از منطقه

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۰۲

 ردپای سایکس‌ـ پیکوی جدید در خلیج‌فارس

کارشناس سیاسی مشهور کویت در حساب توییتر خود هشدار داده که اگر بحران منطقه‌یی قطر حل نشود، «سایکس- پیکو» جدیدی بر کشورهای خلیج‌فارس تحمیل خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، عبدالله النفیسی ضمن محکوم کردن تشدید منازعه در رسانه‌های کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس گفته است: «این تمسخر متقابل خطری تاریخی است و امنیتی داخلی یک خانواده را تهدید می‌کند. » النفیسی همچنین از مقامات کویتی خواسته عموم مردم را وارد این مشکلات سیاسی نکنند، زیرا دخالت آنها باعث شدت گرفتن تنش خواهد شد. عربستان، بحرین و امارات، یمن و مصر، مالدیو، موریتانی و لیبی اوایل ماه جاری روابط دیپلماتیک خود را با قطر به اتهام سیاست‌های مداخله‌گرایانه و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی قطع کردند. قطر این اتهامات را رد کرده و آن را کمپین دروغ‌پردازی و ساختگی و با هدف فشار برای کوتاه آمدن این کشور از تصمیمات ملی‌اش خوانده است.

 هشدار افغانستان نسبت به حصارکشی مرزی پاکستان

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که پاکستان حق ساخت هیچ‌گونه تاسیسات در امتداد مرزها را ندارد و به این کشور هشدار داد تا از ساخت هرگونه حصارکشی مرزی خودداری کند. به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته است که پاکستان در گذشته نیز اقدام به ساخت تاسیسات و حصارکشی‌های مرزی کرده که با عکس‌العمل جدی افغانستان مواجه شده است و امیدوار است پاکستان باردیگر این اشتباه را مرتکب نشود.  ارتش پاکستان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده ساخت دیوار و سیم خاردار در سراسر مرزهای افغانستان را آغاز کرده است. در بیانیه ارتش پاکستان آمده، علاوه بر حصارکشی مرزی، برج‌های دیدبانی و دیگر تاسیسات را نیز در امتداد مرز خود با افغانستان خواهد ساخت. روابط افغانستان و پاکستان در 15سال گذشته فرازو فرودهای فراوان داشته و طرفین یکدیگر را به حمایت از تروریسم و ایجاد تنش‌های مرزی متهم می‌کنند.

 ابراز تردید امریکا درباره اقدامات عربستان علیه قطر

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، تردیدها درباره اقدامات عربستان و امارات برای تحریم و بایکوت قطر بیشتر می‌شود. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه امریکا تاکید کرده با وجود گذشت زمان هنوز عربستان و امارات فهرست شکایت‌های خود را منتشر نکرده‌اند. هئدر ناورت گفته: اکنون دو هفته است که از بایکوت و تحریم قطر می‌گذرد و نمی‌دانیم چرا عربستان و امارات جزییات ادعاهای خود را علیه قطر نه به افکار عمومی و نه به مقام‌های قطری ارائه نکرده‌اند. هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، تردیدها درباره اقدامات عربستان و امارات بیشتر می‌شود.

 

ارسال نظر