اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۷۸

کمبود 100 هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور

ایرنا|معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته: هم‌اکنون برای تحقق استاندارد تعداد پرستار به تخت‌های بیمارستانی، 100 هزار پرستار کم داریم. محمد میرزابیگی در ادامه افزوده: در شرایط فعلی با توجه به نیاز وزارت بهداشت و سایر مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی، پرستار بیکار جویای کار نداریم.  او همچنین آمار پرستاران فعال در بیمارستان‌های کشور را افزون بر 70 هزار نفر اعلام کرد و افزود که به ازای هر تخت 1.7 پرستار در بیمارستان‌ها خدمات رسانی می‌کنند. او سپس گفته: کمبود پرستار در بیمارستان‌ها باعث شده تا هر یک از این قشر زحمت کش در مراکز درمانی، کار 2 تا 3 پرستار را انجام دهند. او تعداد کم پرستار نسبت به تخت‌های بیمارستانی را باعث کاهش کیفیت خدمات دهی به بیماران دانسته و از برنامه وزارت بهداشت برای جذب پرستار «در شیوه‌های متداول خدمتی» خبر داده است.  میرزابیگی در حالی موضوع کمبود پرستار در نظام سلامت را تایید می‌کند که چندی پیش مرتضی شریفی‌مقدم، رییس خانه پرستار، از مرگ 16پرستار براثر فشار زیاد کار خبر داده بود. از دیگر سو، موضوع تربیت پرستار بیمارستانی، یعنی پرستارانی که تحصیلات آکادمیک در این رشته ندارند و تنها با کسب تجربه حضور در بیمارستان، با مزد کمتر به پرستاری مشغول می‌شوند، به عنوان یکی از «شیوه‌های متداول خدمتی» انتقادهای بسیاری برانگیخت.

شرایط تالاب‌های انزلی و هامون در وضعیت هشدار

خانه‌ملت|عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه بسیاری از تالاب‌های کشور با مشکلات عدیده‌یی چون خشکی، نابودی و ورود فاضلاب صنعتی و غیر صنعتی مواجه هستند، گفته: تالاب‌هایی چون انزلی در گیلان، هامون در سیستان‌وبلوچستان، نی‌ریز و کمجان در فارس، شادگان و خورموسی در خوزستان و شورگل و یادگارلو در آذربایجان‌غربی که حال و روزشان مناسب نیست و در وضعیت هشدارند.  علی اکبری در ادامه افزوده: یکی از اصلی‌ترین عوامل مشکل‌ساز برای تالاب‌ها انواع و اقسام فاضلاب‌هایی شهری و غیرشهری یا صنعتی و غیرصنعتی است که به تن رنجور تالاب‌ها وارد می‌شوند. او هشدار داده که در صورت جلوگیری نکردن از ورود فاضلاب به تالاب‌ها و مسیر رودخانه‌ها، محیط‌زیست بسیاری از شهر و روستاهای کشور در خطر جدی قرار می‌گیرند.  سال گذشته نایب‌رییس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس از ورود سالانه بیش از ۵۰۰هزار تن فاضلاب به تالاب انزلی خبر داده بود. او تاکید کرده بود که این تالاب در آینده‌یی نزدیک وضعیتی به مراتب بدتر از دریاچه ارومیه خواهد داشت و خشکی آن خسارت بسیار بزرگی از پی خواهد آورد. او افزوده بود: متاسفانه سازمان محیط زیست به جای پرداختن به حفاظت از تالاب‌ها و حیات‌وحش بیشتر به صنعت می‌پردازد و پس از ایجاد تعلل چندین ماهه در تاسیس کارخانجات، اجازه ایجاد آنها را می‌دهد

مرخصی زایمان زنان در انتظار نظر سازمان مدیریت

ایلنا|معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در مورد زمان مرخصی زایمان نیز گفته: این مساله هم یک روند فرسایشی را طی کرد و به دیوان عدالت اداری رسید. جلساتی هم برای بررسی موانع اجرایی و اعتباری آن برگزار شد و منتظر نظر نهایی سازمان مدیریت هستیم. البته با این حال ما راهکارهای جایگزین را هم دنبال کرده و جلسات متعددی با بخش‌های مختلف برگزار کردیم. فعلا منتظر هستیم تا راهکارهای سازمان مذکور را دریافت کنیم.  شهیندخت مولاوردی در ادامه افزود: در دولت یازدهم مساله بیمه زنان خانه‌دار در چند قالب پیش‌بینی شد. در چارچوب ماده 27 برنامه پنجم توسعه، بیمه زنان خانه‌دار را با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدنظر قرار دادیم. سازمان تامین اجتماعی باید آیین‌نامه‌یی را در این زمینه به دولت ابلاغ می‌کرد تا مورد تصویب دولت قرار بگیرد.  او همچنین با اشاره به دو موضوع در دست بررسی نهاد تحت مدیریتش، گفته: یکی ارزش‌گذاری کار خانگی زنان است و پژوهشی در این زمینه انجام شده است. تلاش می‌کنیم از یافته‌های آن برای محاسبه ارزش کار خانگی زنان و آثاری که به دنبال دارد، استفاده کنیم و بحث دیگر مربوط به بیمه زنان خانه‌دار است که در دولت‌های متعدد مورد توجه بود اما به نتیجه مناسبی نرسید.  او در پایان افزود: سومین لایحه مربوط به بیمه تکمیلی است که به تصویب هیات وزیران رسیده است. همچنین زنان در حال حاضر می‌توانند به صورت خویش‌فرما خود را بیمه کنند بدین‌ترتیب پس از 15 سال بازنشسته محسوب می‌شوند.

امکان تکرار انفجار «زمستان یورت» در «راور»

ایلنا| عضو کارگری شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار با تایید وجود مشکلات ایمنی در معادن استان کرمان گفته که حادثه روز چهارشنبه در معدن راور کرمان، می‌توانست ابعادی همچون حادثه معدن زمستان یورت داشته باشد.  در این حادثه که خبر آن پیش از این منتشر شده بود، یک نفر از «ماموران ایمنی» معدن ذغال سنگ راور به نام «رضا گیرکی» به هنگام انجام گازسنجی از این معدن دچار گازگرفتی شد و جان خود را از دست داد و در عین حال دو کارگری که برای نجات وی به داخل معدن رفته بودند دچار مسمومیت شدند که بعد‌تر از بیمارستان مرخص شدند.  ابراهیم اسلامی همچنین با بیان اینکه در معدن روار در زمان حادثه ۲۲ کارگر مشغول به کار بودند، گفته: چون در معادن زغال‌سنگ همیشه خطر مسمومیت و انفجار به دلیل نشت گاز وجود دارد، در استان کرمان ادارات صنایع، کار و دادگستری به‌صورت هماهنگ بازرسی هفتگی از معادن مختلف از جمله معدن راور را در دستور کار قرار داده‌اند.

 

ارسال نظر