پردیس و پرند کلان‌شهر می‌شوند

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۴۵
پردیس و پرند کلان‌شهر می‌شوند

محسن نریمان، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه مسکن‌ مهر تمام برنامه‌های مربوط به شهرهای جدید را تغییر داد، گفت: در شهرهای پرند و پردیس به ترتیب حدود ۱۰۰ و ۸۵ هزار مسکن مهر داریم که در صورت اسکان خانواده‌ها این دو شهر به کلان‌شهر تبدیل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، نریمان اظهار کرد: حدود ۱۰۰هزار واحد مسکن مهر در پرند وجود دارد که ۷هزار واحد فاقد متقاضی است، یعنی بیش از ۹۰ هزار متقاضی دارد که اگر بعد خانوار را 4 فرض کنیم، ۳۶۰هزار نفر فقط از طریق مسکن مهر به جمعیت پرند اضافه می‌شود که با جمعیت خودش تقریبا جمعیتی معادل یک کلان‌شهر است.

وی افزود: جمعیتی که در آینده در پرند اسکان می‌یابد، خارج از تصور است زیرا این شهر برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر طراحی شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین درباره شهر جدید پردیس گفت: حدود ۸۵ هزار واحد مسکن مهر هم در پردیس وجود دارد که اگر در این شهر هم خانواده‌ها ساکن شوند حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار جمعیت خواهد داشت و با جمعیت کنونی این شهر در سال‌های آینده به مرز ۴۰۰هزار نفر می‌رسد و تقریبا شبیه کلان‌شهر می‌شود.

نریمان با اشاره به شهر جدید هشتگرد هم یادآور شد: در هشتگرد ۴۰هزار واحد مسکن مهر داریم که ۷ تا ۸ هزار واحد آن فاقد متقاضی است اما به محض اینکه مترو این شهر تکمیل شود، تقاضا برای اسکان در آن بالا می‌رود، زیرا با اجرای مترو هشتگرد، شهروندان می‌توانند در هشتگرد خانه داشته باشند و در قلب تهران کار کنند. وی درباره آخرین وضعیت مترو هشتگرد اظهار کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز تخصیص پیدا کند، ان‌شاءالله امسال پروژه مترو هشتگرد را به صورت موقت به بهره‌برداری می‌رسانیم. ما باید ۱۵۰میلیارد تومان دیگر برای خط ریلی تزریق کنیم و همچنین ایستگاه را به اتمام برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بعضی مواقع حین اجرای پروژه‌ها دستورکارهایی برحسب نیاز منطقه انجام می‌شود که یک مقدار کار ما را به تاخیر می‌اندازد، گفت: رقم مورد نیاز مترو هشتگرد می‌تواند به صورت مشارکت یا همکاری تامین شود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همزمان با بهره‌برداری از خطوط ریلی، ایستگاه‌ها نیز تمام می‌شود و مراکز خدماتی مهمی هم در آنجا پیش‌بینی شده که به منطقه سرویس دهند.

به گفته نریمان، هم‌اکنون واگن‌های مترو هشتگرد خریداری شده که در اختیار مترو تهران قرار گرفته و در حال بهره‌برداری و استفاده است. همچنین در حال حاضر 19شهر جدید در اطراف شهرهای بزرگ ایجاد شده و با 12شهر جدید نسل نوین هریک با کمتر از 100هزار نفر تعداد شهرهای جدید کشور به 31 شهر افزایش خواهد یافت. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با تحویل این 20هزارواحد مسکن مهر در شهرهای جدید برای 70 تا 80هزار نفر سرپناه ایجاد کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید به بیش از 90‌درصد رسیده است. نریمان افزود: در بسیاری از شهرهای جدید پرونده پروژه مسکن مهر بسته شده و در شهر پرند پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر به 91.8‌درصد افزایش یافته اما 7 هزار واحد در شهر پرند و 8 هزار واحد در هشتگرد فاقد متقاضی است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید یادآور شد: تکمیل خدمات زیر و روبنایی در شهرهای جدید برای واحدهای مسکن مهر همواره به‌طور جدی پیگیری شده و برای آماده‌سازی خط مترو هشتگرد باید 120 میلیارد تومان دیگر هزینه شود و درصددیم به هر نحوی که شده این پروژه را با استفاده از منابع داخلی یا تهاتر به پایان برسانیم. وی گفت: در حوزه مسکن مهر در دولت یازدهم بیش از 900هزار واحد به مردم تحویل شده و هم‌اکنون کمتر از 100هزار واحد باقی مانده است که آن هم در مرحله تکمیلی قرار دارد.

نریمان افزود: برآورد ما از هزینه تکمیل خدمات زیر و روبنایی شهرهای جدید و واحدهای مسکن مهر، 7 هزار میلیارد تومان است و هم‌اکنون برای تکمیل نیازهای رو و زیربنایی در شهر جدید پردیس تامین یک‌هزار میلیارد تومان از بانک مسکن درخواست شده است و در تلاش هستیم خطوط مترو یا شبکه ریلی کشور به شهرهای جدید هشتگرد، اندیشه و پرند در تهران، فولادشهر و بهارستان در اصفهان، گلبهار و بینالود در خراسان رضوی، صدرا در شیراز و شیرین شهر در خوزستان وصل شود.

وی با بیان اینکه برای استفاده از تجربه کشورهای مختلف جهان در شهرهای جدید تاکنون تفاهمنامه‌های زیادی با برخی کشورهای پیشرفته منعقد شده است، افزود: تاکنون با آلمانی‌ها 5 تفاهمنامه، با کره‌یی‌ها 3 تفاهمنامه منعقد کرده و با یک شرکت ایتالیایی در زمینه استفاده از تجربه آنها در مسائل زیست محیطی و استفاده بهینه از انرژی به تفاهم رسیدیم. نریمان افزود: آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی، تنها منابع مالی تکمیل واحدهای مسکن مهر است و شرکت شهرهای جدید برای تکمیل این واحدها منابع مالی دیگری در اختیار ندارد و تاکنون هرگونه پرداختی به‌ این واحدها به صورت علی‌الحساب بوده تا پس از تکمیل هزینه ساخت آنها مشخص شود. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه هزینه قطعی واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید پس از تکمیل آنها اعلام می‌شود، گفت: تاکنون هرچه متقاضیان پرداخت کرده‌اند به صورت علی‌الحساب بوده و سال گذشته برای تعیین سقف هزینه‌های نشستی برگزار شد تا پیمانکاران این واحدها را با سقف مشخصی تمام کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مجموع حدود 100هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید شامل افزایش 10میلیون تومانی تسهیلات بانکی شدند که متناسب با پیشرفت کار این تسهیلات به تدریج به این واحدها پرداخت می‌شود و هم‌اکنون 1300 واحد در پرند و 5 هزار واحد در پردیس آماده سکونت شده اما کسی در این واحدها ساکن نشده‌اند و این نشان می‌دهد که در انتخاب متقاضیان نیز دقت نشده است.

 12شهر از نسل نوین

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به ایجاد 12 شهر جدید از نسل شهرهای نوین بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ایجاد 12 شهر در مناطق مختلف کشور در دستور کار ما قرار گرفته که 6شهر جدید در سواحل جنوبی به خصوص در راستای توسعه سواحل مکران در این منطقه ایجاد می‌شود. وی ایجاد شهر جدید تیس در چابهار با 6 هزار واحد، شهر پارس در عسلویه، تابناک در فارس، سیراف در شرق عسلویه، کوشک در پارسیان و منطقه جاسک از شهرهای جدید در سواحل جنوبی و شهر جدید خوارزمی در 40 کیلومتری تهران در پیشوا اعلام کرد و گفت: در مجموع قرار است 5میلیون نفر در شهرهای جدید در کشور ساکن شوند.

 

ارسال نظر