کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۰۰

  محاصره شهر عوامیه توسط نیروهای امنیتی عربستان‌

نیروهای امنیتی عربستان‌سعودی در پی چندین ماه ناآرامی و درگیری شهر شیعه‌نشین عوامیه را محاصره کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، دید‌بان حقوق بشر اعلام کرده نیروهای امنیتی سعودی که از سه ماه پیش در حال تخریب بخش قدیمی شهر هستند، ادعا کرده‌اند که مخالفان شبه‌نظامی در کوچه‌های این منطقه پنهان می‌شوند. گفته شده همزمان با تلاش سعودی‌ها برای تخریب عوامیه چندین نفر کشته شده‌ و صدها نفر از این شهر گریخته‌اند. این دور تازه‌یی از درگیری‌ها در استان شرقی عربستان‌سعودی است که بیشتر ساکنان آن شیعه هستند. سه ماه پیش سازمان ملل متحد در گزارشی از تلاش سعودی‌ها برای تخریب بخش تاریخی عوامیه انتقاد کرده بود. این بخش از شهر دست‌کم ۴۰۰سال قدمت دارد.

  ویس احمد برمک وزیر کشور افغانستان شد

رییس‌جمهوری افغانستان، ویس احمد برمک را به عنوان وزیر کشور منصوب کرد. محمد اشرف غنی در فرمانی جداگانه، تاج محمد جاهد وزیر پیشین داخله را به عنوان مشاور رییس‌جمهوری در امور امنیتی تعیین کرده است. برمک سومین وزیر کشور حکومت وحدت ملی است. برمک 44ساله پیش از این در پست‌های وزارت احیا و انکشاف دهات و وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی کار کرده است. او مدتی در دانشگاه کابل نیز تدریس کرده است.

  نوازشریف و عمران‌خان دو روی یک سکه‌اند

رهبر حزب «مردم» پاکستان اعلام کرده نوازشریف و عمران‌خان دو روی یک سکه هستند و هیچ یک توانایی حل مشکلات پاکستان را ندارند. به گزارش رویترز، بیلاوال بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان در راهپیمایی اعتراضی پنجاب پاکستان گفته است: «همه دولت‌های حزب مردم پاکستان توانسته‌اند، پروژه‌های توسعه در این کشور را اجرا کنند. این حزب باعث توسعه شهر چینیوت شده است. تمام پروژه‌های مهم گازی در این شهر در دوران دولت بی‌نظیر بوتو آغاز به کار کرده اما دولت کنونی نگران بی‌نظمی‌ها و ناآرامی‌ها در کشور نیست و تنها توجه آنها بر خزانه کشور است.» بیلاوال بوتو در ادامه اظهاراتش از راهپیمایی «از اسلام‌آباد تا لاهور» به سرپرستی نوازشریف نخست‌وزیر پیشین پاکستان انتقاد کرده و گفته است: «حزب مردم پاکستان آماده شکست حزب «مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز» در انتخابات سراسری است.»

  سفر وزیر خارجه بحرین به عراق

وزیر خارجه بحرین یک‌شنبه در سفری اعلام نشده وارد بغداد شد. رسانه‌های عراقی نوشتند: شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در این سفر با همتای عراقی خود، رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور دیدار می‌کند. این نخستین سفر وزیر خارجه بحرین به عراق در چند سال اخیر به شمار می‌رود. هیات‌های رسمی کشورهای مختلف عربی در ماه‌های اخیر به‌طور محسوسی رفت‌و‌آمدهای خود را به بغداد افزایش داده‌اند. سفر وزیر خارجه بحرین به بغداد نیز به دنبال سفرهای وزرای خارجه عربستان‌سعودی سعودی، مصر، اردن و الجزایر به عراق صورت گرفته است.

 

ارسال نظر