پل رایان، کابوس ترامپ می‌شود؟

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۲۰
پل رایان، کابوس ترامپ می‌شود؟

گروه جهان| طلا تسلیمی|

پس از جنجال‌های فراوان در رابطه با دیدار دونالد جونیور ترامپ با وکیل روسی، نمایندگان دموکرات ایالت‌های کالیفرنیا و تگزاس طرح رسمی استیضاح دونالد ترامپ را تقدیم مجلس نمایندگان کردند. یکی از اتهامات مطرح شده علیه رییس‌جمهوری از سوی این دو نماینده یعنی برد شرمن و ال گرین، ممانعت از اجرای قانون بود. از آغاز فعالیت ترامپ در کاخ سفید و حتی در زمان کمپین‌های انتخاباتی، موارد بسیاری وجود داشت که به گمانه‌زنی‌ها در مورد برکناری رییس‌جمهوری منجر شد و جدیدترین نمونه آنها نیز افشای اطلاعات فوق محرمانه برای دولت روسیه بود، اما هیچ‌یک از این مسائل مشکل عمده‌یی برای ترامپ ایجاد نکرد و اکنون هم دلیلی وجود ندارد که افشای دیدار پسر ترامپ با وکیل روسی تغییری در این روند ایجاد کند. در حقیقت، برکناری ترامپ رابطه چندان مستقیمی با اتهامات مطرح شده ندارد و سرنوشت او در دست جمهوری‌خواهان کنگره است و به واکنش آنها به رسوایی‌ها بستگی دارد.

اگرچه بسیاری بر این باورند که این درخواست استیضاح مضحک و بی‌فایده است، اما شرمن خودش این اقدام را «نخستین گام در یک مسیر خیلی طولانی» می‌داند. وی معتقد است که دونالد ترامپ، روابط پنهانی ستاد انتخاباتی خود با روسیه در جریان مبارزات انتخاباتی را کتمان می‌کند و اخراج جیمز کومی، رییس پیشین اف‌بی‌آی را ممانعت از اجرای قانون می‌داند. با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند پیش‌بینی اولیه این است که از استیضاح ترامپ حمایت نشود، به‌ویژه‌ اینکه بسیاری از نمایندگان دموکرات نیز در پی نگرانی از واکنش‌های شدید سیاسی ممکن است از این طرح حمایت نکنند؛ اما شرمن با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است که مدارک لازم برای استیضاح دونالد ترامپ را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری «وُکس»، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکاست و برای برکناری همیشگی او از قدرت، لازم است که اکثریت مجلس نمایندگان به استیضاح و اکثریت دوسومی سنا به مجرم بودن او رای دهند.

امکان اعلام جرم علیه ترامپ در دادگاه‌های فدرال وجود ندارد! ترامپ را همچنین می‌توان طبق اصلاحیه 25 قانون اساسی از کار برکنار کرد که این اقدام باید از سوی اکثریت کابینه وی صورت بگیرد، اما این مساله مستلزم طرد شدن ترامپ از سوی هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه وی است و اگر ترامپ تصمیم به اقامه دعوی بگیرد، قضاوت با کنگره خواهد بود. از این رو تنها راه «پایین کشیدن» ترامپ این است که پل رایان، رییس مجلس نمایندگان و میچ‌ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا بر سر لزوم برکنار کردن رییس‌جمهوری توافق کنند.

اکنون بیش از هر شخص دیگری رابرت مولر، رییس پیشین اف‌بی‌آی و مشاور ویژه حقوقی مسوول تحقیقات رسوایی ترامپ – روسیه می‌تواند برای افراد نزدیک به رییس‌جمهوری مشکل ایجاد کند. اگر مولر بتواند شواهدی دال بر وقوع جرم بیابد، می‌تواند همه اطرافیان رییس‌جمهوری از دونالد جونیور گرفته تا جرد کوشنر و مایکل فلین را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. وی حتی می‌تواند در صورت لزوم، در مورد مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهوری تحقیق کند. اما احتمال اندکی وجود دارد که مولر شخص ترامپ را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

وزارت دادگستری و مشاوران حقوقی و بیشتر تحصیل‌کرده‌های حقوق بر این باورند که رییس‌جمهوری در برابر روند عادی پیگرد قانونی مصونیت دارد. می‌توان پس از پایان دوره یک رییس‌جمهوری را متهم کرد، اما پیش از استیضاح و برکناری یا کناره‌گیری او چنین امکانی وجود ندارد. اریک‌ام. فریدمن از دانشگاه هافسترا بر این عقیده است که دادستانان عادی نیز می‌توانند رییس‌جمهوری را تحت پیگرد قانونی قرار دهند، اما به دلیل موضع دیرینه وزارت دادگستری در رد این مساله، دادستان‌های فدرال معمولا دست به چنین اقدامی نمی‌زنند. حتی اگر مولر تصمیم بگیرد که سیاست دیرینه وزارت دادگستری را نقض و اتهاماتی به ترامپ وارد کند، مقابله با این مشکل برای رییس‌جمهوری ساده است. وی می‌تواند مولر را برکنار کند و اگر دادستان کل با این مساله مخالف باشد، ترامپ احتمالا او را هم اخراج خواهد کرد و می‌تواند آن‌قدر به اخراج افراد ادامه دهد تا در نهایت شخصی روی کار بیاید که در مقابل رییس‌جمهوری نایستد. بدین‌ترتیب آشکار است که برکناری ترامپ با پیگرد قانونی متداول ممکن نیست؛ برای بیرون راندن او از کاخ سفید باید جمهوری‌خواهان کنگره را به چنین کاری راضی کند.

در شرایط کنونی، استیضاح رییس‌جمهوری با رای اکثر دموکرات‌ها و شمار اندکی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، از نظر تئوری ممکن خواهد بود. اما در عمل، بر خلاف شرایط دولت‌های اندرو جانسون، ریچارد نیکسون و بیل کلینتون، مخالفان رییس‌جمهوری اکثریت را در اختیار ندارند که بتوانند رای‌گیری را به نفع ارجاع مساله به کمیته قضایی مجلس به پایان

برسانند.

اکنون جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنای امریکا در اکثریت هستند و با توجه به اینکه استیضاح باید در مجلس نمایندگان رای آورد، جمهوری‌خواهان تصمیم اصلی را می‌گیرند. در سه دولت قبلی که رییس‌جمهوری با استیضاح مواجه شد، کنگره کنترل حزب مخالف بود و از این‌رو پیشبرد طرح استیضاح چندان دشوار نمی‌نمود. اما هم‌حزبی‌های ترامپ هر دو مجلس کنگره را تحت کنترل دارند. با این حال جرایمی که ترامپ مرتکب شده است با جرایم سه رییس‌جمهوری نامبرده تفاوت دارد. اکنون تنها مساله‌یی که می‌تواند سرنوشت ترامپ را در کاخ سفید تغییر دهد، شیوه تفکر پال رایان و میچ مک‌کانل در مورد اوست و این دو واقعا می‌خواهند که ترامپ کاهش شدید هزینه‌های خدمات بهداشت و درمان، برنامه‌های اجتماعی پیشنهادی آنها و کاهش مالیات‌ها را به صورت قانون درآورد.

از این رو، آنها دو راه پیش‌رو دارند: اینکه لایحه‌های پیشنهادی خود را پیش ببرند یا اینکه ماه‌ها صرف استیضاح رییس‌جمهوری کنند و یک هدیه سیاسی بزرگ تقدیم دموکرات‌ها کنند. شاید مسیر ساده‌تر برای رایان و مک‌کانل این باشد که به‌طور مداوم برای کاهش اشتباهات ترامپ بکوشند و از تحقیقات جدی در مورد اقدامات او خودداری کنند!

 

 

ارسال نظر