هیچ نماینده‌ای با وزیر پیشنهادی دفاع مخالف نبود

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۷۳
هیچ نماینده‌ای با وزیر پیشنهادی دفاع مخالف نبود

گروه ایران|

پنجمین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی هم برگزار شد و با یک روز تاخیر به علت تعطیلی روز جمعه، بررسی‌ها مجددا از امروز شروع می‌شود. صحن علنی سومین روز با رسیدگی به صلاحیت محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آغاز شد. در زمان اظهارات مخالفان و موافقان حجتی، رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی بین برخی از اعضای فراکسیون امید به چشم می‌خورد. رایزنی‌هایی که در پی مذاکره عارف با جهانگیری شدت گرفت و به دنبال آن کمیته حصر فراکسیون امید در قسمتی از صحن مجلس جلسه غیرعلنی برگزار کرده و با برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صحبت کردند. بعد از این رایزنی‌ها محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین‌زاده، میرزایی‌نکو، غلامرضا حیدری، احمد مازنی، شهاب‌الدین بی‌مقدار و الیاس حضرتی به جایگاه هیات رییسه رفتند و با لاریجانی صحبت کردند؛ صحبت‌هایی که پیرامون وضعیت مهدی کروبی بعد از اعتصاب غذا بود. آنها بعد از گفت‌وگو با رییس مجلس با برخی از اعضای هیات دولت همچون جهانگیری، رحمانی‌فضلی، علوی و امیری به گفت‌وگو پرداختند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، صدیف بدری نماینده اردبیل، محمد حسینی نماینده تفرش و آشتیان و سیداحسن علوی نماینده سنندج در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و فریدون احمدی نماینده زنجان، شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان، جلال محمود‌زاده نماینده مهاباد و رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت در موافقت با حجتی به ایراد سخن پرداختند. در ادامه حجتی در دفاع از برنامه‌هایش گفت که افزایش امنیت غذایی و توسعه بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در 4سال گذشته به خوبی دنبال شد و در برنامه‌های آینده وزارت جهاد کشاورزی نیز از اولویت‌های اساسی است.

وی ادامه داد: درخصوص مدرک تحصیلی من صحبت شده است. من از ابتدای کودکی با کشاورزی فاصله‌یی نداشته‌ام و از طرفی کشاورز بوده و هستم. فرض کنید من لیسانس منابع طبیعی یا زراعت داشته باشم اما در حجم فعالیت‌های این وزارتخانه، صدها رشته وجود دارد و مگر قرار است من کار تخصصی ریز بالینی انجام بدهم.

 شعرخوانی وزیر پیشنهادی دادگستری در صحن

با پایان بررسی صلاحیت محمود حجتی، مجلس وارد رسیدگی به صلاحیت آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری شد. در ابتدا رییس مجلس اعلام کرد که نمایندگان مخالف آوایی انصراف دادند ولی بعد از بیان صحبت یک موافق، بیگلری نماینده سقز و بانه پشت تریبون رفت و در صحبت‌های کوتاهی با بخشی از برنامه آوایی مخالفت کرد. وزیر پیشنهادی دادگستری بعد از ارائه برنامه‌های خود سخنانش را با شعری از فیض کاشانی به اتمام رساند که شعرخوانی آوایی واکنش لاریجانی را پی داشت و او با مزاح خطاب به جهانگیری گفت: آقای جهانگیری بد نبود آقای آوایی را به عنوان وزیر ارشاد معرفی می‌کردید که اینقدر شعرخوانی خوبی دارد. نمایندگان در طول جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برحسب موضوع تذکراتی را مطرح کردند. کواکبیان نماینده تهران این تذکر را مطرح کرد که اگر وزیری مخالف ندارد، لازم به صحبت کردن موافق نیز نیست. پس آقای لاریجانی شما که وارد هستید اجازه این کار را ندهید. لاریجانی در واکنش به کواکبیان با خنده گفت: به اندازه پروفسور کواکبیان وارد نیستم. به گزارش «ایسنا» حسن بهرام‌نیا نماینده نهاوند، محمد کاظمی نماینده ملایر، ‌فرهاد تجری نماینده قصرشیرین و اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری و محسن بیگلری در مخالفت با آوایی صحبت کردند.

در ادامه وزیر پیشنهادی دادگستری در دفاع از برنامه‌هایش گفت که در صورت کسب رای اعتماد مجلس نسبت به ارتقای شاخص‌های حقوق شهروندی و تقویت جایگاه معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری اهتمام

خواهد داشت.

وی دیگر برنامه‌های راهبردی خود را دانش‌محوری و توجه به وزارت دادگستری عنوان کرد و گفت: امور قضایی مستلزم علمی شدن است و گره‌گشایی امور مردم باید با به کارگیری دانش امکان‌پذیر شود. به همین خاطر باید استفاده از نظر علما، حقوقدانان و جامعه‌شناسان مد نظر قرار داده شود که علاوه بر اثربخشی از نظر علمی، مسیر توسعه دانش حقوقی با ارتقای آگاهی‌های عمومی و ترویج حقوق شهروندی تصویب شود.

 کشورهای دنیا اکنون برای مذاکره کردن با ما نوبت می‌گیرند

نوبت به بررسی صلاحیت امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید که نمایندگان مخالف انصراف دادند. تاکنون حاتمی تنها وزیری است که نماینده‌یی در مخالفت با او صحبت نکرده است. وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سپس به جایگاه رفت تا در تشریح و دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت دفاع سخن بگوید. امیرسرتیپ امیر حاتمی گفت: در داخل کشور مردم با حضور چشمگیر خود در عرصه انتخابات یک بار دیگر به فرماندهان و نیروهای مسلح ثابت کردند که برای دفاع از کشور و آرمان‌های نظام از آنها پشتیبانی می‌کنند. او ادامه داد: در سطح بین‌المللی هم بعد از سال‌هایی که کشورهای مستکبر با زبان تحریم صحبت می‌کردند اکنون برای مذاکره کردن با کشورمان

نوبت می‌گیرند.

وی در مورد میزان قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به اقتصاد مقاومتی که در دستور کار دولت قرار گرفته است، توانستیم با قدرت ایمان خود با کمترین هزینه بالاترین سطح امنیت را در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم. حاتمی با اشاره به پتانسیل‌های وزارت دفاع خاطرنشان کرد: در برنامه‌هایی که برای ادامه راه به نمایندگان مجلس ارائه دادیم، مسائل به صورت روشن آمده است. در این برنامه‌ها به همه پتانسیل‌های داخلی و خارج از کشور اشاره کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی دفاع با بیان اینکه قدرت موشکی به ویژه بالستیک و کروز را ارتقا خواهیم داد، افزود:«قدرت پدافند هوایی را ارتقا خواهیم داد. نوسازی و قدرت بازدارندگی را پیگیری خواهیم کرد و افزایش یگان‌های واکنش سریع نیز مورد توجه خواهند بود. همچنین در حوزه دیپلماسی دفاعی به عنوان مکمل و هماهنگ با سیاست خارجی فعالانه در ایجاد ثبات در امنیت پایدار نقش‌آفرینی خواهیم کرد. هدف اصلی پیگیری در اهداف سیاست دفاعی کشور در جهت دفاع همه‌ جانبه و رویکرد بازدارندگی خواهد بود.»

شعرخوانی نمایندگان از همان روز اول جلسات بررسی صلاحیت وزرا به چشم می‌خورد که انگار پنجمین جلسه این شعرخوانی به دو وزیر پیشنهادی دادگستری و دفاع سرایت کرده بود. نمایندگان در پایان جلسه وارد بررسی صلاحیت آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شدند که رسیدگی به صلاحیت آخوندی به جلسه بعدی مجلس موکول شد.

 

ارسال نظر