تغییر کاربری ۷۰خانه تاریخی برای تاسیس کتابفروشی

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۹۹
تغییر کاربری ۷۰خانه تاریخی برای تاسیس کتابفروشی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر پایدار، نحوه برخورد با بناهای تاریخی آن است. خانه‌های تاریخی، همچون نگین‌های ارزشمندی هستند که هویت پایدار بافت شهر را شکل داده‌اند. از آنجا که کاربری منحصرا مسکونی، مانع از ارتباط موثر بنای تاریخی و مخاطبان عمومی بنا می‌شود، یکی از معیارهای مهم در احیای پایدار خانه‌های تاریخی، نوع کاربری جدیدی است که در جریان روند احیای بنای تاریخی، به آنها تخصیص داده می‌شود. بر این اساس، مکان‌های تاریخی قابل واگذاری به کتابفروشی‌ها در ١١ استان شناسایی و اعلام شده است.

به گزارش ستاد خبری رویدادهای ترویج کتابخوانی، در پی همکاری و مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری بیش از ٧٠ خانه و مکان تاریخی و میراث فرهنگی در ١١ استان کشور شناسایی و قابل واگذاری به کتابفروشی‌ها در شهرستان‌های مختلف اعلام شده است. بنا بر این گزارش، با توجه به اهمیت بهبود فضای کسب و کار نشر در ترویج کتابخوانی، ضرورت مشارکت‌ بخش‌های فرهنگی در فرآیند توسعه و نظر به قول مساعدت و همکاری از جانب معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مبنی بر سامان بخشی و تخصیص بناها و اماکن تاریخی و میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به کتابفروشی‌ها با بهره‌مندی از پرداخت اجاره‌بهای اندک و معافیت‌های قانونی و مشوق‌های حمایتی بیش از ۷۰خانه و مکان تاریخی در ۱۱ استان احصا شده است که می‌توان مقدمات ایجاد کتابفروشی‌ در بخشی از فضای آنها را فراهم کرد.

بر اساس همین گزارش، ایلام، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد، ۱۱ استانی هستند که در این طرح فعالیت می‌کنند. علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفته بود: بنده تقاضای خودم را به مسوولان مربوطه برای استفاده از فضاهای نیمه‌کاره یا تعطیل شده در روستاها مانند خانه‌های بهداشت یا حمام‌های تعطیل شده، گفته‌ام و به آنها پیشنهاد داده‌ام که ما می‌توانیم به راحتی و بدون اینکه کلنگ تازه‌یی بزنیم، از این فضاها به عنوان کتابخانه در روستاها استفاده کنیم.

 

 

ارسال نظر