واکنش بازارهای مالی به اخبارمذاکرات

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۲:۲۳:۴۱
کد خبر: ۲۰۶۸۱۱

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: «با مذاکرات انجام شده از سوی تیم فنی بانکی ایران، گشایش‌های ارزی جدیدی در راه خواهد بود. علی شریعتی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته: به نقل از منابع موثق، مذاکرات چراغ خاموش تیم فنی حوزه بانکی در یکی از کشورهای همسایه با موفقیت به پایان رسیده و یقینا به زودی شاهد گشایش در حوزه ارزی خواهیم بود.

او همچنین تحلیل کرده که (با این توافق) در تخصیص‌های ارزی واردات خصوصا در حوزه نهاده، برنج، دارو و... که مدتی است مشکلاتی داشته‌اند تسهیل ویژه خواهد شد. این فعال بخش خصوصی همچنین به سفر پادشاه عمان به ایران در روزهای آینده اشاره کرده و معتقد است که این موضوع از سویی می‌تواند به کاهش تقاضا برای دلار و پایین آمدن قیمت آن در بازار آزاد منجر شود و از سوی دیگر می‌تواند مقدمه‌ای برای توافق هسته‌ای باشد. شریعتی هر گشایش جدیدی را یک گام به جلو در اقتصاد ایران دانسته و ابراز امیدواری کرده است که با این تحولات فعالان تجاری که مشکلاتی در زمینه تامین ارز داشتند، با مشکلات کمتری کار خود را ادامه بدهند.»

این خبر مهمی است که در پایان هفته سر و صدای زیادی به پا کرد. این فعال اقتصادی هرچند در نوشته خود اعلام نکرده که منظورش از گشایش‌ها و منابع موثق چیست اما به نظر می‌رسد که خبرهایی در راه خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین خبرها مربوط به سفر پادشاه عمان به ایران در هفته جاری است. دیوان سلطنت عمان اعلام کرد که هیثم بن طارق، پادشاه عمان روز یکشنبه در سفری رسمی راهی تهران خواهد شد. براساس این گزارش سفر پادشاه عمان دو روزه بوده ودر راستای تقویت روابط دوستانه دوکشور و به دعوت سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران است. این سفر در چارچوب مشورت و هماهنگی میان سران دو کشور در زمینه‌های مختلف، گسترش همکاری‌ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان است.

یک هیات بلندپایه نیز پادشاه عمان را در این سفر همراهی می‌کند. هیات عمانی متشکل از شهاب بن طارق آل سعید معاون نخست وزیر در امور دفاعی، خالد بن هلال آلبوسعیدی وزیر دیوان سلطنت، سلطان بن محمد النعمانی وزیر دفتر سلطنت، بدر بن حمد آلبوسعیدی وزیر خارجه، سلطان بن سالم الحبسی وزیر دارایی، حمد بن سعید العوفی رییس دفتر ویژه پادشاهی، عبدالسلام بن محمد المرشدی رییس سازمان سرمایه‌گذاری، قیس بن محمد الیوسف وزیر صنعت و تجارت، سالم بن ناصر العوفی وزیر نیرو ‌و معدن، عبدالله بن خمیس الرییسی رییس ستاد نیروهای مسلح و ابراهیم بن احمد المعینی سفیر عمان در تهران است. سلطان هیثم بن طارق یکشنبه گذشته در سفری رسمی و دو روزه به مصر رفت و با عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. منابع خبری اعلام کردند که پادشاه عمان درخصوص وساطت میان تهران و قاهره و تلاش برای نزدیک کردن روابط دو کشور با عبدالفتاح سیسی رایزنی کرده است.

حسن هریدی، دستیار پیشین وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با روزنامه العرب با اشاره به سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به مصر تاکید کرد که احتمال وساطت مسقط میان تهران و قاهره مطرح است و بعید نیست که در نشست سران دو کشور عمان و مصر مطرح شود. وی تاکید کرد: البته گزارش‌هایی مبنی بر تماس‌های تهران و قاهره از طریق دفتر حفاظت منافع دو کشور مطرح است و این احتمال که دو کشور باهم تماس‌های مستقیم دارند به واقعیت نزدیک‌تر است. برخی منابع مصری خاطرنشان کردند که ایران غایب حاضر در گفت‌وگوهای پادشاه عمان و عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر در قاهره است زیرا هر دو کشور در پرداختن به مسائل مهم شتابزدگی نمی‌کنند و مساله روابط تهران و قاهره نیاز به صبر و تلاش دارد. از سوی دیگر عماد جاد، مشاور مرکز مطالعات الاهرام نیز در گفت‌وگو با العرب به سفر سلطان عمان به قاهره پرداخت و تاکید کرد که این کشور می‌تواند میان ایران و مصر میانجیگری کند.

جدای از میانجیگری میان ایران و مصر، پیش از این عمان بارها به عنوان واسط میان ایران و کشورهای غربی نیز عمل کرده و برخی منابع سفر او به تهران را مقدمه‌ای برای از سرگیری مذاکرات برجام نیز می‌دانند. موضوعی که با آزادی دیپلمات ایرانی با محوریت عمان قوت گرفته است. اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین که پیش از این به اتهام واهی برنامه‌ریزی جهت حمله به گردهمایی گروهک منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شده بود پس از توافق ایران و بلژیک با وساطت عمان، دیروز آزاد و با استقبال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر وارد تهران شد . وزارت خارجه عمان دیروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عمان موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مساله شهروندان زندانی شد؛ افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد شده‌اند، امروز به مسقط منتقل خواهند شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، میانجیگری عمان در پاسخ به درخواست دولت‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل و فصل مساله اتباع دو کشور بوده که تلاش‌های عمان منجر به توافق دو طرف برای آزادی متقابل شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان نیز در توییتی نوشت: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از پنج سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.

به این ترتیب با سیگنال‌های مثبت سیاسی، بازار ارز و طلا که در روزهای گذشته آرامشی نسبی را تجربه کرده و کاهش قیمت‌ها را ثبت کرده بودند، احتمالا با یک موج مثبت هفته را آغاز خواهند کرد. آخرین وضعیت بازار در عصر پنجشنبه به خوبی این تغییر وضعیت را نشان می‌داد. نادر بذرافشان در رابطه با  وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، میانگین ۲۸ دلار کاهش اونس جهانی طلا را شاهد بودیم؛ در حال حاضر قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۴۸ دلار ثبت شده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر در بازارهای داخلی نیز کاهش نرخ ارز و اندک کاهش تقاضا سبب شد که قیمت سکه و طلا در بازار که روز نخست بازار را افزایشی آغاز کرده بود، تغییر مسیر دهد و روبه کاهش بگذارد و رکود بر بازار تشدید شود. این در حالی است که پس از ماه رمضان بازار به جهت تقاضا رونق گرفته بود و افزایش تقاضا داشتیم؛ اما در یک هفته اخیر تقاضاها مجدد ریزش کرد.

وی در رابطه با قیمت سکه و طلا در آخرین معاملات (پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۹۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات هفته ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۶۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند. نیم سکه با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی به ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده و ربع سکه نیز با ۲۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات پایانی هفته ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شده است. بذرافشان ادامه داد: سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشته و در پایان هفته شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در پایان هفته دو میلیون و ۵۱۶ هزار تومان دادوستد شد که نسبت به ابتدای هفته به ازای هرگرم میانگین ۴۳ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز اظهار کرد: حباب سکه در این هفته نسبت به هفته پیش از آن (هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت ماه) کاهش ۴۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. در حال حاضر هر قطعه سکه شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارای حباب است. وی تصریح کرد: در حال حاضر آرامش و ثبات بر بازار سکه و طلا حاکم است و بازار از ثبات نسبی خوبی بهره می‌برد. تقاضای چندان و کاذب در بازار دیده نمی‌شود و بازار از التهاب به دور است؛ طبق روال، نوسان دو تا پنج درصدی طبیعی است و همانطور که اشاره شد، بازار در ثبات نسبی خوبی قرار دارد.

در صورتی که گشایشی در رابطه با مصر رخ داده و پس از آن مذاکرات برجام از سرگرفته شود، می‌توان انتظار داشت که کاهش قیمت ارز و طلا در بازار ادامه داشته باشد و به این ترتیب بخشی از فشارهای ثبت شده در ماه‌های گذشته برطرف شود، موضوعی که باید دید در هفته جاری به کدام سمت حرکت خواهد کرد. 

 

ارسال نظر