زور نمایندگان به رمزارزها رسید

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۳:۵۷:۵۴
کد خبر: ۲۰۴۷۲۵
زور نمایندگان به رمزارزها رسید

رمزارزها و رمزدارایی‌ها در طرح اصلاح مالیات برسوداگری و سفته‌بازی به عنوان سرمایه شناسایی شدند و طبق قانون مالیات‌ها مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شناخته شدند. در صورت نهایی شدن طرح اصلاح مالیات برسوداگری و سفته‌بازی و به تصویب رسیدن آن در مجلس و شورای نگهبان دارندگان رمزارز و رمزدارایی به ازای داشتن رمزارز و رمز دارایی مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

در طرح اصلاح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فهرست منابعی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه بود اعلام شد که انواع رمزپول و رمزدارایی نیز در این فهرست جای گرفتند. این در حالی است که هنوز در کشور رمزارز به عنوان دارایی شناسایی نشده است و بارها بانک مرکزی اعلام کرده است که ریسک خرید رمزارز برعهده دارندگان رمزارز است.

در صورتی که رمزارز یا رمزدارایی‌ها مشمول مالیات شوند می‌توان انتظار داشت که این نوع دارایی بیشتر در کشور به رسمیت شناخته شود. بخشی از جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی به رسیدگی به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی یا همان «مالیات بر عایدی سرمایه» اختصاص داشت. در همین راستا، نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه، دارایی‌های مشمول این طرح را مشخص کردند و انواع رمزارزها را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه قرار دادند. نمایندگان مجلس با اصلاح ماده 12 این طرح با 176 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 5 رأی ممتنع موافقت کردند.

در ماده 12 اصلاحی این طرح خواسته شده است تا مصوبه جدید نمایندگان به عنوان ماده (4) به ذیل فصل اول باب دوم قانون مالیات‌های مستقیم الحاق شود. این مصوبه دارایی‌های مشمول مالیات بر سوداگری را مشخص می‌کند. براین‌اساس، کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال‌دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» درخصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور ازجمله مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند: ‌1. املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل؛ 2- انواع خودروهای سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری؛ 3- انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛ 4- انواع ارز؛ 5- انواع رمز‌پول و رمز‌دارایی. بنابر تبصره 8 این ماده، آیین‌نامه اجرایی درخصوص نحوه صدور صورت‌حساب الکترونیکی رمزدارایی‌ها بایستی ظرف مدت 6 ماه آینده توسط سازمان مالیاتی با همکاری با بانک مرکزی تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.

مشخص نیست آیا هر میزان خرید و فروش رمزارزها مشمول مالیات خواهد شد یا کفی برای این امر دیده شده است. در مصوبه اخیر مجلس کمتر به بحث رمزارزها پرداخته شده و به‌نظر می‌رسد آیین‌نامه اجرایی که قرار است برای این موضوع تهیه شود، موضوعات مختلف را شفاف‌تر کند. گفتنی است دی‌ماه سال گذشته، «داود منظور»، رییس وقت سازمان امور مالیاتی، درباره تعلق‌گرفتن مالیات بر خرید و فروش رمزارزها گفت: «طبق آیین‌نامه و ضوابط اجرایی فعلی، خرید و فروش رمزارز‌ها در کشور غیرقانونی است، اما کسانی که تراکنش مالی داشته باشند، فارغ از اینکه این تراکنش مربوط به چه کالا و خدماتی است، مشمول مالیات خواهند شد. با توجه به اینکه پرداخت برای هر نوع خرید و فروش اعم از رمزارز و غیر آن در بستر درگاه‌های پرداخت انجام شده و تمام درگاه‌های پرداخت توسط سازمان امور مالیاتی پایش می‌شود، اینگونه خرید و فروش‌ها نیز پایش و مشمول مالیات خواهد شد.»

وعده تکراری رییس سازمان  توسعه تجارت درباره ارزهای دیجیتال

در کنار این خبر، علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت، اخیراً بار دیگر به عملیاتی‌شدن طرح واردات با ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک اشاره کرده و گفته است بانک مرکزی مجوز مربوطه را صادر کرده و اجرای طرح فقط منتظر تایید نهایی وزارت اقتصاد است.

پیمان‌پاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، در رابطه با طرح واردات با ارزهای دیجیتال گفته است: «فرآیند و بستری برپایه بلاکچین تعریف شد تا هم مباحث B2B را پوشش دهد و هم پلتفرم‌های ایرانی با کشور‌های اطراف ارتباط برقرار کند تا بر پایه رمزارز قابلیت مبادله داشته باشد.» او ادامه داد: «این امر نیازمند یک سامانه بود، چرا که سیستمی که براساس آن صادرکننده رمزارز بگیرد و به واردکننده منتقل کند، به فرآیند‌های فنی نیاز دارد و مهم‌تر از آن اینکه باید به سامانه جامع تجارت و سامانه‌های تخصیص ارز بانک مرکزی هم متصل باشد.»

پیمان پاک تصریح کرد: «با کمک اتاق بازرگانی این سامانه را تعریف و طراحی کردیم که اوائل زمستان سال گذشته نیز نهایی و بر بستر‌های مرتبط نیز منطبق شد. مشکلی که داشتیم موضوع حساب واسط ریالی بود که تعیین تکلیف و این حساب واسط طراحی شد.» او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی مجوز مربوطه را صادر کرده و فقط منتظر تایید نهایی وزارت اقتصاد هستیم، گفت: «بنا این بود که اواخر پاییز سال گذشته واردات با استفاده از رمزارز اجرایی شود، اما راه‌اندازی سامانه و سازکار قانونی، عملیاتی‌شدن آن را به تعویق انداخت.

ضمن اینکه با تغییرات در بانک مرکزی مواجه بودیم، اما در حال حاضر کار تقریباً تمام است و به زودی این فرآیند عملیاتی خواهد شد.» معاون وزیر صمت اظهار کرد: «براساس آمار و اطلاعات وزارت صمت و بانک مرکزی، برخی از واحد‌های استخراج رمزارز مجاز در داخل کشور، واردات در ازای رمزارز خودشان را انجام دادند که البته عدد بالایی نیست و در حد چند ده میلیون دلار است؛ اما برآن اساس فرآیند کار را آزمایش کردیم که عمومیت موضوع و راه‌اندازی سامانه آن از امسال اجرایی خواهد شد.» این در حالی است که پیمان پاک اولین‌بار در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ درباره طرح واردات با ارزهای دیجیتال صحبت کرده بود.


 

ارسال نظر