بهره‌برداری از طرحی جدید در فردو

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۱۹

گروه ایران|

رییس سازمان انرژی اتمی از بهره‌برداری از مرحله نخست طرحی هسته‌یی در تاسیسات فردو تا چند روز آینده خبر داد. خبری که صالحی آن را در ادامه طرح‌های اجرایی سازمان انرژی اتمی برای توسعه دانش هسته‌یی در کشورمان رسانه‌یی می‌کند.

موضوعی که طی سال‌های اخیر به چالشی جدی میان دولت و مخالفانش بدل شده بود؛ افراد و جریاناتی که با وارونه‌نمایی دستاوردهای دولت در این بخش اعلام می‌کردند که دولت اساسا اعتقادی به توسعه دانش هسته‌یی ندارد و ادعا می‌کردند دولت در محل یکی از رآکتورهای کشورمان سیمان ریخته است. اما دستاوردهای دولت یازدهم در ارتقای دانش هسته‌یی نشان داد که برخلاف ادعاهای مطرح شده دولت تدبیر و امید طرح‌های دامنه‌داری را برای توسعه این دانش عملیاتی کرده که ایران را در ردیف کشورهای دارای دانش هسته‌یی بومی قرار می‌دهد. علی‌اکبر صالحی درباره آخرین دستاوردهای دولت برای ارتقای دانش هسته‌یی در فردو افزود: این طرح مرتبط با ایزوتوپ‌های پایدار و مجموعه‌یی از مراکز تحقیقاتی در فردو است که مرحله اولیه آن تا یکی، دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و افتتاحیه اصلی در 20 فروردین آینده خواهد بود.

وی طرح ایزوتوپ‌های پایدار با مشارکت ایران و روسیه را رو به جلو دانست و با رد وقفه در اجرای این طرح افزود: قراردادهای این طرح امضا شده و برای امضای آن گفت‌وگوهای فنی باید انجام می‌شد و این‌گونه نبود که فوری به امضا برسد. اینها ابعاد مختلف فنی دارد و کارشناسان ما همه ابعاد آن را درنظر گرفته‌اند. صالحی اضافه کرد: کارشناسان ما و روسیه بارها به دو کشور سفر کرده‌اند و پس از بررسی موضوع درنهایت قرارداد، نهایی و امضا شد و اکنون کارها در این بخش به خوبی پیش می‌رود و حتی در مقایسه با اقداماتی که باید می‌کردیم جلوتر هستیم. وی گفت: تاسیسات فردو در مقایسه با یکی، دو سال پیش بسیار تغییر کرده و بخش قابل‌توجهش مربوط به ایزوتوپ‌های پایدار است که باید انجام می‌دادیم. بخشی از این طرح را باید روس‌ها انجام دهند و بخش قابل‌توجهش را خودمان باید انجام می‌دادیم که به‌خوبی پیش رفته‌ایم. رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با صدا و سیما با تبیین فنی ایزوتوپ‌های پایدار و نقش آن در صنعت هسته‌یی کشورمان افزود: تولید ایزوتوپ‌های پایدار مانند غنی‌سازی است با این تفاوت که در غنی‌سازی اورانیوم 235 از 238 جدا می‌شود چون اینها باهم هستند اما علاوه بر اورانیوم، ایزوتوپ‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌خواهیم آنها را از هم جدا کنیم. صالحی گفت: برای جداسازی ایزوتوپ ایکس یک از ایکس دو، ماده اولیه باید تبدیل به گاز شود تا بتوانیم آن را به سانتریفیوژها تزریق کنیم. وی افزود: به این منظور ابتدا درباره مراحل تبدیل کردن ایزوتوپ‌های مدنظر به گاز تحقیق کردیم که کارشناسان ما موفق شدند مرحله مهم اجرای این طرح را انجام دهند و در مرحله بعد در تزریق گاز به ‌سانتریفیوژها با روس‌ها همکاری می‌کنیم که آنان در دو بخش به ما کمک می‌کنند. صالحی اضافه کرد: بخش نخست همکاری با روس‌ها در تغییر سانتریفیوژهاست که دیگر از اورانیوم در آن استفاده نمی‌کنیم بلکه از عناصر سبک‌تر استفاده می‌شود و طراحی سانتریفیوژها باید متناسب با آن اصلاح شود و بخش دیگر در چینش سانتریفیوژهاست تا با راندمان بالا بتوانیم ایزوتوپ‌های پایدار را تولید کنیم، البته این برنامه چندساله است که به خوبی پیش می‌رود.

 

ارسال نظر