ابهام‌ در مصوبه افزایش قیمت شورای رقابت

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۱۲
ابهام‌ در مصوبه افزایش قیمت شورای رقابت

جزئیات افزایش قیمت «پراید و تیبا» اعلام شد

تعادل|

اواسط تیر ماه رییس شورای رقابت در نشست خبری اعلام کرد که هر گونه افزایش یا کاهش قیمت خودرو به 3 متغیر «تورم‌بخشی، کیفیت و بهره‌وری» بستگی دارد و براساس آن افزایش یا کاهش قیمت سالانه آن خودرو به دست می‌آید. رضا شیوا این را هم گفته بود که با تصمیم این مرکز برای خانواده پراید و تیبا 1.25درصد و برای پارس تندر 90 از تولیدات سایپا 1.57درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شده است. به گفته او، تورم‌بخشی برای خانواده سایپا 6 درصد تعیین شده است. حال معاون بازاریابی و فروش سایپا با بیان اینکه در نحوه اعلام افزایش قیمت‌ها مطابق ابلاغیه شورای رقابت هنوز ابهام‌هایی دارد، گفت: زیرا هم متوسط قیمت برای هر گروه خودرویی و هم متوسط قیمت برای هر خودرو اعلام شده است. از این رو با برگزاری جلسه توجیهی باید رفع ابهام شود. به گفته رضا تقی‌زاده، این افزایش قیمت‌ها به قیمت پایه خودروها اعمال می‌شود که به طور طبیعی شاهد افزایش ارزش‌افزوده، افزایش ارقام مالیات‌ها، افزایش عوارض گمرکی و... خواهیم بود. بر این اساس افزایش‌های اعلام شده در عمل بیش از آنچه به نظر می‌رسد، خواهد بود. معاون بازاریابی و فروش سایپا در عین حال از افزایش قیمت برخی خودروهای این گروه از هفته آینده و پس از رفع ابهام‌ها در ابلاغیه شورای رقابت خبر داد و گفت: این افزایش‌ها شامل مشتریانی نمی‌شود که تا پیش از تاریخ مورد نظر نسبت به تکمیل پرونده و پرداخت بدهی‌های خود اقدام کنند.

معاون بازاریابی و فروش سایپا روز گذشته طی نشستی خبری افزود: همه ساله در پایان سال یا آغاز سال جدید بانک مرکزی نسبت به اعلام نرخ تورم اقدام می‌کند و این نرخ‌ها بدون اینکه رتبه یا درجه کارشناسی افراد ارتقا یافته باشد بلافاصله روی حقوق، دستمزدها و... آنان اعمال می‌شود.

تقی‌زاده عنوان کرد: اما فرمول و رابطه افزایش قیمت خودرو 2 عامل کاهنده دارد که یکی نرخ بهره‌وری و دیگری زمان اجرای افزایش قیمت‌هاست. به گفته وی، خودروسازان به اعمال درصدی کاهش قیمت به عنوان نرخ بهره‌وری در سال موظفند که برای امسال 2.5درصد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: زمان اجرای افزایش قیمت خودروها نیز برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی که به طور معمول ابتدای هر سال است حدود میانه سال اجرایی می‌شود اما امسال درحالی که نزدیک به 5 ماه از سال گذشته است، اجازه افزایش قیمت یافته‌ایم.

تقی‌زاده اظهار کرد: امسال درحالی که نرخ تورم بخش صنعت حدود 5.9 درصد و نرخ بهره‌وری 2.5درصد(کاهنده) اعلام شده در مجموع افزایش قیمت خودروها 3.4درصد خواهد بود که البته باید عامل متاثر از بهبود کیفی خودروها را در مقایسه با پارسال به این نرخ افزود. وی با بیان اینکه این فرمول را شورای رقابت به خودروسازان اعلام کرده، تصریح کرد: به این ترتیب با لحاظ همه نرخ‌های گفته شده، نرخ افزایش قیمت «سایپا 131» 1.9درصد، «سایپا 132» 2/0درصد، «سایپا 111» 53/0درصد، «تیبا اس. ایکس» 1.92درصد، «تیبا 2» 2.78درصد، «رنو ساندرو» 3.51درصد و برای گروه محصولات «ال 90» حدود 3.5درصد برای «پارس تندر» خواهد بود.

به گفته او، خودروسازان همواره خواهان آن هستند که شورای رقابت طوری برنامه‌ریزی کند که اصلاح قیمت خودروها از آغاز هر سال اعمال شود زیرا به طور متوسط 5 هزار قطعه در هر خودرو به کار گرفته می‌شود که عواملی همچون دستمزد کارکنان و کارگران، آب، برق، گاز، نرخ دلار و... در قیمت تمام شده آنها تاثیرگذار است.

تقی‌زاده همچنین درباره کشش قیمتی بازار با اعمال‌های جدید تصریح کرد: افزایش 1 تا 3درصدی قیمت‌ها هیچگاه تغییر خاصی در کشش‌پذیری بازار ایجاد نکرده و تقاضای مردم را تغییر نمی‌دهد.

معاون بازاریابی و فروش سایپا در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های گروه سایپا برای کیفی‌سازی خودروها افزود: 2خودرو«ساینا اتوماتیک» و «کوئیک» که از مهر ماه وارد بازار می‌شوند، مسائل کیفی‌شان به‌ شدت درحال کنترل است و ضوابط سختگیرانه‌یی بر آنها اعمال می‌شود. تقی‌زاده این را هم گفت که چندین سال است، سیستم بانکی منابع جدید مالی در اختیار خودروسازان قرار نداده و به مشتریان تسهیلات نمی‌دهد، نرخ بهره‌های تسهیلات سنگین شده و مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات‌های تکلیفی و... وجود دارد اما قیمت محصولات ثابت و فریز شده است؛ بر این اساس محصولات سود ده نیستند. وی همچنین با اشاره به مبلغ 2800میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه(R&D) در این شرکت در سال 1395 که امسال به حدود 3هزارمیلیارد ریال افزایش خواهد داشت، گفت: این مبالغ از بازدهی لازم برخوردار نیست.

وی در ادامه گفت: از آغاز امسال 224هزار مشتری جدید برای خودروهای سواری ثبت‌نام کرده‌اند که 168هزار مورد آنها مربوط به گروه سایپا و بقیه مربوط به سایر گروه‌های زیرمجموعه آن است. برنامه تولید امسال سایپا دستیابی به فروش 240هزارمیلیارد ریالی است که تاکنون 92درصد مطابق برنامه پیش رفته است. تقی‌زاده پیش‌بینی کرد، امسال سایپا بتواند 70هزارمیلیارد ریال تسهیلات و منابع لیزینگی برای مشتریان فراهم کند که تاکنون 20هزارمیلیارد ریال آن تامین شده است. معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به اختلاف عرضه و تقاضا در بازار تصریح کرد: میزان فروش شرکت 115درصد میزان تولید آن بوده است. این مقام مسوول در رابطه با دلیل عدم تمدید قرارداد تولید تندر 90 از سوی شرکت رنو نیز اظهار کرد: در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. بازار ایران برای رنو مهم است به‌گونه‌یی که تولید محصولات خانواده تندر 90 طبق روال ادامه داشته و حتی افزایش یافته است.

 

ارسال نظر