعه‌یی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و برای تنوع‌بخشی به مدیریت سرمایه مشتریان با همکاری پست بانک ایران اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت «توسعه فراز اعتماد» کرده است.

آسودگی بانک‌ها زیر چتر موسسات رتبه‌بندی

زمانی که شرکت‌ها دارای رتبه اعتباری باشند، بانک‌ها می‌توانند بر مبنای این رتبه تسهیلات را در اختیار آنها قرار دهند به این ترتیب شرکت‌های شفاف‌تر با رتبه‌های بالا می‌توانند از شرایط راحت‌تری برای کسب اعتبار برخوردار شوند. به گزارش«تعادل» قاسم محسنی دمنه، عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با سنا با تاکید بر اینکه در اصلاح قانون بازار سرمایه باید موسسات رتبه‌بندی هم مورد توجه قرار بگیرند، گفت: در بازنگری قانون بازار سرمایه باید برای موسسات رتبه‌بندی هم مواردی در نظر گرفته شود که این نهادها دسترسی به اطلاعات مطمئن‌تری داشته باشند.

به گفته محسنی بخش قابل توجهی از اشتغال کشور ما در بنگاه‌های کوچک و متوسط است، زمانی که این شرکت‌ها دسترسی راحت‌تری به منابع مالی داشته باشند، می‌توانند فعالیت خود را توسعه دهند که باعث رونق اقتصادی و افزایش اشتغال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر سازمان بورس به دو موسسه رتبه‌بندی مجوز داده است، گفت: امید است این دو موسسه(برهان و پارس) در نیمه دوم سال فعالیت خود را آغاز کنند. وی با تاکید بر اینکه ریسک و بازدهی در کنار هم باید در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرند، افزود: با رتبه‌بندی شرکت‌ها، شفافیت بازار سرمایه افزایش خواهد یافت. محسنی معتقد است، اوراق بهادار که برای عموم منتشر می‌شوند نیز باید رتبه‌بندی شوند. بنابراین شرکت‌هایی که اوراق مشارکت یا اوراق اجاره منتشر می‌کنند یا حتی اوراق خزانه دولتی نیز باید رتبه اعتباری دریافت کنند.

سهام ۲۱ شرکت در بورس زیر ۱۰۰ تومان معامله می‌شود

قیمت سهم ۲۱شرکت در بورس اوراق بهادار کمتر از ۱۰۰۰ریال داد و ستد می‌شود. به گزارش تسنیم؛ نگاهی به معاملات بورس اوراق بهادار در مرداد ماه امسال نشان می‌دهد، ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان این ماه به بیش از 325هزارمیلیارد تومان بالغ شد. همچنین بررسی آخرین وضعیت ارزش بازار ناشران بورسی بیانگر این مطلب است از میان 325شرکت که در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه اول تا سوم از نظر ارزش بازار به صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 225700میلیارد ریال، ارتباطات سیار ایران با 141350میلیارد ریال و فولاد مبارکه اصفهان با 136575میلیارد ریال اختصاص یافته است. افزون بر این؛ شرکت‌های مخابرات ایران، ملی صنایع مس ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سنگ آهن گل‌گهر و پتروشیمی جم به ترتیب با 113760میلیارد ریال، 100250میلیارد ریال، 76545میلیارد ریال، 75672میلیارد ریال، 74864میلیارد ریال، 74730میلیارد ریال و 74640میلیارد ریال رتبه‌های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.

 

ارسال نظر