تلاش برای مردمی کردن اقتصاد دولتی

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۴۵
تلاش برای مردمی کردن اقتصاد دولتی

گروه بنگاه‌ها|

«مردمی کردن اقتصاد دولتی» عنوان مهم‌ترین پروژه‌یی است که مدیران اجرایی و اقتصادی استان کرمان تلاش می‌کنند ابعاد و زوایای گوناگون آن را تحقق بخشند؛ پروژه‌یی که تلاش می‌کند ضمن پویاتر کردن مزیت‌های منطقه‌یی استان کرمان در بخش‌هایی چون کشاورزی، معدن و... فرآیند شناسایی ظرفیت‌های تازه‌یی را در بخش‌های تولیدی، صنعتی، تعاونی و... این استان را نیز در دستور کار قرار دهد.

جلسه روزگذشته هم‌اندیشی و انتقال تجارب مدیران معین‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به میزبانی بنیاد مستضعفان، فرصتی شد برای تاکید روی راهکارهایی که از طریق آن می‌توان روند توانمند‌سازی مردم کرمان را برای مشارکت فعال‌تر در اقتصاد تسریع بخشید. جلسه‌یی که در آن معین‌های اقتصادی مناطق مختلف این استان در کنار استاندار و رییس بنیاد مستضعفان دور یک میز نشستند، از موانع و مشکلات سخن گفتند، ظرفیت‌ها را برشمردند و راهکارهای سازنده‌یی که از طریق آن می‌توان بستر مناسب‌تری را برای مشارکت مردم در بخش‌های مختلف ایجاد کرد را شرح دادند. همان‌طور که شمایل کلی اقتصاد در استان‌های مختلف، تابعی از مشکلات کلان اقتصاد در بخش‌های مختلف است، در این جلسه هم بیشترین تاکید مجریان اقتصاد مقاومتی در استان کرمان، معطوف مشکلاتی شد که در طبقه‌های اقتصادی در کلاسه موضوعی بهبود محیط‌های کسب و کار قرار می‌گیرند. مشکلاتی که باعث شده تا برای راه‌اندازی یک کسب و کار ساده روستایی، مردم مشکلات زیادی را در بخش اخذ مجوز و تامین مالی پروژه‌ها داشته باشند. در کنار این مشکلات عمومی، موضوعات دیگری نیز به‌عنوان مشکلات خاص کرمان در این جلسه مطرح شدند که در دایره مشکلات استانی کرمان قرار می‌گیرند. اینکه با وجود برندهای بزرگ و تاثیرگذار اقتصادی در استان کرمان، به این دلیل که این شرکت‌ها فعل و انفعالات مالی خود را از طریق بانک‌های پایتخت دنبال می‌کنند، امکان به کار‌گیری این ظرفیت‌های مالی در راستای توسعه کسب و کار استان عملیاتی نمی‌شوند.

بعد از صحبت‌های معین‌های اقتصادی مناطق مختلف استان کرمان، ابتدا سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان درباره فرآیند توانمندسازی مردم و بعد از آن علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان درباره پروژه مردمی کردن اقتصاد استان صحبت کردند. صحبت‌هایی که همگی روی یک نکته کلیدی تاکید داشتند و آن اینکه برای رسیدن به پیشرفت پایدار و توسعه متوازن هیچ راهکاری موثرتر از مشارکت مردم در فرآیند اقتصادی وجود ندارد.

 تلاش همگانی برای رفع فقر و جهل در کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه کرمان، نخستین استان کشور است که به ندای رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی پاسخ داد، اظهار کرد: مردمی کردن اقتصاد مقاومتی، یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بود که این مهم در استان کرمان در حال اجراست و به جرات می‌توان گفت که امروز استان کرمان پیشگام در حوزه مردمی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور است. رزم‌حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به خطراتی که سیاسی‌کاری در فرآیند توسعه استان دارد، افزود: باید بر محور ولایت و توسعه، توسعه مناطق را رقم بزنیم و در حوزه عقلانیت سیاسی به دور از نزاع سیاسی توسعه پایدار استان کرمان را تحقق دهیم و تنها دعوای استان کرمان، توسعه استان باشد. استاندار کرمان دیروز در جلسه هم‌اندیشی و انتقال تجارب مدیران معین‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان با اشاره به برگزاری دومین جلسه هم‌اندیشی و انتقال تجارب معین‌های اقتصادی مقاومتی اظهار کرد: در مهرماه 93 موافقتنامه‌یی برای نخستین‌بار در کشور مبتنی بر واسپاری مدیریت توسعه به موسسه بنیاد مستضعفان در منطقه قلعه گنج صورت گرفت. هم‌اکنون 22 موسسه ملی و استانی در مناطق هشت‌گانه اقتصادی استان کرمان، همانند الگوی صورت گرفته در شهرستان قلعه گنج، کار داوطلبانه و خیرخواهانه توسعه را در استان کرمان آغاز کرده‌اند. نماینده عالی دولت در کرمان با بیان اینکه بعد از انقلاب، برای نخستین‌بار الگوی واگذاری توسعه به موسسات بزرگ خصوصی اقتصادی صورت گرفت، اظهار کرد: این الگو سبک جدیدی در مدیریت کشور است که هم‌اکنون این الگو به خوبی در استان کرمان در حال تمرین بوده و توفیقات خوبی نیز به همراه داشته است.او با بیان اینکه هدف از برگزاری چنین جلساتی، تبادل اندیشه بین معین‌های اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: به‌دنبال رفع فقر و جهل در استان کرمان هستیم و الگوی اجرایی شده در استان کرمان نیز تنها در این راستا بوده و هیچ‌گونه وجهه سیاسی ندارد.

رزم‌حسینی در پایان خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های مقام معظم رهبری دولت نقش نهادینه کردن کارگزاری را برعهده دارد و این مهم نیز به‌خوبی در استان کرمان در حال اجراست و هم‌اکنون مردم فرمان توسعه استان کرمان را به دست گرفته‌اند.

 انتقال مطالبات دستگاه‌های اجرایی کرمان به مجلس

اگر فرآیند توسعه را یک منشور چندوجهی فرض کنیم که ارکان مختلفی در آن اثرگذار هستند، مجلس ورای اسلامی یکی از اضلاع اصلی این منشور محسوب می‌شود که ریل‌گذاری‌اش در بخش‌های مختلف می‌تواند روند مردمی کردن و مقاوم‌سازی را تسریع بخشد. اما با وجود این نقش کلیدی، هنوز مسیر انتقال مطالبات مردم و دستگاه‌های اجرایی استان‌ها به نمایندگان مجلس به‌درستی انجام نمی‌شود. براساس این دورنمای کلی است که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و نماینده کرمان از دستگاه‌های دولتی استان و مسوولان اقتصادی می‌خواهد که مطالبات خود را در قالب گزارشی به نمایندگان منتقل کنند تا در دستور کار کمیسیون‌های مختلف قرار بگیرد. محمدرضا پورابراهیمی خطاب به استاندار کرمان، گفت: مدل اقتصاد مقاومتی استان کرمان را مستند‌سازی کنید تا بتوانیم این مدل استان کرمان را عملیاتی کنیم، کلیه اموری که معین‌های و مدیران دولتی استان کرمان از مجلس به عنوان اختیار نیاز دارند، در قالب یک گزارش به ما ارائه کنند تا در کمیسیون‌ها

در دستور کار قرار دهیم.

 مدل توسعه‌ای استان کرمان باید در کشور بارور شود

محمد سعیدی‌کیا که میزبانی از این جلسه را به‌عهده داشت بعد از صحبت‌های معین‌های اقتصادی با اشاره به الگوهای منحصربه‌فردی که کرمان در مردمی‌سازی اقتصاد و توانمندسازی مردم ارائه کرده به این نکته اشاره کرد که باید این الگو در سایر مناطق کشور نیز به‌کار گرفته شود. رییس بنیاد مستضعفان ضمن بازخوانی تجربیاتی که در زمان زلزله بم از بازسازی دوباره این شهر داشت، گفت: مدل توسعه‌یی استان کرمان و واگذاری توسعه استان به بخش خصوصی باید در کشور بارور شود و مجلس شورای اسلامی نیز باید کمک کند که این الگو و مدل به کل کشور تعمیم داده شود. محمد سعیدی‌کیا با بیان اینکه در استان کرمان به همت استاندار کرمان موفقیت‌های خوبی حاصل شده که قابل تقدیر است، تصریح کرد: برای مناطق دو و سه کشور نیز همچون شهرستان قلعه گنج برنامه‌هایی در دست اقدام خواهیم داشت، اما در این موضوع به‌دنبال پای کار بودن مدیران بودیم که چنین جلساتی نشان‌دهنده همدلی مدیران استان کرمان است. او ادامه داد: مدل توسعه‌یی استان کرمان و واگذاری توسعه استان به بخش خصوصی باید در کشور بارور شود و مجلس شورای اسلامی نیز باید کمک کند که این الگو و مدل به کل کشور تعمیم داده شود.

 

 

ارسال نظر