رفاه

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۹۹

 ۱۳۶هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم

ایسنا| احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار گفت: گفت: فقر کودکان بدترین شکل فقر است. اگر کودک از داشتن مدرسه و تغذیه مناسب محروم باشد فقیر می‌ماند و وظیفه سیاست‌گذاران این است که عوامل را شناسایی و در جهت رفع آن قدم‌های اساسی بردارند.

او ادامه داد: شورایی با عنوان انسداد مبادی بی‌سوادی در دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد تا تصویر روشنی از علت مدرسه نرفتن کودکان ارائه شود. اطلاعات 92هزار و 393 کودک و سرپرست آنها تکمیل و مشخص شد که 35هزار و 759 کودک تحت پوشش نهادهای بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند که اسامی این کودکان به سازمان‌ها جهت بررسی علل بازماندگی از تحصیل اعلام شد. او افزود: 49 درصد این کودکان را پسران و 51 درصد را دختران تشکیل می‌دهند و بیشتر کودکان در رنج سنی 10 تا 12 سال هستند و سهم بازماندگی از تحصیل در مناطق شهری بیشتر از کودکان روستایی است. میدری با اشاره به طراحی سایت «مشق ما» برای پاسخ به این سوال که چرا کودکان، بازمانده از تحصیل هستند، گفت: به کمک موسسه نیکوکاری رعد الغدیر که مجهز به سیستم متمرکز تماس تلفنی و ضبط مکالمات است تماس با این کودکان آغاز شد و نتیجه این تماس‌ها این بود که 30 درصد این کودکان به دلیل فقر، 27 درصد به دلیل معلولیت، 14 درصد به خاطر زندگی در خارج از کشور و 6 درصد به علت دوری از مدرسه از تحصیل در مدارس باز مانده‌اند.

 350 نوزاد مادران معتاد به بهزیستی منتقل شدند

ایرنا| معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 700 نوزاد طی سال گذشته از مادران معتاد در بیمارستان‌ها متولد شدند که پس از بررسی‌های روانشناختی و مددکاری، نیمی از این نوزادان به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل شدند.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید افزود: نیمی دیگر از این 700 نوزاد نیز بعد از پذیرش اولیه به خانواده‌های درجه یک مادر معتاد یعنی به خاله، دایی، مادربزرگ یا پدربزرگ واگذار شد. این واگذاری‌ها دلایل مختلفی از جمله پیشگیری از خرید و فروش کودک داشته است. او تاکید کرد: خرید و فروش انسان به ویژه نوزاد و کودک، جرم است و این مساله در لایحه حمایت از کودکان در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و حتی نهادهای اطلاعاتی به آن توجه دارند. مسعودی فرید گفت: خرید و فروش نوزادان از سوی والدین معتاد انجام می‌شود و بنابراین برنامه‌هایی در این زمینه در بیمارستان‌ها هنگام زایمان مادر معتاد انجام می‌شود تا از خرید و فروش نوزاد پیشگیری شود. گرفتن نوزاد از مادر معتاد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌تواند دایم یا موقتی باشد. او افزود: نوزادانی که پس از بررسی‌های لازم از مادران معتاد در بیمارستان‌ها جدا می‌شوند به مراکز شبانه روزی منتقل شوند و اگر مادر در مرحله بهبودی از اعتیاد و ترک قرار گیرد، نوزاد با بررسی‌های لازم به او بازگردانده خواهد شد و در غیراینصورت در مراکز نگهداری باقی خواهد ماند یا به خویشاوندان مورد تایید و دارای صلاحیت، واگذار خواهد شد.

 جلسه شورای راهبردی تحول سلامت برگزار شد

تعادل| جلسه شورای راهبردی طرح تحول سلامت دیروز به ریاست وزیر بهداشت و با حضور جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران و مسوولان این سازمان برگزار شد. در جلسه شورای راهبردی سلامت که با تاکید بر کاهش و کنترل هزینه‌ها در حوزه‌های مختلف برگزار شد، گزارشی از اهداف، تاریخ‌های اجرای برنامه‌ها و مسوولان اقدام این برنامه‌ها در حوزه بیمه، درمان، بهداشت، دارو، منابع و‌ آی‌تی ارائه شد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، در این جلسه گفت: لازم است که برنامه‌های کنترل هزینه‌ها به سرعت اجرایی و به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های کشور ابلاغ شود همچنین کمیته کاهش هزینه‌ها در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به سرعت تشکیل شود. وی برگزاری این جلسه را در راستای ارتقای عملکرد طرح تحول سلامت ذکر و اظهارکرد: طرح تحول سلامت توانسته موفقیت‌های زیادی داشته باشد و مورد اقبال مقام معظم رهبری، مسوولان و مردم قرار گیرد بنابراین ادامه آن ضروری است. وزیر بهداشت تاکید کرد: برای شناسایی و رفع ایرادات طرح تحول سلامت، برگزاری منظم جلسات شورای راهبردی تحول سلامت ضرورت دارد. در این جلسه ایرج حریرچی، قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت، سیدعلی صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران و تعدادی از مدیران ارشد وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ایران حضور داشتند.

 تشدید نظارت‌ برای مقابله با وبا

ایلنا| رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت از تشدید نظارت‌ها و بازدیدهای بازرسان از مراکز توزیع موادغذایی برای مقابله با بیماری وبا در کشور خبر داد. بابک عشرتی، رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا گفت: با شروع فصل گرما موضوع حساس‌سازی سیستم را در وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری‌هایی مانند وبا دنبال می‌کنیم. او ادامه داد: ما کارگاه‌هایی را به صورت ملی و دانشگاهی برگزار می‌کنیم تا آمادگی لازم برای مقابله با بیماری‌های منتقله از آب و غذا را داشته باشیم. رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا گفت: دانشگاه‌ها نیز در زمینه مقابله با این بیماری‌ها وظایفی را برعهده دارند از جمله بازدیدها‌ و نظارت‌های بیشتر از مراکز توزیع مواد غذایی و همچنین از بیمارستان‌ها نیز خواسته می‌شود تا آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری را داشته باشند و در حقیقت اینها اقداماتی است که با توجه به شروع فصل هر ساله انجام می‌شود. عشرتی با اشاره به آمار سال گذشته بیماری وبا در کشور گفت: سال گذشته فقط 5 مورد وبا در کل کشور گزارش شده بود. امسال نیز از ابتدای سال تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای به بیماری وبا در کشور نداشتیم.

 

ارسال نظر