جوابیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به گزارش «اخبار ضد و نقیض درباره مازوت‌سوزی» توضیحاتی ارائه داد.

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۰۵:۲۰:۰۰
| | |

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

موضوع: جوابیه به خبر «اخبار ضد و نقیض درباره مازوت‌سوزی»

با سلام و احترام،

عطف به خبر با موضوع «اخبار ضد و نقیض درباره مازوت‌سوزی» مندرج در روزنامه تعادل روز شنبه 10/10/1401، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید پاسخ ذیل جهت تنویر افکار عمومی مخاطبان محترم به نحو مطلوب و در اولین فرصت، از آن رسانه وزین منتشر و اطلاع‌رسانی شود.

مجید شهیدی

رییس روابط‌عمومی

در راستای تنویر افکار عمومی در خصوص تولید و توزیع سوخت‌های بنزین و نفت‌گاز باکیفیت و مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی، در پاسخ به خبر منتشر شده با عنوان «اخبار ضد و نقیض درباره مازوت‌سوزی»مندرج در روزنامه تعادل، روز شنبه 10/10/1401، خلاصه گزارش اقدامات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را به اطلاع می‌رساند:

1- ظرفیت تولید بنزین یورو4 به تفکیک پالایشگاه‌های کشور به شرح زیر مجموعا در حدود 75 میلیون لیتر در روز است.

پالایشگاه شازند (5/14میلیون لیتر)، پالایشگاه تبریز (5/3 میلیون لیتر)، پالایشگاه اصفهان (5/12 میلیون لیتر)، پالایشگاه بندرعباس (5 میلیون لیتر)، پالایشگاه ستاره خلیج فارس(36میلیون لیتر) و پالایشگاه لاوان (3 میلیون لیتر).

2- در راستای مقابله با رشد فزاینده مصرف بنزین که میانگین توزیع آن در آذرماه سال جاری به 104 میلیون لیتر در روز رسیده است، مطابق با آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا موضوع ماده (2) قانون هوای پاک مصوبه شماره 100602 /ت 55072 مورخ 30/7/1397 هیات وزیران و مشخصا حسب تبصره (1) ماده (2) آن که اشعار می‌دارد: تولید و توزیع (70) میلیون لیتر بنزین یورو (4) در روز منوط به عدم تجاوز سقف میزان مصرف بنزین کشور از85 میلیون لیتر در روز می‌باشد، تولید بنزین در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، بندرعباس و لاوان با حفظ شاخص‌های زیست‌محیطی هم‌چون میزان گوگرد(کمتر از ppm 50)، بنزن کمتر (کمتر از یک درصد)، ترکیبات آروماتیک (کمتر از 35 درصد) و ترکیبات اولین(کمتر از 18 درصد) صرفاً با تعدیل عدد اکتان مشابه بنزین معمولی صورت می‌پذیرد.

مطابق مفاد ماده (2)  قانون هوای پاک مصوب سال 1396 مجلس شورای اسلامی و موارد (1) و(2) آیین‌نامه فنی مصوب مورخ 30/7/1397 هیات وزیران ، توزیع بنزین و نفت گاز در کلان‌شهرهای تهران، کرج،مشهد ، شیراز ، اصفهان ، تبریز ، اراک و اهواز از نوع یورو (4) می‌باشد.

3- با راه‌اندازی پروژه ارتقاء کیفیت نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان ، تولید نفت‌گاز یورو (4) آن از 2میلیون لیتردر روز به 18میلیون لیتر در روز نفت‌گاز یورو(5) افزایش یافته است که با احتساب تولید نفت‌گاز یورو4 در پالایشگاه‌های شازند (11میلیون لیتر در روز)، بندرعباس (11میلیون لیتر در روز )، تبریز (5/2میلیون لیتر در روز) تهران (9 میلیون لیتر در روز)، لاوان (5/2 میلیون لیتر در روز )، مجموع تولید نفت‌گاز یورو4 و 5 پالایشگاه‌ها به 54 میلیون لیتر در روز رسیده است و شاخص اصلی آن گوگرد کمتر از ppm50 (50جزء در میلیون) برای نفت‌گاز یورو (4) و ppm 10 برای نفت گاز یورو (5) می‌باشد. 

4- علاوه بر ظرفیت‌های ذکرشده در بند(3) حدود16میلیون لیتر در روز از نفت‎گاز تولیدی کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با محتوای گوگرد کمتر از ppm 2000 تولید و توزیع می‌شود که گرچه در طبقه‌بندی نفت‌گاز یورو(4) قرار نمی‌گیرد ولی گوگرد آن به مراتب کمتر از حد مجاز گوگرد در نفت‌گاز معمولی است. 

5- با توجه به افزایش تولید نفت‌گاز یورو 4 در پالایشگاه‎های کشور، توزیع نفت گاز در 8کلان‌شهر کشور و هم‌چنین تعداد 163جایگاه عرضه سوخت نفت‌گاز محورهای مواصلاتی مصوب هیات محترم وزیران و هم‌چنین تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت استان تهران نیز از نوع یورو 4 می‌باشد. 

6- در طول شبانه‌روز حدود 13میلیون لیتر بنزین مطابق با استاندارد یورو4، 5/2میلیون لیتر نفت گاز مطابق با استاندارد یورو4 و 5/1 میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) در بخش حمل و نقل سبک و سنگین (منابع متحرک) شهر تهران مصرف می‌شود. با احتساب مصرف گاز طبیعی بخش خانگی و تجاری (منابع ثابت) کلان‌شهر تهران به میزان 65میلیون مترمکعب در یک شبانه‌روز، مجموع سوخت معادل مصرفی در کلان‌شهر تهران در یک شبانه‌روز 82میلیون لیتر می‌باشد که علی‌رغم انطباق کامل با استانداردهای مصوب کیفی و شاخص‌های زیست‌محیطی، فرآیند احتراق آن در منابع متحرک و ثابت به‌دلیل عدم رعایت استانداردهای مصوب در حوزه‎های فنی ، باعث ورود آلاینده های زیست‌محیطی به جو تهران می‌شود. در همین راستا بارها تاکید و اعلام شده است که علاوه بر عدم استفاده مازوت در نیروگاه‌ها و در استان تهران  در 8سال گذشته، این نکته حائز اهمیت است که مسیر کاهش آلودگی هوا از صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی می گذرد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران