آغاز فاز دوم بازطراحی رآکتور آب سنگین خنداب

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۳۳

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امریکایی‌ها وظایف خود را در بازطراحی اراک انجام داده‌اند، تاکید کرد: وارد فاز دوم بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک شده‌ایم.  به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی درخصوص بازطراحی قلب رآکتور اراک گفت: در موضوع بازطراحی رآکتور که اسم جدید آن رآکتور آب سنگین خنداب است، امریکایی‌ها عضو کارگروهی هستند که در آن کارگروه در بازبینی‌ها نقش دارند ولی کار اصلی برای بازبینی برعهده چینی‌هاست. 

کمالوندی ضمن تاکید بر اینکه کار اساسی و اولیه توسط ایران در قالب طراحی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طراحی ما حدود ۱۴ماه انجام شد و در مرحله بعد چینی‌ها آن را تایید کردند که می‌شود گفت کار کاملا بی‌نقصی انجام شده و الان وارد فاز دوم شده‌ایم و طراحی جامع‌تری انجام شده است. 

وی با بیان اینکه تعداد این کشورها زیاد نیست و تنها دو کشور هستند که یکی از این دو کشور چین است، یادآور شد: وقتی چینی‌ها این طراحی را تایید می‌کنند به این معنی است که با اعتماد به نفس خیلی بیشتری می‌توانیم کار را ادامه دهیم. 

کمالوندی درخصوص همکاری‌های ایران و روسیه در ساخت نیروگاه‌ها گفت: اخیرا به روسیه سفر کردیم و رآکتور جدید و نیروگاه جدید ساخته می‌شود. وی بیان کرد: کار به خوبی پیش می‌رود و ممکن است زمان‌بندی آن را عوض کنیم و مقداری سریع‌تر از زمان‌های پیش‌بینی شده برای طراحی اقدام کنیم و راه‌اندازی ۹ماه تا یک سال زودتر انجام شود. 

کمالوندی با بیان اینکه در بلندمدت به لحاظ اقتصادی به نفع ماست، یادآور شد: این اقدام به لحاظ تکنولوژی تمیز و برای محیط زیست خوب است اما باید توجه داشت که برنامه‌یی بلندمدت و هزینه‌بر است.

 

ارسال نظر