در شهر

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۴۵

 امکان خرید ٨میلیون دوچرخه با پول ساخت پل صدر!

13-3محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران همزمان با آغاز به کار کمپینی تحت عنوان «از خودمان شروع کنیم!» با شعار برای هوای پاک رکاب بزنیم، گفت: «سالی که نکوست از بهارش پیداست» و شکست طرح توسعه دوچرخه‌سواری در تهران از تعداد دوچرخه‌سواران سطح شهر مشهود است. حقانی به خبرآنلاین گفت: وضعیت دوچرخه‌سواری در تهران نه تنها نسبت به سایر کلان‌شهرهای جهان بلکه نسبت به شهرهایی همچون اصفهان، کاشان و یزد نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و ادعای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران بیشتر به شوخی شبیه است. وی گفت: پیاده‌ راه‌سازی و توسعه پیاده‌روی و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه و توسعه دوچرخه‌سواری از جمله ویژگی‌های شهر انسان‌محور است که البته اجرای هر دو طرح در تهران با ناکامی رو‌به‌رو شده، برای نمونه چند نفر را سراغ دارید که برای رفتن به محل کار خود، روزانه از دوچرخه استفاده کنند؟

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: وجود جایگاه‌های هوشمند دوچرخه موسوم به رک که فاقد دوچرخه هستند و فعالیت خانه‌های دوچرخه با تعدادی دوچرخه اسقاطی و فرسوده با لاستیک‌های بدون باد، هیچ نسبتی با شعارهای مسوولان مربوطه ندارد، حتی اغلب پارک‌های آموزش ترافیک نیز فاقد دوچرخه برای کودکان هستند.

حقانی گفت: با اجرای طرح‌های نمایشی در شرایطی که زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق این طرح‌ها فراهم نیست، هیچ مشکلی از مشکلات شهر و شهروندان حل نمی‌شود، اگر اصرار داریم شهروندان از دوچرخه به عنوان یک مُد حمل و نقلی استفاده کنند، باید زیرساخت‌های استفاده از این وسیله را مهیا کنیم در صورتی که در حال حاضر شاهد تحقق چنین اتفاقی نیستیم. وی گفت: باید بین شهروندانی که قصد دارند از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه استفاده کنند با شهروندانی که از دوچرخه به عنوان وسیله‌یی ورزشی و تفریحی استفاده می‌کنند، تفاوت قائل شویم، متاسفانه رقابت ناعادلانه‌یی بین دوچرخه‌سواران و پیاده‌ها با موتورسیکلت‌سواران و سواره‌ها وجود دارد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: علاوه بر توپوگرافی شهر، میزان بالای ترافیک و عدم تفکیک مسیر عبور دوچرخه‌ها از وسایل نقلیه موتوری، بزرگ‌ترین چالش برای دوچرخه‌سواران است که حتی جان آنها را به خطر می‌اندازد، علاوه بر این، با توجه به آلودگی هوای تهران، دوچرخه‌سواران با هر بار تنفس، حجم بالایی از انواع آلاینده‌ها را وارد ریه خود می‌کنند.

حقانی گفت: اگر هوای آلوده برای عابران یک خطر جدی است، برای دوچرخه‌سواران یک خطر به مراتب جدی‌تر است، البته احتمال تصادف با انواع وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت‌ها به دلیل تردد در مسیر مشترک از جمله دلایل و عواملی است که جان دوچرخه‌سواران را تهدید می‌کند.

 

 تهران نیازمند پژوهش‌های جدی است

13-4احمد مسجدجامعی در مراسم رونمایی از کتاب بناهای تاریخی تهران با اشاره به لزوم پژوهش درباره تهران گفت: تهران نیازمند پژوهش‌های جدی است این شهر با آنکه از جایگاه سیاسی ممتازی برخوردار بوده و هست، شاهد اتفاقات بزرگی بوده که تاثیری عمیق و گسترده بر سرنوشت ملی ما داشته، اما آنچنان که باید مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته است. این موضوع در دوره تاسیسات تمدنی جدید بیشتر مشاهده می‌شود. به گزارش ایسنا، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این نکته که برنامه‌ریزی شهری نیازمند مطالعات گسترده است، افزود: محلات تهران و فرهنگ، باورها، معماری، هنجارهای اجتماعی و روابط اقتصادی آنها مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته که این موضوع عوارض خاص خود را داشته است.

وی به تشریح این عوارض پرداخت و اظهار کرد: برنامه‌ریزان بدون این شناخت، برای همه محلات و مناطق تهران، قوانین، برنامه‌ها و تصمیمات یکسانی در نظر می‌گیرند که نه‌تنها نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود، بلکه چالش‌های جدیدی را به همراه می‌آورد. اینکه درخصوص منطقه‌یی چون شمیران و پونک همان برنامه‌ها و قوانین را اجرا کنیم که در منطقه شهری اجرا می‌کنیم، نمی‌تواند باعث ظهور یک شهر آبادان و شهروندانی مطلوب شود.

نویسنده کتاب‌های «جسم‌وجان شهر» و «دروازه‌ غار» با تقدیر از تلاش‌های حمید ناصری‌کرمانشاهی با بیان این موضوع که به دلیل اهمیت پژوهش بخشی پژوهش در شورای شهر در نظر گرفته شده گفت: مدیریت شهری در تهران اگر بخواهد، موفق شود باید از پژوهش و پژوهشگران بهره برد و بی‌تردید بدون این پژوهش‌ها مدیریت شهری راه به جایی نخواهد برد.

مسجدجامعی در پایان به ویژگی پژوهش‌ها پرداخت و اظهار کرد: پژوهش‌ها باید با روش‌های علمی و به دور از هرگونه گرایش سیاسی باشد، بنابراین نباید از پژوهشگر بخواهیم که مطابق خواست ومیل ما پژوهش و نتیجه‌گیری کند. همچنین دکتر عبدالله انوار، تهران‌شناس در سخنانی کوتاه گفت: تهران آنچنان که باید مورد پژوهش قرار نگرفته اما همان پژوهش‌های محدودی هم که بوده چندان مورد توجه مدیران شهری قرار نگرفته است.

وی با ذکر مثال از دوره‌هایی که مدیران شهری از پژوهش برای برنامه‌ریزی‌های شهر بهره برده‌اند، اظهار داشت: هر زمان که تهران مطابق پژوهش علمی مدیریت شده، از مشکلاتش کاسته و رو به توسعه و آبادانی نهاده است.

حمید ناصری‌کرمانشاهی مولف کتاب «بناهای تاریخی تهران» که به بناهای صاحب ارزش و ثبت شده در منطقه 12 اختصاص دارد، درباره پژوهش‌ خود توضیح داد و گفت: کار تدوین 6جلد کتاب «یکصدسال تهران» از حدود 10سال پیش شروع شد که مجموعه اسناد مربوط به تهران در طول تاریخ 108‌سال خود را یعنی زمانی که تهران براساس مصوبات قانونی به عنوان بلدیه شناخته شده دربر می‌گیرد.

 

ارسال نظر