اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۹۴

 امروز، نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس

تعداد ۱۰ میلیون سهم شرکت «مبین وان کیش» به‌عنوان نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران امروز چهار‌شنبه انجام می‌شود. به گزارش «تعادل»، پس از عرضه اولیه 5درصد از سهام شرکت «به پرداخت ملت» در تیر امسال در بورس اوراق بهادار، تعداد 10 میلیون سهم شرکت «مبین وان کیش» به‌عنوان نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران، امروز انجام می‌شود.

بر این اساس این میزان سهام در حالی امروز به‌عنوان دومین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه و نخستین عرضه اولیه فرابورس از سوی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین صورت می‌گیرد که حداکثر سهمیه برای هر کد حقیقی و حقوقی 450سهم تعیین شده است. همچنین حداقل و حداکثر قیمت سفارش برای این عرضه اولیه 340 تا 347 تومان و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین متعهد خرید اعلام شده‌ است.

 عرضه خودرو دنا در بورس کالا از مهر

یک مقام مسوول با اشاره به پذیرش خودرو دنا در بورس کالا در اردیبهشت امسال گفت: براساس پیش‌بینی‌ها عرضه این خودرو از مهر امسال در این بورس آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۲۰۰ خودرو دنا در بورس کالا عرضه شود. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، علی تیموری‌شندی با اشاره به اینکه توسعه ابزارها و تعمیق بازار سرمایه ازجمله رسالت‌های شرکت‌های تامین سرمایه است، گفت: برای توسعه صنعت تامین مالی باید اقدام به تنوع‌بخشی ابزارها و فرهنگ‌سازی در این زمینه کنیم.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان افزود: بر این اساس تاکنون 4 هزار و 500 میلیارد تومان تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق توسط این شرکت انجام شده و بنا داریم تا پایان سال 1500میلیارد تومان دیگر نیز اوراق در بازار سرمایه منتشر کنیم. وی درخصوص مشکلات این صنعت در کشور اذعان کرد: در بخش‌های مختلف ازجمله قوانین و مقررات، نیروی انسانی و... مشکلاتی وجود دارد که موجب شده تا فعالان بازار از حرکت به سمت توسعه ابزارهای جدید دوری کنند.

این مقام مسوول با بیان اینکه تامین سرمایه در دنیا به‌طور معمول به سمت ابزارهای مالی که پایه کالایی دارند به پیش می‌رود، اظهار کرد: علت این موضوع این است که این نوع ابزارهای ریسک کنترل شده‌یی دارند که بر این اساس نیز برای توسعه بازار سرمایه باید به سمت این گروه ابزارها برویم. وی با بیان اینکه در سال گذشته برخی تامین مالی‌های صورت گرفته در صنعت خودرو کشور با سود 45 درصد انجام شده است، گفت: هزینه بالای تامین مالی موجب افزایش هزینه تولید، کاهش سودآوری و در نتیجه فشار بر مصرف‌کننده می‌شود. به همین دلیل هر چه هزینه تامین مالی صنایع به‌ویژه صنعت خودرو کمتر شود رقابت‌پذیری بیشتر و نیز هزینه تولید کمتر می‌شود و بر این اساس باید به سمت استفاده از ابزارهای کالایی پیش برویم.  

 تشکیل کارگروه برای عرضه سهام ایرانی در بورس استانبول

مدیر امور بین‌الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) از عرضه سهام یک شرکت پتروشیمی ایرانی در بورس استانبول در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کارگروه ویژه‌یی برای عرضه سهام این شرکت تشکیل شده و مدل پیشنهادی برای پذیرش آن نیز به تایید رسیده است. به گزارش «تعادل»، محمدسجاد سیاهکارزاده در گفت‌وگو با سنا افزود: کارگروهی متشکل از بورس تهران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بورس استانبول، تاکاس بانک و شرکت MKK تشکیل شده تا زمینه پذیرش و قیمت‌گذاری سهام این شرکت پتروشیمی در بورس استانبول فراهم شود. وی تصریح کرد: تاکاس بانک از اعضای وابسته به فدراسیون جهانی بورس‌های اروپایی-آسیایی FEAS، عضو موسسه سپرده‌گذاری اروپا، عضو انجمن ملی ارائه کدهای بورس ANNA و مسوول امور مبادله و تسویه وجوه حاصل از مبادلات اوراق بهادار معامله شده در بورس استانبول است. او ادامه داد: سهام این شرکت قرار است به صورت همزمان در بورس تهران و استانبول عرضه شود که به‌طور حتم این اتفاق، رویداد مهمی در تاریخ بازار سرمایه کشور خواهد بود.

 اثرگذاری بازار سرمایه در ارتقای ظرفیت دانش‌بنیان‌ها

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان را از محورهای اصلی در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه در این زمینه می‌تواند نقش اثرگذاری داشته باشد.

به گزارش «تعادل» محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تسنیم بهره‌گیری از صندوق‌های جسورانه در جهت تجاری‌سازی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان را از مهم‌ترین اهداف صندوق‌های جسورانه برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: افزایش ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان از محورهای اصلی در برنامه ششم توسعه است و بازار سرمایه در این زمینه بسیار اثرگذار بوده و هست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نقش صندوق‌های جسورانه در توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خوبی در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بازار سرمایه انجام شده و تمام این موارد مقدمه‌یی برای انجام کارهای بزرگ‌تر در اقتصاد کشور است. وی افزود: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حال توسعه و گسترش است و خوشبختانه این روند در سال‌های اخیر در ایران نیز آغاز شده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه بخشی از ظرفیت اقتصادی کشور در حوزه دانش‌بنیان نمایان شده و این حرکت نشان از جهش و خیز قابل توجه در حوزه علم و دانش در کشور دارد، تصریح کرد: اگر کشوری ظرفیت و پتانسیل علمی لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد. وی تصریح کرد: ارتقای حداکثری ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مقوله‌های پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه است و تداوم فعالیت این شرکت‌ها علاوه بر دانش به سرمایه‌گذاری، تجاری‌سازی و حمایت نیاز دارد.

 

ارسال نظر