کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۵۲

آمادگی شرکت گاز برای انتقال افزایش تولید گاز پارس‌جنوبی

ایلنا|مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به آمادگی برای انتقال روزانه 75 میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز پارس جنوبی، ظرفیت فعلی انتقال گاز ایران را 850 تا 900 میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: با توسعه هوشمندانه شبکه انتقال، نگرانی برای حبس گاز در جنوب کشور نداریم. مهدی جمشیدی دانا با اشاره به پایداری مناسب شبکه گاز ایران با وجود کاهش دمای هوا و ماندگاری سامانه سرد در بخش عمده‌ای از استان‌های کشور، گفت: هم‌اکنون ظرفیت انتقال در شبکه گاز کشور به حدود 850 تا 900 میلیون مترمکعب در روز رسیده است. وی با اشاره به توسعه هوشمندانه شبکه انتقال گاز ایران در طول پنج سال گذشته تاکنون، تصریح کرد: با ساخت و بهره‌برداری از خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار جدید، هم‌اکنون امکان انتقال و توزیع هرگونه افزایش تولید گاز در جنوب کشور فراهم شده است. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی، شرکت ملی گاز آمادگی انتقال روزانه 75 میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز فازهای جدید پارس جنوبی را دارد، بیان کرد: هر گازی که در حوزه پارس جنوبی و سایر میادین گازی کشور تولید شود، مشکلی برای انتقال آن وجود ندارد و به اصطلاح حبس گاز تولید شده در جنوب کشور نخواهیم داشت. وی ادامه داد: براساس برنامه‌های تعریف شده، پالایشگاه‌ها، شبکه انتقال و توزیع گاز را برای افزایش دریافت 75 میلیون مترمکعب گاز از بالادست از آذرماه آماده کرده‌ایم. به گفته جمشیدی‌دانا، تامین پایدار گاز بخش خانگی حتی در دورترین نقاط کشور اولویت اول و خط قرمز شرکت گاز است و با تلاش شبانه روزی همکارانم در صنعت گاز، تاکنون شاهد افت فشار یا قطعی گاز در این بخش نبوده‌ایم.

ایران شاگرد اول تولید کاتالیست در اوپک شد

ایسنا| نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان کاتالیست با اشاره به پایان رسیدن انحصار شرکت «یو.او.پی» امریکا در تامین نیازهای کاتالیستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران، اعلام کرد: ایران به عنوان اولین کشور عضو اوپک به صادرکننده کاتالیست تبدیل شده است. عبدالرضا حمیدی با بیان اینکه همزمان با اعمال تحریم‌های غیرقانونی امریکا، ایران به جمع کشورهای تولیدکننده انواع کاتالیست‌های پرمصرف در صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و فولاد پیوسته است، گفت: از مجموع کاتالیست‌های پرمصرف در صنعت نفت کشور تاکنون تولید داخلی با دانش ایرانی ۴۴ کاتالیست انجام شده است. نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران با اعلام اینکه طراحی و ساخت کاتالیست‌های پرمصرف صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی جهان صرفا در اختیار ۱۴ شرکت بین‌المللی و جهانی است، تصریح کرد: ایران اولین کشور عضو اوپک و یکی از معدود کشورهای جهان بوده که به انحصار کاتالیستی شرکت‌های بزرگ کاتالیست ساز جهان پایان داده است. این مقام مسوول با بیان اینکه شرکت‌هایی همچون «یو.او.پی» امریکا، «اکسنس» و «سکا» فرانسه، «زئوکوم» سوییس، «بازل» آلمان و ... سال‌ها انحصار کاتالیست صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران را در اختیار داشته‌اند، بیان کرد: در شرایط فعلی نیازهای کاتالیستی صنعت نفت به همت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تامین شده و در شرایط تحریم نیازی به خرید و واردات کاتالیست‌های پرمصرف نداریم.

کاهش تولید اوپک در ۲۰۲۰ ادامه  می‌یابد

ایلنا| یک موسسه مشاوره پیش‌بینی کرد که به احتمال زیاد کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کل سال ۲۰۲۰ میلادی تداوم خواهد داشت.  سوشانت گوپتا، از مدیران موسسه وودمکنزی، گفت: یکی از چیزهایی که در آمار خود مشاهده می‌کنیم این است که بازار هنوز برای جذب دوباره تولید کاهش‌یافته، آماده نیست، حتی در کل سال (میلادی) کنونی. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم اوپک کاهش تولید را در سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه دهد. این مدیر وودمکنزی اشاره کرد که تشدید کاهش تولید اوپک نشان می‌دهد این سازمان از عرضه مازاد، دست کم در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، آگاه است و گفت: آنها باید به شکلی آن عرضه مازاد را مهار کنند، چه با افزایش پایبندی و چه حتی با تشدید کاهش تولید برای مدتی طولانی‌تر.

کاهش برآورد رشد اقتصادی عربستان به دلیل افت تولید نفت

شانا| صندوق بین‌المللی پول به دلیل کاهش تولید اوپک و متحدانش، برآورد رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۲۰ میلادی را کاهش داد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد به دلیل توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای کاهش تولید نفت، برآورد رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۲۰ میلادی، کمتر از برآوردهای پیشین است. این صندوق اعلام کرد رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱.۹ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد پیشین در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی کمتر است. عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان، در نشست اخیر اوپک و غیراوپک متعهد شد تولید نفت این کشور را در ماه‌های ژانویه تا فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی کمتر از ۹.۷۴۴ میلیون بشکه در روز نگه دارد که ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از سهمیه این کشور در اوپک است.

 

ارسال نظر