کاهش 7 برابری مصرف سوخت با توسعه ریل

وزیر راه و شهرسازی گفت: کشورها مجبور هستند مسیر ایران را برای حمل بار انتخاب کنند

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۰۲:۴۲:۴۴
| | |

وزیر راه و شهرسازی گفت: کشورها مجبور هستند مسیر ایران را برای حمل بار انتخاب کنند و ما باید از این موقعیت خدادادی استفاده کنیم تا با سرمایه‌گذاری در بخش ریلی هم توسعه اقتصادی رخ دهد و هم در داخل تا ۷ برابر مصرف انرژی را کاهش دهیم. به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش مراسم سومین مرحله ورود ناوگان جدید ریلی در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: زحمت کشان راه آهن در نزد مردم دارای احترام هستند و این یک سرمایه اجتماعی است. وی با اشاره به سهم صنعت ریلی در توسعه کشور افزود: صنعتی ریلی در صدر پیشرانی اقتصادی قرار دارد و نمی‌توان از پیشرفت سخن گفت و صنعت حمل و نقل به خصوص ریلی را نادیده گرفت.نام یک کشور را ببرید که پیشرفته است، اما صنعت حمل و نقل عقب مانده دارد، چنین کشوری نداریم. بذرپاش بیان کرد: با این قیمت سوخت و با این وضع جاده‌ها چقدر می‌توانیم روی حمل و نقل حساب کنیم؟ بنابراین یکی از جهت‌گیری‌های اصلی این است که تا می‌توانیم به سمت توسعه حمل و نقل ریلی حرکت کنیم. این مهم هم با بخشنامه و دستور امکان پذیر نیست. وی ادامه داد: انباشت عقب ماندگی در حوزه ریل در ۱۰ سال اخیر داریم. یکی از دلایل کاهش سرمایه‌گذاری بوده است. سیاست ما ارتقای انگیزه در بخش خصوصی برای شیفت برنامه‌ها به بخش ریلی است. وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیر کردن کالا و خدمت هم مهم است تا سرمایه‌گذار به سمت ریل بیاید. بذرپاش اضافه کرد: اگر مکانیزم‌های تشویقی تقویت شد با سیل سرمایه‌گذاری خصوصی در ریل مواجه می‌شویم. همه مجبور هستند مسیر ایران را برای حمل بار انتخاب کنند و ما باید از این موقعیت خدادادی استفاده کنیم. سرمایه‌گذاری در بخش ریلی تا ۷ برابر کاهش مصرف انرژی را در پی خواهد داشت. وی تاکید کرد: اولویت اصلی بنده در بخش حمل و نقل «ریل» است، هم قدرت سیاسی و هم قدرت اقتصادی و ارتقای ثروت ملی از مسیر ریل و ترانزیت می‌گذرد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خصوصیت مردم پایه بودن صنعت حمل و نقل گفت: به مدیران بخش ریلی و هوایی تاکید کردم برای تاخیرات از مردم عذرخواهی کنند. مردم لایق خدمت بیشتر از این هستند و از این بیشتر کاستی‌ها را نمی‌پذیرند. بر اساس این گزارش، در سومین مراسم مرحله نوسازی و ورود ناوگان جدید ریلی تعداد 428‌ ناوگان‌ جدید از جمله 405 عدد ناوگان (نو) به ارزش 918 میلیارد تومان و 9 لوکومتیو جدید به ارزش 500 میلیارد تومان و 3 لوکومتیو بازسازی شده به ارزش 90 میلیارد تومان و 11 واگن مسافربری بازسازی شده به ارزش 110 میلیارد تومان به ناوگان ریلی اضافه شد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران