مالک بیشترین شناورهای فعال کدام شرکت است؟

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۴۱
مالک بیشترین شناورهای فعال کدام شرکت است؟

گروه گوناگون  در روزهای گذشته، اخباری از برخورد یک کشتی تجاری با ناوشکن نیروی دریایی امریکا، در ساحل شمالی ژاپن، منتشر شد. این حادثه می‌تواند نشان‌دهنده بالا بودن آمار تردد در آب‌های آزاد باشد.

در این خصوص انجمنی در امریکا، در زمینه میزان ترافیک و تراکم معاملات در بنادر مختلف جهان، فعالیت می‌کند و فهرستی از شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین بنادر جهان، براساس حجم معاملات و حمل‌ونقل ارائه می‌کند. آنطور که آمار نشان می‌دهد، حدود 6هزار کشتی در سراسر جهان فعال هستند. با توجه اطلاعات به دست آمده، مرسک لاین، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی شناخته می‌شود که بیشترین میزان ترافیک در بنادر دریایی را به‌خود اختصاص داده است. بر اساس آخرین آمار به دست آمده، این شرکت دانمارکی، با 135 شعبه در کشورهای مختلف، 639 کشتی فعال برای امور حمل‌ونقل دارد.

شرکت کشتیرانی مدیترانه نیز با نام اختصاری MSC نیز از دیگر شرکت‌هایی است که با توجه به تعداد کشتی‌های فعالی که دارد، نقش مهمی‌ معاملات دریایی ایفا می‌کند. این شرکت سوییسی، فعالیت خود را به عنوان یک اپراتور آزاد در مسیر مدیترانه و سومالی آغاز کرد و در سال 1994 نخستین شناور خود را خریداری کرد. اکنون این شرکت، با در اختیار داشتن 512 شناور، به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل کانتینری تبدیل شده است. شناورهای این ناوگان دریایی، از 200 مسیر به 315 بندر جهان تردد دارند.

CGM CMA سومین شرکت کشتیرانی شناخته شده، پس از مرسک لاین و MSC بیشترین تعداد شناور را به خود اختصاص داده است. این شرکت فرانسوی 461شناور و 170 مسیر به 400 بندر جهان دارد.

کوسکو، یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی است که در چین فعالیت می‌کند. این شرکت دولتی، علاوه بر ترابری دریایی، مدیریت پایانه‌ها و بنادر، در زمینه کشتی‌سازی و ارائه خدمات لجستیکی نیز فعالیت دارد. شرکت کوسکو که در سال 1961 راه‌اندازی شد، در حال حاضر با در اختیار داشتن 313 شناور، چهارمین شرکت کشتیرانی جهان – براساس تعداد کشتی‌های فعال- معرفی شده است.  در سال 2016، در پی افزایش هزینه‌های سوخت و کاهش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل، حجم ضرر مالی شرکت‌های کشتیرانی افزایش یافت. این اتفاق منجر شد که برخی از شرکت‌ها تعدادی از کشتی‌های خود را از به‌طور موقت از آب‌ها بیرون کشیدند. شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان نیز، در سال میلادی گذشته، درگیر این بحران بود. این مساله، هاپاگ لوید را تا قرارداد ادغام با کشتیرانی اتحادیه عرب به امید هم‌افزایی نیز پیش برد. با این‌حال، آنطور که در تازه‌ترین گزارش منتشر شده، این شرکت، در حال حاضر با در اختیار داشتن 220 شناور فعال، به عنوان پنجمین شرکت بزرگ کشتیرانی شناخته می‌شود. در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی که براساس تعداد شناورهای فعال به دست آمده، شرکت کشتیرانی اورگرین، با داشتن 164 شناور، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. این شرکت در سال 1968 تاسیس شد و در مدت کوتاهی موفق به ارائه سرویس‌های منظم کانتینری در سراسر جهان شد.

در ادامه این گزارش، شرکت کشتیرانی پیل با 142شناور و اورینت اورسیز هنگ‌کنگ با 107 شناور به ترتیب در رتبه هفتم و هشتم این فهرست قرار گرفته‌اند.

در سال‌های گذشته، مدیر اجرایی کشتیرانی مرسک، از توافق خرید دارایی‌های تجاری کشتیرانی هامبورگ سود آلمان خبر داده بود. این قرارداد، به‌ دلیل تغییرات حاضر در ائتلاف‌های خطوط کشتیرانی در سطح جهانی به امضا رسید. با این‌حال، کشتیرانی «هامبورگ سود» همچنان با دارا بودن 105 شناور فعال، در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی قرار دارد.

شرکت ان‌.وای.‌کی آخرین شرکت کشتیرانی است که با در اختیار داشتن 100 شناور فعال، در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان قرار دارد.

قبل از استانداردسازی کانتینر، هزینه حمل کالاها بسیار زیاد بود و جابه‌جایی آنها با کشتی سود اقتصادی نداشت. کانتینر حجم تجارت جهانی را به‌شدت افزایش داد. ارزش این وسیله در این است که کالاها را با حداقل هزینه و به راحتی از هر جایی به جای دیگر می‌برد. به زبان اقتصادی، استاندارد‌سازی کانتینر باعث کاهش هزینه معاملاتی حمل کالا در اطراف جهان شد.

در حالی که کامیون و قطار روش‌های اولیه حمل‌و‌نقل زمینی کانتینرها هستند، حمل با کشتی شیوه انتخابی حمل‌و‌نقل در فواصل دور است. از این‌رو داشتن بنادر با فعالیت بالای کانتینری، به کشورها حقوق ارزشمند‌ اقتصادی می‌دهد.

 

ارسال نظر