اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۲۱:۲۴:۴۱
کد خبر: ۱۰۰۹۴۹

پرتاب موشک از سوی ناسا برای تولید ابر مصنوعی

اسپیس| سازمان فضایی امریکا قصد دارد یک موشک را برای تولید ابر مصنوعی به فضا بفرستد.

«سازمان فضایی امریکا» (ناسا) قصد دارد صبح دوشنبه به وقت تهران یک موشک کوچک را برای تولید ابرهای مصنوی رنگی به فضا بفرستد.

موشک «تریر مالموت» (Terrier Malemut) یک موشک تحقیقاتی یا «ژرفاسنج» (Sounding rocket) است که برای اندازه‌گیری و انجام آزمایش‌های علمی در طول پرواز زیر مداری طراحی شده‌ است.

از این موشک‌ها برای حمل ابزار از ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین استفاده می‌شود، بطور کلی این ارتفاعی بین بُرد بالون‌های هواشناسی و ماهواره‌ها است (حداکثر ارتفاع برای بالون حدود ۴۰ کیلومتر و حداقل برای ماهواره حدود ۱۲۰ کیلومتر است).

راکت‌های ژرفاسنج، نقطه اوج بین ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ کیلومتر دارند که این حداکثر ارتفاع اوج آنهاست. راکت‌های ژرفاسنج اغلب از موتورهای مازاد موشک‌های نظامی استفاده می‌کنند.

موشک «تریر مالموت» ناسا دارای یک سامانه تزریق پیشرفته است که برای مطالعه یونوسفر و همچنین شفق‌های قطبی به کار می‌رود. این سامانه به محققان کمک می‌کند تا با استفاده از رنگ‌های مختلف برای تولید ابر مصنوعی، به صورت مستقیم نحوه حرکت ذرات در فضا را مشاهده کنند. این ابرها در خط ساحل‌های میانی اقیانوس اطلس در حد فاصل نیویورک تا کالیفرنیا دیده خواهد شد. این پرتاب از پایگاه «والوپس» (Wallops) واقع در ایالت ویرجینیا انجام خواهد شد و ناسا آن را به صورت زنده پوشش خواهد داد.

 

سوءاستفاده هکرهای روس از اینستاگرام خواننده امریکایی

رولینگ استون| محققان امنیتی می‌گویند هکرهای روس یک بدافزار را در بخش نظرات حساب کاربری یک خواننده امریکایی در اینستاگرام مخفی کرده بودند.

برتنی اسپیرز قربانی این حمله هکرهای روس بوده و بررسی‌های موسسه امنیتی ESET نشان می‌دهد که از بدافزار مخفی شده برای تبادل و ارسال بدافزار استفاده شده است.

هکرها برای ارسال این بدافزار و آلوده کردن گوشی‌ها و رایانه‌های هدف بدافزار مذکور را در بخش اظهارنظرها یا کامنت‌ها مخفی می‌کردند. نام گروه هکری روس که دست به این اقدام زده Turla است.

Turla پیش از این به برخی نهادهای دولتی، دیپلمات‌ها و مقامات سیاسی نیز حمله کرده و برای سرقت اطلاعات حساس آنها اقدام کرده بود.

مدیران اینستاگرام در واکنش به این رویداد می‌گویند از این موضوع آگاه هستند و اقداماتی را برای حل مشکل انجام داده‌اند. اظهارنظرهای آلوده به بدافزار در حساب کاربری برتنی اسپیرز، هم‌اکنون پاک شده‌اند، اما در فوریه سال جاری میلادی ارسال شده بودند و در انها کاراکترهای آلوده‌کننده و لینک کوتاهی از سایت bit.ly گنجانده شده بود که باعث می‌شد گوشی یا تبلت به یک سرور کنترل و فرمان تحت کنترل هکرها متصل شود. هنوز مشخص نیست چه تعداد از افراد از این طریق آسیب دیده یا شاهد سرقت اطلاعات خصوصی خود بوده‌اند.

 

مدیران غول‌های فناوری امریکا مهمان کاخ سفید

بیزینس اینسایدر| مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری امریکا به زودی در کاخ سفید و در جلسه‌یی با موضوع مدرن‌سازی خدمات دولتی در این کشور شرکت خواهند کرد.

 این نخستین نشست با این موضوع در کاخ سفید است و هدف از آن مدرن‌سازی و متحول کردن شیوه ارائه خدمات دیجیتال توسط کاخ سفید اعلام شده است.

جلسه یاد شده در 19 ژوئن برگزار می‌شود و مدیران عامل شرکت‌های اپل، مایکروسافت و آی بی‌ام در آن شرکت خواهند کرد. اجرای این ابتکار عمل بر عهده شورای فناوری امریکاست که جارد کوشنر داماد ترامپ رییس‌جمهور امریکا و مشاور ارشد وی آن را هدایت می‌کند.

از جمله دیگر افراد برجسته‌یی که در این نشست شرکت خواهند داشت می‌توان به جف بزوس مدیرعامل آمازون و اریک اشمیث مدیرعامل آلفابت (شرکت مادرتخصصی گوگل) اشاره کرد. اکثر شرکت‌های فناوری ایالات متحده در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا روابط سردی با ترامپ داشتند و از هیلاری کلینتون حمایت کردند. ترامپ نیز چند بار به برخی شرکت‌های فناوری مانند اپل به علت استفاده از کارگران خارجی برای تولید آیفون و سختگیری‌های این شرکت در حوزه حریم شخصی حمله کرده بود. حال باید دید برگزاری جلساتی از این دست موجب بهبود روابط نه چندان گرم دوطرف خواهد شد یا خیر.

 

انتقال اطلاعات کاربران واتس‌آپ به سرورهای فیس‌بوک

آسین‌ایج| فیس‌بوک که واتس‌آپ را در سال 2014 با پرداخت 19 میلیارد دلار خریداری کرده، بدون اطلاع کاربران این برنامه گپ، اطلاعات خصوصی آنها را به سرورهای خود منتقل می‌کند.

واتس‌آپ با 1. 2 میلیارد کاربر محبوب‌ترین برنامه گپ موبایلی در دنیاست و حالا افشا شده که فیس‌بوک در حال برنامه‌ریزی برای انتقال داده‌های خصوصی کاربران آن به مرکز داده خود است.

منابع مطلع می‌گویند در حالی که این داده‌ها قبلا روی سرورهای کلود شرکت‌ آی‌بی‌ام نگهداری می‌شد، اما فیس‌بوک قصد دارد یک مرکز داده مستقل را به این منظور به کار بگیرد. این تحرک جدید می‌تواند حریم شخصی کاربران واتس‌آپ را به خطر بیندازد و آنها را به طعمه‌های جدید شرکت‌های تبلیغاتی همکار فیس‌بوک مبدل کند.

البته با توجه به اینکه فیس‌بوک مالکیت واتس‌آپ را برعهده دارد، از این لحاظ نمی‌توان انتقادی به این شرکت وارد کرد، اما سوابق فعالیت‌های فیس‌بوک در زمینه نگهداری از داده‌های خصوصی کاربران موجب نگرانی‌های جدی در این زمینه شده است. فیس‌بوک علاوه بر واتس‌آپ، مالک برنامه به اشتراک‌گذاری عکس محبوب اینستاگرام هم هست که ماهانه حدود 500 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد.

 

ارسال نظر