رفاه

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۰۴

حذف دفترچه بیمه از تیرماه در مراکز تامین اجتماعی

ایلنا| از ابتدای تیرماه، دفترچه بیمه در تمام مرکز درمانی تامین اجتماعی استان تهران حذف می‌شود. حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی از مدت‌ها قبل به صورت پایلوت در چند استان انجام شده بود.

مدیران تامین اجتماعی ادعا دارند که این طرح موفقیت‌آمیز بوده است و حالا قرار است از اول تیرماه دفترچه‌ها در تمامی مراکز درمانی تامین اجتماعی در استان تهران حذف شوند.

در همین رابطه، محمدتقی خسروانی مقدم درباره حذف دفترچه‌ها در مراکز ملکی تامین اجتماعی، اظهار داشت: پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم و استفاده از سیستم HIS در تمام مراکز ملکی روند حذف دفترچه‌های درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی آغاز شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش اعظمی از مراکز درمانی این سازمان از دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی دیگر استفاده نمی‌کند و بیمه‌شدگان با مراجعه به این مراکز و ارائه کد ملی خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران، گفت: از ابتدای تیر ماه در تمامی مراکز درمانی تامین اجتماعی در استان تهران دفترچه‌های درمانی حذف و در مرحله نخست کد ملی جایگزین می‌شود.

خسروانی‌مقدم با اشاره به اینکه بیمه‌شدگان با حضور در مراکز درمانی تامین اجتماعی باید دفترچه‌های درمانی را همراه داشته باشند، گفت: با توجه به اینکه هنوز در مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی و همین‌طور درمان غیرمستقیم، حذف دفترچه‌های درمانی اجرایی نشده است بنابراین دفترچه‌ها باید فعلاً همراه بیمه‌شدگان باشد.

فقط 25 درصد کودکان ایرانی به مهدکودک می‌روند

ایرنا| معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: فقط 20 تا 25 درصد کودکان ایرانی تا پایان پنج سال به مهدکودک می‌روند؛ این درحالی است که جامعه‌پذیری کودکان در مهدها رشد قابل ملاحظه‌یی پیدا می‌کند. حبیب‌الله مسعودی فرید افزود: تمام کودکان به ویژه کودکان در خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی، باید به آموزش مهدها، دسترسی داشته باشند و لازم است که پوشش آموزش کودکان در مهدهای کودک افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین باید به آموزش خانواده‌ها نیز توجه داشت تا در ساعاتی که کودکان در مهد نیستند و در خانه به سر می‌برند از آموزش‌های لازم برخوردار شوند.

او گفت: تعداد لغاتی که کودکان می‌آموزند در مهدهای کودک بیشتر از سایر کودکان است و بنابراین امسال با همکاری صدا و سیما و خیرین در نظر داریم خدمات آموزشی مهدها را به کودکانی که در این مراکز نیستند، ارائه دهیم و اعتبارهای لازم برای این کار نیز تامین شده است. مسعودی فرید اضافه کرد: باید به خانواده‌ها آموزش‌های لازم ارائه شود تا وقت کودکان به بطالت سپری نشود و فقط در خانه به تماشای تلویزیون بپردازند بلکه در تعامل مثبت با والدین، جامعه‌پذیری بهتری داشته باشند. به گفته او هم‌اکنون حدود هفت هزار و 500 مهد شهری، حدود هفت هزار و 500 روستامهد و یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 300 مهد حاشیه‌یی در کشور فعالیت دارند.

رشد 16.6 درصدی تلفات مسمومیت با قرص برنج

ایسنا| آمار تلفات با قرص برنج در سال 95، با رشد 16.6 درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بوده است. در سال گذشته از کل تلفات قرص برنج در کشور 381 نفر مرد و 217 نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال 1394، 336 و تعداد زنان 177 نفر بود.

براساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با 149، گیلان با 75 و مازندران با 67 فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته‌اند، همچنین در سال گذشته آمار تلفات قرص برنج در بیش از نیمی از استان‌ها کمتر از 10 نفر و در تعدادی نیز صفر گزارش شده است.

با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی-علامتی است. براساس گزارش سایت پزشکی قانونی، هر چند طی سال‌های گذشته و طبق آمارهای موجود شاهد کاهش تلفات قرص برنج در کشور بودیم اما متاسفانه در سال گذشته آمار مسمومیت با قرص برنج مجدد روند افزایشی را در پیش گرفته و شاید همین امر اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن را دوچندان می‌کند.

قاچاق 600 تا 700 میلیون دلاری تجهیزات پزشکی

خانه‌ملت| عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر توجه ویژه به موضوع قاچاق بطور کلی و برخوردهای قاطعانه، افزود: البته درجهت مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور باید برخوردهای سختگیرانه‌تری صورت گیرد، ازاین‌رو تا زمانی که مراکز درمانی را مورد نظارت و پایش قرار نداد و تا زمانی که کالاهای سلامت‌محور شناسه نداشته باشند؛ نمی‌توان درمبارزه با قاچاق توفیقات لازم را کسب کرد.

او با بیان اینکه بطورکلی تا حدودی مقابله با قاچاق کل کالا نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است، گفت: حدود 25 میلیارد دلار قاچاق کالا درکشور وجود داشت که طی دو سال گذشته این میزان به حدود 15 میلیارد دلار رسیده است. البته از این مقدار تخمین زده می‌شود که حدود 600 تا 700 میلیون دلار مربوط به قاچاق تجهیزات پزشکی است؛ بنابراین کاهش کلی در قاچاق رخ داده، گرچه به دلیل نبود آمار دقیق و عدم شناسه‌دار بودن کالاهای سلامت محور نمی‌توان ارزیابی قطعی انجام داد.

امینی‌فرد با تاکید بر ورود جدی وزارت بهداشت در جهت مقابله با قاچاق تجهیزات پزشکی، افزود: یکی از مشکلات حال حاضر این است که در مبادی ورودی درارتباط با مسائل قاچاق کالا نظارت دقیقی صورت نمی‌گیرد که اگر این نظارت‌ها دقیق بود، بطور حتم هم‌اکنون 15 میلیارد تومان کالای قاچاق وارد کشور نمی‌شد. ضمن اینکه نظارت وزارت بهداشت بر شناسه‌دار شدن کالاهای سلامت محور نیز باید دقیق باشد.

 

ارسال نظر