بافت ثبت شده به دست مالکان تخریب می‌شود

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۷۹
بافت ثبت شده به دست مالکان تخریب می‌شود

باز هم مالکان بافت تاریخی ابرکوه برای تخریب خانه‌های با ارزش این بافت ثبت ملی شده، دست به کار شده‌اند با این تفاوت که این‌بار آمار میزان تخریب‌های انجام شده متناقض است.

به گزارش مهر، در چند روز اخیر دوباره بافت تاریخی ابرکوه دچار تصمیم‌های خودسرانه مالکان بناهای قدیمی در بافت ثبت ملی شد. آنها به بهانه اینکه در چند روز قبل‌تر بخش‌هایی از بناهای مسکونی دچار تخریب شده و احتمال سقوط دیوار داشت، برای رفع خطر نه تنها این بخش‌ها را تخریب کرده بلکه بخش‌های دیگری از سه خانه مسکونی را نیز از بین برده‌اند چرا که این تخریب منجر به از بین رفتن بناهای دیگر شده است. حالا اداره کل میراث فرهنگی یزد به دنبال طرح شکایت است. این اقدام توسط شهرداری ابرکوه نیز زیر سوال برده شد.

به گزارش مهر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در این باره گفت: خانه‌یی قدیمی در محله درب قلعه بافت تاریخی شهر ابرکوه مورد تعرض قرار گرفته و تخریب شده است. در این خصوص ضمن صدور اخطار با هماهنگی نیروی انتظامی صورت‌جلسه تخلف فوق تنظیم شد همچنین از طرف واحد حقوقی نیز طرح شکایت شده است و نامه آن را نیز به دادستان یزد ارسال کردیم.

ساشا ریاحی‌مقدم با بیان اینکه این خانه ثبت ملی نبوده است، ادامه داد: این بافت تاریخی در فهرست میراث ملی ثبت شده است. زمانی که یک بافت در این فهرست قرار می‌گیرد، مانند این است که تمام دانه‌های یک تسبیح و پلاک پلاک آن ثبت شده باشد. اینکه مالک بدون مجوز اقدام به تخریب کند قطعا کار درستی نیست. به همین دلیل با توجه به بخش‌هایی که از این خانه‌ها به جا مانده بعد از پیگیری‌های قضایی، مالکان باید عین به عین خانه‌ها را بازسازی کنند.

 

ارسال نظر