شهرداری در 2 ماه پایانی شفاف‌سازی کند

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۳۷

گروه راه و شهرسازی|

 اعضای پارلمان شهری پایتخت در آخرین روزهای کاری خود بار دیگر شهرداری تهران را به شفاف‌سازی و ابهام‌زدایی از امور مالی 12 سال گذشته دعوت کردند. روز گذشته در جلسه غیرعلنی شورای شهر مباحث دیگری نیز مطرح شد از جمله بررسی یک فوریت لایحه «پیشنهاد و معرفی 24 نفر از کارکنان شهرداری به‌عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب در واحدهای تابعه شهرداری تهران» که پس از بحث و بررسی یک فوریت آن به تصویب رسید.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی شورای شهر تهران، تکمیل کادر ذی‌حسابی در شهرداری تهران با تصویب این لایحه تمام واحدهای تابعه شهرداری تهران دارای ذی‌حساب شدند.

 علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در توضیح این لایحه، گفت: با تایید این افراد به‌عنوان ذی‌حساب از این پس در تمام مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها ذی‌حساب مستقر شده و این اتفاقی است که از شورای سوم شروع شد و در شورای چهارم کامل شد، چراکه ذی‌حسابی نظارت حین اجراست. به عنوان مثال، در شرکت همشهری برای نخستین‌بار ذی‌حساب شهرداری معرفی شده است.

دبیر تاکید کرد: هرقدر ذی‌حسابان بتوانند بهتر عمل کنند هم تفریغ بودجه بهتری خواهیم داشت و هم بودجه سال آینده بهتر بسته خواهد شد.

اما موضوعی که در ادامه برخی اعضای شورا به آن پرداختند به عدم شفافیت عملکرد شهرداری برمی‌گردد و برخی اعضای شورا بارها بر این موضع تاکید کرده و از شهرداری خواسته‌اند شفاف‌سازی کند. میزان بدهی‌های شهرداری، جذب نیرو، هزینه‌های مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، ‌فروش تراکم و... نمونه‌یی از مواردی است که بارها اعضای شورا از شهرداری خواسته‌اند درخصوص آنها شفا‌سازی کند اما شهردار تهران تاکنون که ماه‌های پایانی مدیریت خود بر شهر تهران را می‌گذراند حاضر به انجام این کار نشده است.

 خرید ساختمان 80 میلیارد تومانی

با وجود این، اعضای شورا در آخرین جلسات شورای چهارم همچنان بر موضع خود اصرار دارند و معتقدند شهرداری باید درباره عملکرد مالی خود به شورا گزارش دهد. از جمله محمد حقانی رییس کمیته محیط‌زیست شورا با تاکید بر اینکه عملکرد شهرداری نیاز به روشنگری دارد، از خرید ساختمانی با قیمت 80 میلیارد تومان توسط شهرداری خبر داد و گفت: خرید این ساختمان 80 میلیارد تومانی یک علامت سوال بزرگ است. ساختمانی در میدان آرژانتین به قیمت 80 میلیارد تومان از سوی شهرداری برای اداره کل حراست خریداری شده و این در حالی است که شهرداری مدام درگیر گرفتاری‌ها و مشکلات بسیار است، در چنین شرایطی فکر خرید ساختمان 80میلیارد تومانی جای سوال دارد.

حقانی افزود: تقریبا به اواخر دوره چهارم شورا رسیده‌ایم اما در چنین شرایطی هر روز اخبار و حواشی جدیدی مبنی بر بستن قراردادهای جدید، به‌کارگیری نیروهای جدید و خرید ساختمان‌ها از سوی شهرداری به گوش می‌رسد که امیدواریم صحت و سقم آنها را شهرداری شفاف‌سازی کند.

حقانی اظهار کرد: خواسته ما این است که شهرداری گزارش دهد و جلوی شایعات را بگیرند. برای یک‌بار هم که شده شهرداری شفاف اعلام کند که چقدر بدهی دارد؟ چقدر تراکم فروخته و چه قراردادهایی بسته شده است؟

حقانی اظهار کرد: شهرداری باید روشنگری کند. اینکه گفته می‌شود شهرداری 60 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام دارد، 40 هزار میلیارد تومان بدهی معوق دارد و سالانه هزار میلیارد تومان سود بانکی می‌پردازد، نیاز به روشنگری دارد.

 شهرداری بدهی‌های خود را بپردازد

عباس جدیدی معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به لزوم بازپرداخت دیون از سوی شهرداری گفت: دیون املاک و بدهکاری به مردم موضوعی است که نمی‌توان بر آن چشم بست. مردمی که خانه‌شان تبدیل به بزرگراه شده، ولی هنوز بعد از چند سال نتوانسته‌اند به پول‌شان برسند. این در حالی است که ارزش ریالی املاک آنها به قیمت چند سال قبل محاسبه می‌شود که این امر باید اصلاح شود.

جدیدی اظهار کرد: در بازپرداخت‌ها ارزش مالی قراردادها نسبت به زمان حال درنظر گرفته شود تا پیمانکاران و مردم متضرر نشوند چراکه این موضوع حق‌الناس است. معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری باید پرداخت همین بدهی‌ها باشد. همچنین در شورای معماری مناطق هنوز هم تخلفات زیادی صورت می‌گیرد و باید به این امر رسیدگی شود.

 اظهارنظر مشروط حسابرس برای تلفیق 91

همچنین در این جلسه ارائه گزارش حسابرس تلفیقی صورت‌های مالی شهرداری تهران برای سال مالی منتهی به سال 91 در دستور جلسه قرار گرفت.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ابتدای ارائه این گزارش گفت: تلفیق صورت‌های مالی منتهی به سال 91 ششمین تلفیقی است که به صحن شورا می‌آید. نظر حسابرس در این گزارش اظهارنظر مشروط بوده که طبق قانون بندهای گزارش توسط حسابرس باید خوانده شود.

در ادامه جلسه گزارش حسابرسی توسط حسابرس منتخب شورای اسلامی شهر تهران قرائت شد و بعد از استماع گزارش اعضای شورا نظرات خود را ایراد کردند.

 ابهام در گزارش حسابرسی سال 91

رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان اینکه گزارش حسابرسی تلفیقی صورت‌های مالی شهرداری تهران سال 91 ابهامات زیادی دارد، گفت: صورت‌حساب 33 فقره حساب بانکی دراختیار حسابرس قرار نگرفته است، درخواست داریم جلسه فوق‌العاده‌یی گذاشته شود و شهرداری پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: قرارداد حسابرس برای تهیه صورت‌های مالی تلفیقی سال 91 در تاریخ 6 خرداد سال 92و قبل از تهیه صورت‌های مالی توسط شهرداری منعقد شده که جای تامل دارد. همچنین این گزارش در نهایت در 12 اسفند سال 93 توسط حسابرس تهیه و تدوین می‌شود اما بیش از دو سال یعنی در تاریخ 27فروردین ماه سال 96 به شورا ارسال می‌شود که باید مشخص شود دلیل تاخیر در ارسال به شورا چه بوده است؟

وی با بیان اینکه این گزارش 2خرداد امسال با تاخیر دو ماهه و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به کمیسیون‌ها ارسال شده است، افزود: واکنش شورا طی سنوات گذشته نسبت به گزارش‌های حسابرس تشریفاتی بوده و شورا موضوع رسیدگی به بندهای گزارش را به خود شهردار ارجاع می‌کرده و این روال جاری بوده تا شهردار ایرادات مطروحه را اصلاح کند اما انتظار این است که در مورد هر بند، شهرداری پاسخ دهد و متعاقبا توسط شورا تعیین تکلیف شده و سازوکار مناسب جهت پیگیری و نظارت بر نحوه اجرای تکالیف نیز تعیین شده و نتیجه اقدامات نیز به شورا گزارش شود.

حافظی گفت: از مهم‌ترین موارد که حسابرس در اغلب بندها مورد اشاره قرار داده عدم همکاری لازم مجموعه‌های اجرایی شهرداری در ارائه اطلاعات، مدارک و مستندات مورد نیاز حسابرس در روند بررسی صورت‌های تلفیقی است که در اکثر بندهای اصلی و فرعی دیده می‌شود و اگر این روش ادامه داشته باشد به جایگاه و شان نظارتی شورا خسارت و آسیب جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در گزارش به کرات، عدول از اصول و استانداردهای حسابرسی در عملیات مالی شهرداری و مجموعه تابعه همچنین عدم همکاری لازم عوامل اجرایی با حسابرسان اشاره شده است، گفت: این رویه موجب شده تا نهایتا اظهارنظر حسابرس در میزان تعدیلات مالی مورد نیاز و تمامیت و صحت برخی از صورت‌های مالی را فراهم نکرده است.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر چگونه می‌خواهند این گزارش را با این کیفیت جمع‌بندی کنند و این کارنامه مناسبی برای مدیریت بیش از یک دهه شهرداری کنونی نیست، افزود: برای نمونه در سرفصل موجودی‌های نقدی شاهد اقلام باز صورت مغایرت‌های بانکی و عدم ثبت برداشت و واریز مبالغی از وجوه نقد در حساب‌ها هستیم همچنین فعالیت عمده شرکت جهان خارج از حیطه نظارت و عمدتا غیرمنطبق با ضوابط و مقررات و عدم شفافیت است این فعالیت‌ها که در حوزه تامین مالی و تسهیل انجام عملیات عمرانی و پرداخت مطالبات پیمانکاران و مودیان بوده فاقد شفافیت است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: عدم رعایت صرفه و صلاح در انعقاد و اجرای یکی از قراردادها که فاقد مجوزهای شورای شهر بوده و مغایر با قانون شهرداری و آیین‌نامه مالی آن بوده است همچنین عدم رعایت صرفه و صلاح در همکاری با یکی از تعاونی‌های خاص، واگذاری چندین باب ساختمان به اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف بدون قرارداد اجاره و دریافت اجاره‌بها و عدم ثبت مبالغی از درآمدهای تحقق یافته در دفاتر از مواردی است که می‌توان به آن اشاره

کرد.

حافظی با بیان اینکه بخشی از املاک منطقه 22به ارزش 44میلیارد تومان به علت نامعلوم از دفاتر خارج شده است از معاون شهردار خواست تا درباره این املاک و چرایی خروج آن از دفاتر پاسخگو باشد، گفت: صورت‌حساب 33 فقره حساب بانکی و گزارش از سیستم شهرسازی منطقه 22 در اختیار حسابرس قرار نگرفته است، درخواست داریم جلسه فوق‌العاده‌یی گذاشته شود و شهرداری به این موارد پاسخ

دهد. وی با بیان اینکه گزارش موجود شرم نامه است نه کارنامه و از فاجعه گذشته و این رفتار پسندیده نیست، افزود: 234پرونده درآمد در مناطق 2، 3، 7، 11و 19به مبلغ 838 میلیارد تومان و قرارداد منطقه 11 به مبلغ 62 میلیارد تومان به حسابرس ارائه نشده است همچنین 465میلیارد تومان مغایرت در درآمدهای مناطق 1، 2، 12و 22وجود دارد و اسناد هزینه 690 میلیارد تومان در شهر آفتاب به موسسه ارائه نشده که لازم است شهرداری به این موارد پاسخگو باشد.

در نهایت با نظر موافق اعضای شورای اسلامی شهر تهران مهلت یک ماهه به شهرداری تهران در راستای ارائه پاسخ به ابهامات موجود در گزارش تلفیقی صورت‌های مالی منتهی به سال 91 داده شد.

 

ارسال نظر