اجرای ۴۱۰ پروژه خردمقیاس در بافت‌های فرسوده

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۸۸

 محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای پروژه‌های بازآفرینی در بیش از ۸۷ سکونتگاه غیررسمی خبر داد و گفت: ما باید بتوانیم با ظرفیت‌سازی، نهادسازی و ابزارسازی توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی افراد ساکن در محلات هدف را افزایش داده و اینگونه به رفع مشکلات موجود کمک کنیم.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های دفتر چهاردهم این شرکت مبنی بر ارتقای قابلیت زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان با اجرای سیاست بازآفرینی شهری موضوع اصلی و مورد بررسی در این جلسه را توسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌یی عنوان کرد و گفت: امید داریم تا پس از پایان این دوره از نشست‌ها بتوانیم ضمن اصلاح ارکان سیاست بازآفرینی، آنها را مبنای برنامه‌ریزی‌های خود در فعالیت‌های پیش رو قرار دهیم.

ایزدی با تاکید براینکه از تجارب گذشتگان دریافتیم که ارتقای کیفیت زندگی جز با برخورداری از یک برنامه‌ریزی مشخص به دست نمی‌آید، گفت: ما باید بتوانیم ضمن ظرفیت‌سازی، نهادسازی و ابزارسازی توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی افراد ساکن در محلات هدف را افزایش داده و اینگونه به رفع مشکلات موجود کمک کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت وجود فعالیت‌های اجرایی همزمان با سایر برنامه‌ها در این مناطق، ‌گفت: توسعه امکانات و خدمات در محلات هدف نمونه‌یی از همین فعالیت‌های اجرایی است که سعی داریم از نظر کارشناسان راجع به آن در این جلسه استفاده کرده و ببینیم که آیا می‌توان آن را جزئی از ارکان بازآفرینی قلمداد کرد یا خیر.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه سخنان خود از اجرای پروژه‌های گوناگون در بیش از ٨٧ سکونتگاه غیررسمی خبر داد و گفت: قطعا این تجربه‌ها نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی هستند و ما باید برای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته آنها را وارسی کنیم.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ما خوشحالیم که در پروژه‌های مذکور به جای انتخاب پروژه‌های سودمحور و سوداگرانه از پروژه‌های خرد مقیاس استفاده کردیم تا بتوانیم به واقع نیاز واقعی ساکنین را برطرف کنیم.

ایزدی با بیان این نکته که درحال حاضر ٤١٠ پروژه خرد مقیاس با هدف توسعه خدمات مورد نیاز محلات در حال انجام یا به اتمام رسیده‌اند گفت: قطعا این پروژه‌ها در ذات خود دارای مشکلاتی هستند که باید مورد بررسی قرار گرفته و آسیب‌شناسی شوند.

ایزدی با تاکید بر اینکه ما سعی داریم تاسیاست بازآفرینی را در اولویت سیاست‌های دولت در این حوزه قرار دهیم گفت: برای این هدف باید ساختار مناسبی را ایجاد کرده و به پشتوانه آن حرکت کنیم.

ایزدی در ادامه سخنانش بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن، توسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌یی، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌یی و توسعه قلمرو عمومی و ارتقای توانمندی‌های اقتصادی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی را از ارکان اصلی بازآفرینی شهری خواند و افزود: قصد داریم تا در این سلسله نشست‌ها به بررسی و تشریح این ارکان که در تبیین سیاست بازآفرینی شهری به آن اشاره شده است بپردازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره ادامه داد: قصد ما در این گردهمایی‌ها آسیب‌شناسی تجربیات و اقدامات انجام شده گذشته در کشور نیست بلکه می‌خواهیم موضوع را به گفت‌وگو گذاشته و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم تا در نهایت ببینیم آیا این ارکان می‌تواند ما را به سمت هدف اصلی و بازآفرینی شهری هدایت کند؟ آیا اقدامات انجام شده قبلی در مسیر بازآفرینی قرار دارد؟ و در آخر اینکه به چه ابزارهایی در ادامه راه نیازمندیم؟

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر اینکه سیاست بازآفرینی، سیاستی جامع و یکپارچه بوده و برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها در پاسخ به چالش‌های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید به کار گرفته شده است گفت: این سیاست در صورت اجرا در نهایت ضمن پیشگیری و حل مشکلات شهری به یک پیشرفت و بهبود پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی منجر خواهد شد.

وی افزود: ارتقای کیفیت یکی از بخش‌های اصلی این سیاست بوده که همواره تلاش می‌کند ضمن نگاهی همه‌جانبه به مسائل، موضوعات را در ابعادی مختلف بررسی کند.

 

ارسال نظر