کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۰۶

درآمد 9 میلیارد دلاری از صادرات سوخت مایع

ایسنا| مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به استفاده از مدل جدید سرمایه‌گذاری در صنعت گاز با هدف جایگزینی گاز طبیعی با فرآورده‌های نفتی در چند سال گذشته تاکنون، بیان کرد: با سرمایه‌گذاری حدود ۴ میلیارد دلاری در پروژه‌های گازرسانی شهری و روستایی و در ازای آن صادرات سوخت مایع، حدود ۹ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در بخش گاز محقق شده است. حسن منتظرتربتی دیروز در تشریح برنامه‌های نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، بیان کرد: با مشارکت بخش خصوصی در احداث خطوط لوله و تأسیسات انتقال گاز، صادرات گاز به عراق از دو نقطه نفت‌شهر و شلمچه، درآمد ارزی قابل توجهی به همراه داشته است. وی تاکید کرد: با اتصال مشترکان خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها به شبکه گاز و توقف مصرف انواع سوخت مایع به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی و صرفه جویی یک لیتر سوخت مایع، حدود ۵۰ سنت ظرفیت برای صادرات فرآورده‌های نفتی ایجاد می‌شود که با احتساب ارزش ۲۰ سنتی هر مترمکعب گاز طبیعی، این فرآیند، سودآوری ۳۰ سنتی به ازای هر لیتر صادرات سوخت مایع برای اقتصاد کشور به ارمغان می‌آورد.

افزایش تولید جهانی سوخت پاک کشتی‌ها

شانا| پالایشگران جهان پیش از اجرای مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، تولید سوخت پاک‌ برای کشتی‌ها را افزایش دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، پالایشگران نفت در سراسر دنیا، واحدهای فرآوری‌شان را ارتقا دادند و عملیات خود را به‌گونه‌ای تنظیم کردند تا تولید فرآورده‌های نفتی کم‌گوگرد و گازوئیل دریانوردی پیش از اجرایی شدن معیارهای سخت‌گیرانه‌تر سوخت کشتی‌ها از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یابد. مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی، کشتی‌ها را از مصرف سوخت‌هایی که بیش از ۰.۵ درصد گوگرد داشته باشند، منع می‌کند، مگر اینکه این کشتی‌ها به دستگاه تصفیه دودکش مجهز باشند، این در حالی است که در مقررات کنونی، مقدار گوگرد مجاز برای کشتی‌ها ۳.۵ درصد است. صنعت کشتیرانی جهان روزانه حدود ۴ میلیون بشکه نفت کوره مصرف می‌کند و تغییر مقررات می‌تواند بر بیش از ۵۰ هزار کشتی در جهان تأثیر بگذارد و بازار مهمی برای تولیدکنندگان سوخت ایجاد کند.

مصرف گاز خانگی روزانه 530 میلیون مترمکعب

ایلنا|مصرف روزانه گاز بخش خانگی کشور به ۵۳۰ میلیون مترمکعب رسید. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: مصرف روزانه گاز بخش خانگی کشور، اوایل دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، شاهد افزایش ۱۶۰ میلیون مترمکعبی بوده است. مهدی جمشیدی‌دانا گفت: مصرف گاز بخش خانگی کشور در ابتدای دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با افزایش ۱۶۰ میلیون مترمکعبی، از روزانه ۳۷۰ میلیون مترمکعب به ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. وی با بیان اینکه با احتساب افزایش تعداد مشترکان جدید، سالانه ۳ تا ۴ درصد به حجم مصرف گاز کشور افزوده می‌شود، تصریح کرد: کاهش دما و ماندگاری سامانه سرد در تعدادی از استان‌های کشور، از جمله عوامل افزایش قابل توجه مقدار مصرف گاز بخش خانگی به‌شمار می‌آید. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران بر گازرسانی پایدار به مشترکان بخش خانگی حتی در دورترین نقاط کشور به عنوان اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد و ادامه داد: مصرف بهینه و رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان بخش خانگی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش حجم گازرسانی به بخش‌های صنعتی و نیروگاهی شود.

اخاذی از نفتکش یونانی

ایسنا|  مردان مسلح ناشناس اوایل روز سه شنبه با حمله به یک نفتکش یونانی در نزدیکی آبهای کامرون، هشت نفر از جمله ناخدای این کشتی را ربودند.

وزارت بازرگانی دریایی یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد پنج یونانی، دو فیلیپینی و یک اوکراینی ربوده شده جزء ۲۸ خدمه نفتکش "هپی لیدی" بودند که در بندر لیمبو لنگر انداخته بود. طبق بیانیه دفتر مطبوعاتی پلیس بندر، این کشتی متعلق به یک شرکت یونانی بوده است. تاکتیک دزدان دریایی در یک دهه گذشته با کاهش قیمت نفت و مقررات سختگیرانه تغییر کرده و این تبهکاران به جای دزدیدن محموله‌های نفتی به ربودن ملوانان برای دریافت باج اقدام می‌کنند.

 

 

ارسال نظر