شاخص کل روی مدار رشد

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - ۰۵:۴۰:۱۲
کد خبر: ۱۹۵۷۵۷
شاخص کل روی مدار رشد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز یکشنبه، چهارم دی‌ماه با ۲۵ هزار و ۵۶۳ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۵۶۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۶ هزار و ۴۷۹ واحد افزایش به ۴۶۲ هزار و ۷۵۳ واحد و شاخص قیمت با سه هزار و ۸۵۶ واحد رشد به ۲۷۵ هزار و ۴۶۰ واحد رسید.

شاخص بازار اول، ۱۹ هزار و ۸۶۱ واحد و شاخص بازار دوم، ۴۷ هزار و ۹۴۳ واحد افزایش را ثبت کردند. دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۷۱۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۰ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۲ هزار و ۵۲۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۶۳۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۴۲۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۳۹۳ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک هزار و ۳۷۱ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۲۹۲ واحد و پتروشیمی نوری (نوری) با یک هزار و ۲۰۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت. در مقابل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با ۳۸۰ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۷۵ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۴۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند (واتی) با ۳۶ واحد و بیمه دانا (ددانا) با ۳۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.

بر پایه این گزارش، روز یکشنبه نماد ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت تهران (شتران)، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات این روز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۲۶۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۷۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز روز یکشنبه بیش از ۲۲۹ واحد افزایش داشت و به ۱۹ هزار و ۷۶۸ واحد رسید. در این بازار بیش از ۶ میلیارد و ۸۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز گذشته فرابورس بیش از ۳۲۷ هزار و ۲۶۰ نوبت بود.سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پلیمر آریاساسول (آریا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، پویا زرکان آق دره (فزر) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) تاثیر مثبت بر این شاخص داشتند. در ادامه بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی مارون (مارون)، کشت و دامداری فکا (زفکا)، بانک دی (دی) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

 

رشد متغیرهای مهم در آذر ماه

طی ۲۲ روز معاملاتی در آذر ماه به‌طور میانگین روزانه ۶.۵ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان دست‌به دست شد. از این رقم به‌طور میانگین در هر روز ۴.۵ میلیارد برگه سهم به ارزش یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان توسط سهامداران خرید و فروش شده است. به‌طور کلی طی ۲۲ روز کاری در آذرماه بیش از ۱۴۳ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر ۸۸۷ هزار میلیارد تومان در حدود ۵ میلیون نوبت معاملاتی دست‌به دست شد که رشد ۸۹ درصدی ارزش معاملات، ۱۵۹ درصدی حجم معاملات و ۶ درصدی تعداد معاملات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

در بازارهای سهام فرابورس، بازار اول طی این مدت با معاملاتی به ارزش ۱۷ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان رشد ۱۱۶درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرد. این در حالی است که ارزش معاملات بازار دوم ۱۹ درصد کاهش داشته و در بازار پایه نیز با معاملاتی به ارزش ۱۲ هزار و ۳۶۹ میلیارد تومانی رشد ۶۶ درصدی این متغیر را نسبت به معاملات آذر ۱۴۰۰ شاهدیم. ارزش معاملات خرد بازار سهام (مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME) در آذرماه بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان بود که ۱۰ درصد آن یعنی حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این معاملات به صنعت خودرویی اختصاص داشت.

همچنین گروه سرمایه‌گذاری‌ها ۸ درصد و سه گروه «محصولات شیمیایی»، «هتل و رستوران» و «فلزات اساسی» هرکدام به‌صورت جداگانه ۷ درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفتند. به‌این‌ترتیب حدود ۴۰ درصد از ارزش معاملات خرد در اختیار این ۵ صنعت بود. بررسی بازارهای فرابورس در این مدت نشان می‌دهد بازار ابزارهای مشتقه آذرماهی شلوغ را تجربه کرده است. ارزش معاملات این بازار طی ماه گذشته نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان بود که نسبت به ارزش معاملات ۲۰۰ میلیون تومانی آذرماه سال قبل، افزایش حدود ۲۷ هزار درصدی را ثبت کرده است.

 

یک ماه خوب برای ETFها

آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی در آذرماه نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات اوراق بدهی نسبت به آذر سال قبل رشدی ۸۷ درصدی داشته است. در ماه گذشته بیش از ۸۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در این بازار مورد معامله قرارگرفته است. همچنین در آذرماه معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله پررونق بود. به‌این‌ترتیب که در این مدت ۳۸ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان واحد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها مورد دادوستد قرارگرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۲۸۲ درصدی داشته است.همچنین در ۲۲ روز کاری آذرماه ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز با رشد ۱۸ درصدی مواجه شد. در این مدت ۵۵۲ میلیارد تومان اوراق «تسه» در بازار خرید و فروش شد.

 

کارنامه ۹ ماهه فرابورس در یک نگاه

پرونده ۹ ماهه بازارهای فرابورس در حالی بسته شد که فرابورس ایران در آخرین روز کاری آذرماه و در انتهای ۹ ماه کاری ۹ درصد بزرگ‌تر شد و ارزش بازاری آن با افزایشی بالغ‌بر ۷۰ هزار میلیارد تومان به عدد ۱.۸ میلیون میلیارد تومان رسید. بدین‌ترتیب کارنامه ۹ ماهه فرابورس ایران حاکی از افزایش ۹ درصدی ارزش بازار و ۴.۳ درصدی شاخص کل این بازار است.

طی این مدت همچنین حجم معاملات ۷۵ درصد و ارزش معاملات ۱۸۰ درصد رشد را به ثبت رسانده است. به‌این‌ترتیب که از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بیش از ۷۹۲ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش ۷.۱ میلیون میلیارد تومان طی ۱۸۱ یک روز معاملاتی داد وستد شد.

بررسی‌ها از ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در حالی طی این مدت ارزش معاملات بازار اول ۳ درصد و بازار دوم ۳۴ درصد کاهش داشته که بازار ابزارهای مشتقه فرابورس با افزایش ۲۱۹ درصدی ارزش معاملات نسبت به ۹ ماهه سال گذشته، عملکرد موفقی را ثبت کرده است. همچنین ارزش معاملات بازار پایه نیز ۲۹ درصد بیشتر شده و ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز ۲۰۲ درصد بالا رفته است.

در پایان فصل پاییز بازار دوم فرابورس با ارزش بازاری ۸۴۶ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومانی، ۴۵ درصد سهم ارزش بازار از کل را در اختیار دارد و همچنان بزرگ‌ترین بازار فرابورس است. پس از آن بازارهای پایه و اوراق مالی اسلامی هرکدام سهم ۲۱ درصدی از ارزش بازار فرابورس را به خود اختصاص داده‌اند. در پایان ۹ ماهه امسال بررسی بزرگ‌ترین صنایع فرابورس نشان می‌دهد پس از اوراق تأمین مالی با سهمی ۲۱ درصدی، محصولات شیمیایی با ارزش بازاری حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان ۲۰ درصد از کل ارزش بازار را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین صنعت فرابورس است.

 

ارسال نظر