اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۹۶

فصل عرضه اولیه سهام شرکت‌ها دوباره فرا رسید

به گفته قائم‌مقام دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، چند ماهی است که شاهد عرضه اولیه در بورس‌ها نیستیم و با وجودی که چند شرکت بزرگ و پر پتانسیل آماده ورود به بورس هستند، مسوولان مربوطه به صورت ضمنی با استدلال عدم کشش بازار از عرضه این شرکت‌ها خودداری می‌کنند. واقعیت این است که تاکنون تمام تلاش‌های فعالان و مسوولان برای برون‌رفت از رکود، نتیجه‌یی در پی نداشته است. متولیان بازار سرمایه از تمام اهرم‌های خود برای ترغیب سرمایه‌گذاران به تزریق نقدینگی به بازار استفاده کرده‌اند و به موازات آن برای جلوگیری از خروج نقدینگی تلاش وافری صورت می‌گیرد.

به گزارش«تعادل» علی تاج‌بر اظهار کرد: بازدهی شاخص کل طی یک سال اخیر صرفا 7درصد بوده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام کمتر از 3درصد بازدهی داشته‌اند. حجم معاملات به‌شدت کاهش داشته و در اغلب روزهای معاملاتی، حجم معاملات خرد کمتر از 50 میلیارد تومان است.

تاج‌بر افزود: در این شرایط تنها سرمایه‌گذاران و سهامداران متضرر نمی‌شوند بلکه تبعات این رکود تمام ارکان بازار را درگیر می‌‌کند. بسیاری از ناشران در تامین مالی از بازار سرمایه مشکل دارند، صنعت کارگزاری با زیان عملیاتی مواجه بوده و حاشیه سود فعلی این صنعت بسیاری از طرح‌های توسعه را مسکوت نگاه داشته است، حجم جرایم و تخلفات افزایش داشته و سازمان بورس روزانه با حاشیه‌های متعددی درگیر است، حجم اختلافات به بالاترین سطح رسیده و حتی در رسانه‌ها هم شوق و شور سابق دیده نمی‌شود. در این میان هر یک از کارشناسان نظر خاصی دارند؛ عده‌یی چشم به راه مساعدت دولت و حمایت از بازار سرمایه بوده و عده‌یی شرایط فعلی را طبیعی و انعکاسی ناشی از شرایط اقتصاد ملی می‌دانند.

این کارشناس در ادامه افزود: در همین راستا چند ماهی است که شاهد عرضه اولیه در بورس‌ها نیستیم و با وجودی که چند شرکت بزرگ و پرپتانسیل آماده ورود به بورس هستند، مسوولان مربوطه به صورت ضمنی با استدلال عدم کشش بازار از عرضه این شرکت‌ها خودداری می‌کنند. البته این استدلال روی کاغذ صحیح است و بسیاری از کارشناسان با آن موافق هستند چراکه در شرایطی که حجم معاملات به زحمت به 100میلیارد تومان می‌رسد، تخصیص چند ده میلیارد تومان نقدینگی بازار به یک عرضه اولیه در ظاهر به صلاح نبوده و ممکن است به عمیق‌تر شدن رکود دامن بزند.

تاج‌بر در پایان با ذکر دلایلی عرضه اولیه در شرایط فعلی را نیز مفید ارزیابی کرد: نخست اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید سهام عرضه اولیه الزاما به فروش سهمی دیگر اقدام نمی‌کنند و تامین مالی چند میلیون تومانی برای این خرید عموما از بیرون بازار سرمایه است. به ویژه که سبد سهام بسیاری از سرمایه‌گذاران با زیان مواجه بوده و اغلب آنها تمایلی به فروش سهام خود در قیمت پایین‌تر از بهای تمام شده ندارند بنابراین عرضه اولیه می‌تواند به تزریق نقدینگی به بازار منجر شود. دوم اینکه سهامداران عمده که اقدام به فروش بخشی از سهام از طریق عرضه اولیه می‌کنند الزاما وجوه حاصله را از بازار خارج نمی‌کنند و در برخی مواقع این وجوه صرف حمایت از سایر سهام پرتفوی می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: سوم اینکه طبق اعلام بورس اوراق بهادار تهران، چند شرکت ازجمله: سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر، مدیریت صنعت شوینده بهشهر، به‌پرداخت ملت و سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا آماده عرضه اولیه در بورس هستند. این شرکت‌ها به دلایل بنیادی پتانسیل خوبی برای رشد قیمتی داشته و همگی می‌توانند ضمن عرضه موفق، سهامداران خرد را پس از مدت‌ها با طعم سود آشتی دهند. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری نفت و انرژی غدیر به عنوان یکی از قطب‌های نیروگاهی و صنعت برق 1360مگاوات تولید و 2500مگاوات پروژه نیروگاهی دارد.

 

بورس ایرلند، مامنی جدید برای اوراق قرضه جهانی

بورس و اوراق بهادار ایرلند میزبان بزرگ‌ترین صکوک منتشر شده در دنیا با اصلیتی سعودی خواهد بود که ارزش آن حدود 9 بیلیون دلار بوده و در نیمه دوم سال 2017 دادوستد خواهد شد.

به گزارش «تعادل» این صکوک که نامش فاش نشده است بر اساس قوانین شرعی برای تامین مالی بازار عریستان از طریق بورس ایرلند به سرانجام خواهد رسید. این صکوک جدید با اصلیتی عربی، یکی از 2هزار و 886 اوراق قرضه جدیدی است که در بورس ایرلند عرضه شده است که شامل اوراق سبز، اوراق با پشتوانه دولتی و اوراق با پشتوانه بانکی و چند ملیتی بوده است.

اوراق قرضه دیگری که در این بورس عرضه می‌شود، اوراق شرکت چاینا‌تری گورجس خواهد بود. این شرکت چینی، مدیریت بزرگ‌ترین پروژه‌های هیدروپاوری (انرژی آبی) در دنیا را بر عهده دارد و اوراق قرضه سبز با مبلغ 650میلیون یورو را در این بازار منتشر می‌کند. اوراق سبز در واقع اوراقی است که برای بهبود فضای سبز کره زمین منتشر می‌شوند و اغلب معاف از مالیات هستند. شرکت سلئو ردس اوپراسیون شیلی که خدمات انرژی را در شیلی فراهم می‌کند، توانست با انتشار اوراق سبز در بورس ایرلند، 379میلیون دلار تامین مالی کند.

در بخش دیگر شرکت FCC آکوئالیا، سومین شرکت بزرگ اروپایی تامین آب آشامیدنی در دنیا و ششمین شرکت بزرگ دنیا با همین منظور، دو اوراق به ارزش 1.35بیلیون یورو در بورس ایرلند منتشر کرد. در حالی که شرکت تامین آب آشامیدنی ایتالیایی سوسیته متروپولیتنا توانست با انتشار اوراق قرضه 135بیلیون یورویی در بازار ایرلند تامین مالی کند. تعداد اوراق قرضه منتشر شده در دنیا با استقبال زیادی رو‌به‌رو شده و هم‌اکنون تعداد ناشران این اوراق به 4 هزار ناشر افزایش یافته است. تعداد اوراق منتشر شده در دنیا نیز تا به حال به 35هزار و 600 اوراق ارتقا یافته است که در 85کشور مختلف منتشر می‌شود. عرضه اولیه سهام بانک AIB که توسط دولت در ماه ژوئن ارائه شد و توانست 3بیلیون یورو برای این بانک تامین مالی کند.

 

ارسال نظر