بیش از 50نفر در حمله به تیم اکتشاف نفت در نیجریه کشته شدند

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۹۲
بیش از 50نفر در حمله به تیم اکتشاف نفت در نیجریه کشته شدند

گروه انرژی|

تنها چند روز پس از آنکه بازگشت ثبات به تولید نفت خام نیجریه در کنار لیبی به سر خط اخبار و مباحث نفتی تبدیل شده و این کشور در مسیر بهبود قرار گرفته بود، گروه تروریستی بوکوحرام با حمله به یک تیم اکتشاف نفت در شمال شرق این کشور شمار زیادی از این تیم را به قتل رساندند.

دیروز تلگراف این تعداد را 50 نفر گزارش کرد که باز هم رو به افزایش است. همچنین خبرگزاری فرانسه نوشت که بوکوحرام 10مهندس اکتشاف نفت را نیز ربوده است. نیجریه به تازگی و در حاشیه نشست دوشنبه هفته گذشته اوپک و غیر اوپک در سن‌پترزبورگ اعلام کرده بود که با رسیدن سطح تولید نفت خام خود به یک‌میلیون و 800هزار بشکه در روز افزایشی را در دستور کار قرار نخواهد داد. همزمان با این مساله اویل پرایس به نقل از مایکانتی بارو، مدیرکل شرکت ملی نفت نیجریه می‌نویسد که افراد مسلح خط لوله ترانس نایجر را منفجر کرده و موجب کاهش روزانه 150هزار بشکه‌یی در تولید نفت خام این کشور شده‌اند. حمله‌یی که از حمله گروه بوکوحرام مجزا به حساب می‌آید اما در کنار یکدیگر نشان می‌دهند نیجریه هنوز با متعادل‌سازی سطح تولید نفت خام خود فاصله دارد.

خبرگزاری فرانسه دیروز نوشت که منابع نظامی و درمانی نیجریه اعلام کرده‌اند: گروه تروریستی بوکوحرام به یک تیم اکتشافی نفت در شمال شرق نیجریه حمله کرده‌ است. بنا بر این گزارش شمار کشته‌شدگان این حمله تروریستی در حال افزایش است.

 به گزارش خبرگزاری میزان و به نقل از خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه نیز مهاجمان مسلح عضو گروه تروریستی بوکوحرام 10مهندس اکتشاف شرکت ملی نفت نیجریه را در شمال این کشور ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این مهندسان زمین‌شناسی ماموریت داشتند در خصوص فعالیت‌های اکتشافی در بستر دریاچه چاد (دومین دریاچه بزرگ آب شیرین قاره آفریقا) تحقیق کنند. گروه‌های تروریستی همچون بوکوحرام و گروه‌های مسلح دیگر فعال در منطقه به ویژه شورشیان دلتای نیجر معمولا با انجام چنین حملاتی سهم بیشتری از ثروت نیجریه در بخش انرژی را مطالبه می‌کنند. هرچند از شدت حملات شورشیان از ماه نوامبر (آبان) گذشته کاسته شده است، اما این قبیل آدم‌ربایی‌ها و حملات در منطقه دلتای نیجر، تولید نفت نیجریه را به میزان بیش از یک‌سوم در تابستان سال 2016 کاهش داده بود.

خط لوله ترانس نایجر نیز که انفجار آن تایید شده است یک مسیر صادرات دیگر برای صادرات نفت بانی لایت است. نخستین خط لوله اوایل ماه جاری بسته شد و اکنون بسته شدن خط لوله ترانس نایجر، عملا صادرات بانی لایت را متوقف می‌کند. زیرمجموعه شل در نیجریه دو هفته پیش وضعیت اضطراری برای صادرات نفت خام بانی لایت صادر کرد در حالی که دو هفته از زمان لغو وضعیت اضطراری قبلی نمی‌گذشت.

طبق آماری که از سوی رویترز گردآوری شده است، بارگیری بانی لایت برای تحویل در آگوست تا ۲۲ ژوئن، ۲۲۶هزار بشکه در روز بود و در آن زمان، این گرید تحت وضعیت اضطراری قبلی بود که از سوی شل اعلام شده بود. مایکانتی بارو، مدیرکل شرکت ملی نفت نیجریه اظهار کرده است که افراد مسلح خط لوله ترانس نایجر را منفجر کرده و تولید را به میزان ۱۵۰هزار بشکه در روز کاهش دادند. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس، تعطیلی خط لوله ترانس نایجر در حالی روی داده که تولید نفت نیجریه در حال احیا بوده است.

 

ارسال نظر