به جهنم خوش آمدید!

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۷۲
به جهنم خوش آمدید!

گروه جهان  

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، برای نخستین‌بار در اجلاس گروه 20 به گرمی دست یکدیگر را فشردند. در همین حال رسانه‌ها از وقوع درگیری شدید میان پلیس و معترضان به برگزاری اجلاس گروه ۲۰ خبر داده‌اند.

گفته شده، حدود ۱۰۰هزار معترض از سراسر اروپا برای شرکت در تظاهرات علیه این نشست با عنوان «به جهنم خوش آمدید!» به هامبورگ آمده‌اند.

وب‌سایت گاردین با انتشار فیلم کوتاهی از دیدار رودرروی ترامپ و پوتین نوشت که رهبران دو کشور بزرگ جهان سرانجام پس از چندین‌بار تماس تلفنی به صورت رودررو در بیستمین اجلاس گروه 20 با یکدیگر دیدار کرده و تاکید کردند که به‌زودی دیدار جداگانه‌یی با یکدیگر خواهند داشت.

رویترز نیز نوشته، رییس‌جمهوری امریکا در حالی به گرمی دست پوتین را فشرده که یک روز پیش‌تر از او خواسته بود از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در اوکراین و همچنین حمایت از سوریه و ایران دست بردارد.

جزییات دیدار احتمالی دوجانبه ترامپ و پوتین مشخص نشده اما رکس تیلرسون پیش از ترک واشنگتن به مقصد هامبورگ گفته بود، رییس‌جمهوری امریکا مایل است در این دیدار درباره همکاری دو کشور برای پایان دادن به جنگ در سوریه و همچنین جنگ اوکراین گفت‌وگو کند.

دونالد ترامپ پیش‌تر در آستانه آغاز نشست گروه ۲۰ با آنگلا مرکل دیدار کرده بود. کاخ سفید در بیانیه‌یی تصریح کرده رهبران امریکا و آلمان درخصوص طیف وسیعی از اولویت‌های سیاست خارجی ازجمله درگیری‌ها در اوکراین، اختلافات کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با قطر و همچنین بحران کره‌شمالی گفت‌وگو و رایزنی کردند.

به گزارش رویترز، این دیدار در هتلی در هامبورگ برگزار شده و رهبران دو کشور به مدت یک ساعت با یکدیگر صحبت کرده‌اند. جزییات بیشتری از این دیدار منتشر نشده است. گزارش‌ها حاکی است که در دیدار ترامپ و مرکل، وزرای خارجه دو کشور هم حضور داشته‌اند.

این بیستمین نشست سران کشورهای گروه 20 به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان از سال 1999 است. تغییرات آب‌وهوایی، بحران سوریه، مساله تجارت آزاد، بحران کره‌شمالی، اجرای برنامه توسعه پایدار سازمان ملل، حقوق زنان، بحران پناهجویان و اقدامات ضدتروریستی ازجمله محورهای اصلی آن محسوب می‌شوند. 4 هزار و 800 خبرنگار از

65 کشور جهان این نشست را پوشش می‌دهند.

 درگیری پلیس و معترضان

رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که شامگاه پنج‌شنبه زد و خورد شدیدی میان نیروهای پلیس و معترضان چپ افراطی در شهر هامبورگ رخ داد که در جریان آن دست‌کم ۷۵ مامور پلیس زخمی شده‌اند. معترضان خشونت‌طلب با آتش زدن خودروها خیابان‌ها را مسدود کردند و مخالفان معتقدند کشورهای عضو گروه 20 قادر نبوده‌اند برای بسیاری از مسائل که صلح جهانی را تهدید می‌کند راه‌حل پیدا کنند.

دویچه‌وله نوشته، معترضان با ترتیب دادن تظاهراتی به‌نام «به جهنم خوش آمدید» به استقبال سران 20 اقتصاد بزرگ جهان رفتند. به‌ گفته پلیس نزدیک به هزار معترض ماسک‌زده خود را در میان ۱۲هزار معترض مسالمت‌جو جای داده بودند که اندکی پس از شروع تظاهرات وارد عمل شدند. آنها با پرتاب سنگ، بطری و مواد محترقه به سوی نیروهای امنیتی حمله‌ور شدند.

نیروهای پلیس در ابتدا با تشکیل دادن یک زنجیر انسانی از پیشروی تظاهرکنندگان سیاهپوش و ماسک‌زده جلوگیری کرده و از آنها خواستند ماسک‌هایی را که موجب پوشاندن صورت‌های‌شان شده بود، درآورند.

طبق گفته پلیس، زمانی که ماموران قصد جدا کردن این گروه از معترضان سیاهپوش را از دیگر معترضان معمولی که به خیابان آمده بودند، داشته‌اند، وضعیت متشنج شده و به خشونت کشیده می‌شود.

پلیس با استفاده از اسپری فلفل و خودروهای آبپاش تلاش کرد تا معترضان چپ‌گرا را متفرق کند، اما آنها با تشکیل دادن دسته‌های چند ده نفری به خیابان‌های اطراف رفته و با مسدود کردن راه و آتش زدن خودروها به ماموران حمله‌ور شدند. نمایندگان طیف جناح چپ رادیکال پلیس را متهم به ایجاد فضای ترور و وحشت کرده‌اند. آنها در توییتر مدعی شده‌اند که دولت در مقابل کسانی که با کاپیتالیسم و جنگ مبارزه می‌کنند، ذره‌یی دموکراسی نمی‌شناسد. اشتفان زایبرت سخنگوی آنگلا مرکل تظاهرات خشونت‌آمیز علیه نشست

 گروه ۲۰ را محکوم کرده است. مجموعا ۱۹هزار مامور پلیس در جریان برگزاری نشست گروه ۲۰ وظیفه تامین امنیت را در هامبورگ برعهده دارند.

 

ارسال نظر