خیز دولت برای توسعه فرودگاه مهرآباد

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۰۲:۵۴:۰۸
کد خبر: ۱۹۵۵۰۷

گروه راه و شهرسازی|

در یک چرخش 180 درجه‌ای، دولت سیزدهم با کنار گذاشتن طرح انتقال پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی، یک سالن مسافری 100 هزار متری تازه در فرودگاه مهرآباد احداث خواهد کرد. این فرودگاه هم اینک با پذیرش سالانه 16 میلیون نفر مسافر پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور به شمار می‌رود.

حمیدرضا سیدی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران همزمان با اعلام خبر ساخت ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: طبق قانون دیگر ساخت فرودگاه جدید توسط شرکت فرودگاه ممنوع شده است مگر اینکه توجیه اقتصادی داشته باشد که در حال حاضر ساخت هیچ فرودگاهی توجیه اقتصادی ندارد مگر توسعه فرودگاه چابهار.

به گزارش ایلنا، سیدی دیروز در یک نشست خبری با بیان اینکه ۵٣ فرودگاه در کشور تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها هستند، گفت: این تعداد فرودگاه روزانه به ١۵٠٠ پرواز سرویس ارایه می‌دهند و ٢۴ میلیون مسافر در این تعداد فرودگاه تردد داشتند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ٣٠ درصدی داشته و پیش بینی می‌کنیم این میزان افزایش تا پایان سال به ۴٠ درصد برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای برقراری ارتباط شبکه‌ای پروازی نیاز به ۵۵٠ فروند هواپیما داریم، ادامه داد: در حال حاضر یک سوم این تعداد ناوگان در کشورمان فعال هستند.

   مهرآباد را فقیر نگه داشتند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها همچنین با تاکید بر اینکه عده‌ای در طول چند دهه گذشته به بهانه‌های مختلف فرودگاه مهرآباد را ضعیف و فقیر نگه داشتند، گفت: هر زمان که مدیرانی نخواستند برای توسعه مهرآباد کاری انجام دهند اعلام کردند که پروازهای داخلی به زودی به فرودگاه امام انتقال پیدا می‌کند. در حالی که فرودگاه امام توان اضافه جانبه جایی ١۶ میلیون مسافر را ندارد و اساسا امکان انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام نیست.

سیدی از ساخت ترمینال ١٠٠ هزار متری در فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: طرح توسعه فرودگاه مهرآباد در حالی آغاز می‌شود که عده‌ای در سال‌های گذشته نفس این فرودگاه را گرفتند و الان هم درست بردار نیستند.مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه به توسعه فرودگاه‌های بزرگ نیاز داریم، گفت: البته فرودگاه جدیدی دیگر ساخته نخواهد شد چرا که بیش از ظرفیت ناوگان موجود فرودگاه داریم.

   موانع توسعه مهرآباد؟

به گزارش ایسنا، سیدی درباره موانع ساخت ترمینال ١٠٠ هزار نفری مهرآباد اظهار کرد: فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۰۷ ساخته شد، اما از ۷۰۰ هکتار زمین اولیه اکنون فقط ۱۰۷ هکتار در اختیار این فرودگاه است. دستگاه‌های دیگر ۹۰ درصد بخش‌های فرودگاه را در طول این سال‌ها در اختیار گرفته‌اند، در حالی که هدف اصلی ساخت فرودگاه مهرآباد استفاده مسافری و عمومی بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۷ ترمینال یک مهرآباد به بهره‌برداری رسید و از این سال به بعد ترمینال‌ها با وصله پینه به این فرودگاه اضافه شدند، تا جایی که هم‌اکنون سوله‌های صنعتی به عنوان ترمینال‌های ۴ و ۶ فرودگاه است، این دو ترمینال به‌صورت موقت تاسیس شد تا ترمینال آبرومندی برای فرودگاه مهرآباد ساخته شود، اما از دهه هفتاد تاکنون این اتفاق رخ نداد. ١۵ سال است فرودگاه مهرآباد به بهانه‌های مختلف فقیر و ضعیف نگه داشته شده است، در همه پایتخت‌های کشورهای بزرگ فرودگاه اولیه توسعه یافته و دو فرودگاه دیگر هم ساخته شده، اما فرودگاه قدیمی پایتخت در ایران فقیر مانده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: ۱۶ میلیون مسافر سالانه در فرودگاه مهرآباد در یک فضای ترمینالی کوچک تردد دارند، از این رو به دنبال احیای فرودگاه مهرآباد هستیم تا ترمینالی در شأن مردم و نظام بسازیم. بنا داریم یک ترمینال ۱۰۰ هزار متری بسازیم، شش ماه طول می‌کشد تا طراحی آن تمام شود و در هفته دولت در سال آینده ساخت ترمینال را شروع خواهیم کرد.

سیدی تاکید کرد: مشکل ما این است که کسانی که نفس فرودگاه را گرفته‌اند، اراضی را آزاد نمی‌کنند، ۷۰ درصد اراضی برای ساخت ترمینال جدید آزاد است و ۳۰ درصد باقی باید آزاد شود. 

   تهاتر بدهی با دولت

سیدی همچنین درباره میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها گفت: میزان بدهی سه شرکت هواپیمایی به ٢ هزار میلیارد تومان رسیده و ایرلاین‌ها بر این باورند که از آنجایی که دولت به آنها بدهکار است، این بدهی آنها به شرکت فرودگاه‌ها باید تهاتری شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه هیچ یک از رادارهای فرودگاهی منقضی نشده‌اند، اظهار داشت: ٢۶ رادار فرودگاهی در حال کار هستند و اجازه انقضا را ندادیم و همواره به روز رسانی این رادارها در حال انجام است.شاید طول عمر ٢٠ ساله داشته باشند اما منقضی نشده‌اند.

وی با اشاره به استفاده از توان داخلی در بحث راداری تاکید کرد: از نصب رادار کوشک بزم سه سال هم نمی‌گذرد و به زودی رادار دیگری در ارتفاعات شیراز نصب خواهیم کرد.

   از فرودگاه امام چه خبر؟

همچنین در این نشست خبری، سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام با اشاره به توسعه فرودگاه امام اظهار کرد: در سال‌های گذشته به توسعه فرودگاه امام توجه نشده در حال حاضر ۴۵٠٠ میلیارد تومان پروژه عمرانی در فرودگاه در دست اجرا است که ٢١٠٠ میلیارد تومان آن از منابع شرکت شهر فرودگاهی تامین شده و مابقی از سوی بخش خصوصی تامین مالی شده است. وی با اشاره به آغاز ساخت فاز دو توسعه فرودگاه امام گفت: ترمینال جدید فرودگاه امام با مساحت ۴١٠ هزار متری شروع به ساخت می‌شود که این یک ترمینال مستقل خواهد بود. برای ساخت این ترمینال مذاکرات خوبی با دو شرکت خارجی و ۴ شرکت داخلی داشتیم و که با شرکت‌های خارجی تفاهم‌نامه‌ای هم منعقد شده و میزان اعتبارات ساخت ۳ میلیون یورو خواهد بود.

چلندری در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اعلام قرارگاه خاتم‌الانبیا برای حضور در توسعه فرودگاه امام گفت: هیچ همکاری در پروژه‌های توسعه فرودگاه حضرت امام با قرارگاه خاتم الانبیا نداریم اما شهرداری منطقه با همکاری قرارگاه در حال ساخت پروژه مترو پرند هستند.

وی با اشاره به گلایه‌ای از مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق وزیر راه و شهرسازی از وضعیت فرودگاه امام اظهار داشت: مرحوم قاسمی به درستی به مشکلات فرودگاه امام اشاره کردند و گفته‌های وی درباره وضعیت فرودگاه درست بود اما مرحوم گفته بود که پروژه خوبی است اما کافی نیست. دلیل وضعیت امروز فرودگاه امام این است که این فرودگاه با تعدد مدیریتی مواجه شد و فرودگاه امام به پایگاه سیاسی تبدیل شده بود و مدیرانی در این مجموعه حضور پیدا کردند که تخصصی در بحث صنعت هوانوردی نداشتند.

 

ارسال نظر