شرط دریافت مشاوره ژنتیک حین بارداری

۱۴۰۲/۰۵/۰۹ - ۰۲:۳۴:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۸۶۵
شرط دریافت مشاوره ژنتیک حین بارداری

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از ارایه ۱۲۰ هزار مشاوره ژنتیک برای جامعه تحت پوشش و مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره طی سال گذشته خبر داد. افروز صفاری‌فرد درخصوص برنامه مشاوره ژنتیک که از سال ۱۳۷۶ توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، اظهار کرد: عمدتا مشاوره‌های ژنتیک در چند مرحله قبل از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری انجام می‌شود.

او افزود: مشاوره‌های قبل از بارداری و حین بارداری همچنان توسط سازمان بهزیستی در حال انجام است، با این تفاوت که در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت باید مشاوره ژنتیک در مرحله حین بارداری به تایید پزشکان متخصصان ارایه شود؛ به عبارتی دیگر متخصص زنان باید تایید کند مشاوره ژنتیک برای زنان باردار انجام شود، اما برای سایر موارد آزمایشات انجام می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: بعد از ابلاغ این قانون، دستورالعملی از سوی وزارت بهداشت صادر شد که حتما باید متخصص زنان این ارجاع را صادر کند و ما نیز آن را در مراکز بهزیستی ابلاغ کردیم در صورتی که زنان باردار برای مشاوره ژنتیک مراجعه می‌کنند حتما باید دارای تاییدیه متخصص زنان باشند. صفاری فرد با بیان اینکه شاید تنها کار پیشگیری از معلولیت‌ها که از بروز و شیوع معلولیت به‌طور کامل پیشگیری می‌کند مشاوره ژنتیک باشد، توضیح داد: افرادی که سن بالا ازدواج می‌کنند و نگران این هستند که فرزندشان دچار مشکل باشد با آزمایشات ژنتیک حین بارداری می‌توانند سلامت فرزندشان را تایید کنند.

 

ارسال نظر