15 شرط اصولگرایان برای وزیران روحانی

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۲۸
15 شرط اصولگرایان برای وزیران روحانی

روحانی هیچ‌وقت نگفت می‌خواهد 50 درصد کابینه را تغییر دهد

هدی احمدی|

حسن روحانی، نامزد جریانی که این روزها با عنوان اعتدال از آن یاد می‌شود، اردیبهشت سال جاری برای دومین بار ردای ریاست‌جمهوری منتخب ملت ایران را به تن کرد و خود را برای 4سال ماندن در ساختمان سفید پاستور آماده می‌کند. بدیهی است او با همان تیم در پاستور نخواهد ماند بلکه یارانی را برای خود گزینش می‌کند تا در هدایت قوه ‌مجریه کشور او را یاری کنند؛ یارانی که از فردای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم حرف و حدیث‌های مختلفی درباره آنها منتشر شده و بخشی از این حرف‌ها نیز به طور رسمی مورد تکذیب قرار گرفته است. کابینه دولت یازدهم حدود یک ماه دیگر بر سر کار خواهد ماند و پس از آن رییس‌جمهوری برای گرفتن رای اعتماد از پارلمان برای وزرای کابینه جدید اقدام خواهد کرد. این درحالی است که شخصیت‌ها و تشکل‌های مهم اصولگرایان اختلاف بر سر نامزدهای انتخاباتی خود را هر روز آشکارتر می‌کنند و برای روحانی شرط می‌گذارند اما اصلاح‌طلبان و میانه‌روها در مسیر پشتیبانی از حسن روحانی باوجود همه گلایه بهارستانی‌ها از رییس‌جمهوری بابت عدم مشورتش با آنها برای تعیین کابینه دوازدهم، پشت او ایستاده‌اند.

در عین حال حاشیه‌ها درخصوص تغییرات جدی وزرای روحانی از آنجا بالا گرفت که او در نشست خبری‌اش با رسانه‌ها قول جوانگرایی در کابینه دوازدهم را داد، موضوعی که از مطالبات اصلی سیاسیون بود. هر چند نباید انتشار اخباری متفاوت از برخی مقامات راجع به تغییر 50 درصدی کابینه از قول روحانی را نیز فراموش کنیم. موضوعی که ما را بر آن داشت تا در این زمینه و با توجه به جلسه نمایندگان ولایی پارلمان، گفت‌وگویی با حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس داشته باشیم.

 

 درخواست کابینه‌ای بدون حاشیه داریم

حال با نزدیک شدن به شروع این تغییرات رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از جلسه روز گذشته این فراکسیون به‌ منظور رایزنی درباره نحوه تشکیل کابینه دوازدهم خبر داد. این نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص جلسه این فراکسیون با رییس‌جمهوری گفت: ما از رییس‌جمهور خواستیم تا کارآمدی و بدون حاشیه بودن دولت و وزرای کابینه دوازدهم را به عنوان شاخصی مهم در نظر بگیرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در مورد انتشار بعضی سخنان مبنی بر اینکه روحانی قرار است 50 درصد کابینه را تغییر دهد، تاکید کرد: آقای روحانی هیچ‌وقت نگفته است که می‌خواهد

50 درصد کابینه را تغییر دهد. او فقط اعلام کرد که بعضی‌ها قرار است، تغییر کنند.

او در پاسخ به این سوال که در این جلسه آیا روحانی اسمی مشخص از وزرایی که قرار است بروند یا بیایند مطرح کرده است یا خیر، خاطرنشان کرد: این جلسه حدود یک ساعت و نیم طول کشید اما ما اصلا وارد اسامی وزرا نشدیم. رییس‌جمهوری هم به اسم مشخصی اشاره نکرد.

به گفته حاجی‌بابایی، فراکسیون نمایندگان ولایی هیچ سهم خواهی‌ای از دولت ندارد اما برای انتخاب وزرای کابینه دوازدهم شاخص‌هایی را به روحانی معرفی کرده‌اند. او اعتقاد دارد که وزرای بعدی کابینه از نظر این فراکسیون باید اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه و فصل‌الخطاب دانستن رهنمود‌های مقام معظم رهبری، پاک دستی، ساده زیستی و پرهیز از اشرافی‌گری، تدبیر امور با گفتمان انقلابی و ارزشی، مدیریت جهادی و مبتنی بر تخصص و تجربه، قانونمند و قانونگرا بودن، اجتناب از قبیله‌گرایی در حوزه مسوولیت، عزم راسخ و اقدام موثر برای مبارزه با فساد در حوزه مسوولیت و اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از تولید ملی و اشتغال را مدنظر داشته باشند.

نماینده همدان ادامه داد: تقید به همگرایی و هماهنگی با دیگر وزرای مرتبط، تعامل سازنده و مداوم با مجالس و کمیسیون‌های تخصصی، نداشتن تابعیت مضاعف و حق شهروندی کشورهای بیگانه، مرزبندی روشن با جریان‌های معاند نظام

به‌خصوص فتنه ۱۳۸۸، تجانس امور وزارت با سوابق عملی، اجرایی و تجربی وزیر، برخورداری از روحیه مردمی و تعهد به انجام مطالبات مردمی و اعتقاد به محرومیت‌زدایی و تلاش برای حل آن نیز از مهم‌ترین شاخص‌هایی بودند که برای کابینه دوازدهم به رییس‌جمهور توضیح دادیم.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین به برخی معضلات اجتماعی در جلسه مشترک با رییس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی، ناکارآمدی ساختار دولتی و آسیب‌های اجتماعی را می‌توان ازجمله موضوعات مهمی دانست که در این جلسه بررسی کردیم. هر چند مشکلات فرهنگی، تولید علم، تجاری‌سازی دانش و گسترش و افزایش موسسات دانش‌بنیان نیز از مباحث مطرح شده با آقای روحانی بود.

حاجی‌بابایی تاکید کرد: اعضای فراکسیون در این جلسه اعلام کردند، فراکسیون نمایندگان ولایی آمادگی دارد دولت را کمک کند و به دنبال سهمیه‌یی در کابینه نیست و اعتقاد دارد هیچ گروه و فردی از دولت در کابینه دوازدهم نباید سهمیه بخواهد.

بر‌همین اساس از تمام توان خود برای تقویت دولت استفاده خواهیم کرد و رییس‌جمهور نیز باید وعده‌های خود را اجرا کند و هر گونه حاشیه‌سازی را به معنای فراموش کردن خواسته‌ها و مطالبات مردم بداند. رییس فراکسیون نمایندگان ولایی یکی دیگر از مهم‌ترین نگرانی‌های رییس‌جمهور که در این جلسه عنوان شد را وضعیت موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها اعلام کرد و اذعان داشت: تاکید آقای روحانی بر لزوم سرمایه‌گذاری خارجی در این جلسه از موضوعاتی بود که مورد تاکید فراکسیون نمایندگان ولایی هم قرار داشت. وی با بیان اینکه روحانی اعلام کرده است هیچ کس در انتخاب وزرا به من فشار نیاورده و شخصا انتخاب آنها را انجام داده‌ام، افزود: وزرا باید مجری سیاست‌ها و برنامه‌ها باشند.

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: اعضای فراکسیون تاکید کردند که برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات نباید از گزینه‌های تکراری و افراد حاشیه‌ساز و سیاسی استفاده شود.

به گزارش«تعادل» وزیران این دو وزارتخانه ازجمله وزرایی بودند که تقریبا بیشترین تغییر یا عدم رای اعتماد را داشتند. در دولت یازدهم ‌نخستین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ‌محمدعلی نجفی بود که با تفاوت یک رای نتوانست رای نمایندگان مجلس نهم را کسب کند. او بعدا رییس مشاوران اقتصادی رییس‌جمهور شد و اکنون جزو نامزدان پیشنهادی شهرداری تهران است. پس از نجفی علی‌اصغر فانی، ‌وزیر آموزش و پرورش شد که در سال گذشته جای خود را به دانش‌آشتیانی داد.

در مورد وزارت علوم هم همین اتفاقات روی داد. نخستین وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات، ‌جعفر میلی‌منفرد بود که از مجلس نهم رای اعتماد نگرفت و بعد از وی فرجی‌دانا مسوولیت وزارتخانه را بر عهده گرفت که پس از یک سال‌ونیم استیضاح شد که استیضاح وی رای آورد. بعد از فرجی‌دانا، فرهادی، ‌وزیر فعلی مسوولیت وزارت علوم و تحقیقات را بر‌عهده گرفت.

 

ارسال نظر