‌30 میلیون تومان؛ هزینه واحد پیش‌ساخته 75 متری

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۰۴
‌30 میلیون تومان؛ هزینه واحد پیش‌ساخته 75 متری

اگرچه خانه‌های پیش‌ساخته (به عنوان زیرمجموعه‌ای از شیوه صنعتی‌سازی) در ایران مانند سایر کشورها، پرطرفدار نیستند اما این به معنای آن نیست که شرکت‌های سازنده این خانه‌ها فعالیت چندانی در کشور ندارند، نگاهی به آگهی‌های منتشر شده در سایت‌های اینترنتی نشان می‌دهد که شرکت‌های بسیاری در این زمینه کار می‌کنند، البته هر کدام از این شرکت‌های سازنده شرایط متفاوتی را برای فروش خانه‌های پیش‌ساخته خود دارند، اما تمام این ساختمان‌ها در پایین بودن زمان ساخت، ارایه ضمانتنامه و... مشترک هستند.

 یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت واحدهای پیش‌ساخته فعالیت می‌کند، در شرایط مربوط به فروش این خانه‌ها اعلام کرده است که خانه‌های پیش‌ساخته این شرکت به صورت آماده نصب در محل هستند و متراژ 72 متری این خانه‌ها یک ماه و متراژهای بالاتر طی 3 تا 5 ماه قابل تحویل است.

متقاضیان خرید این خانه‌های پیش‌ساخته می‌توانند به صورت اقساطی هم این خانه‌ها را خریداری کنند و قسط اول را که 10 درصد هزینه ساخت است در هنگام عقد قرارداد پرداخت کنند، قسط دوم (10 درصد دیگر) را هنگام تحویل و مابقی مبلغ قرارداد را طی ده قسط ماهانه پرداخت کنند، سود مشارکت این طرح 1.5 درصد ماهانه است.

   هزینه ساخت هر مترمربع 2 تا2.5 میلیون

کارشناس فروش یکی از شرکت‌های فروش خانه‌های پیش‌ساخته درباره شرایط ساخت و ساز این خانه‌های پیش‌ساخته به تعادل می‌گوید: تمام مواد به کار رفته شده در این سازه، چوب روسی است و زمان ساخت یک واحد 70 تا 75 متری 3 ماه است و نصب تجهیزات آن یک ماه به طول می‌انجامد.

او می‌گوید: ساخت هر مترمربع از این خانه‌های پیش‌ساخته، 2 تا 2.5 میلیون تومان هزینه دارد و بسته به نوع طرح انتخاب شده برای ساختمان قیمت ساخت در این محدوده تغییر می‌کند و این سازه‌ها 20 سال ضمانت دارند.به گفته این کارشناس فروش، خانه‌های پیش‌ساخته به صورت ویلایی است و طرح یا از بین طرح‌های ارایه شده از سوی شرکت یا توسط خریدار انتخاب می‌شود.او ادامه می‌دهد: ساخت این خانه‌های پیش‌ساخته تا 3 طبقه هم امکان دارد اگرچه اغلب خریداران خانه‌های یک طبقه سفارش می‌دهند.

این کارشناس فروش اظهار می‌کند: هزینه انتقال سازه‌ها را باید خریدار پرداخت کند و شرکت براساس مسافت طی شده، هزینه‌ای را دریافت می‌کند.

   قدرت انتخاب بالا برای خریدار

اما در تبلیغ دیگری، شرکت سازنده خانه‌های پیش‌ساخته، قدرت انتخاب بیشتری برای خریدار قائل شده است و محدوده قیمتی برای ساخت هر مترمربع از این ساختمان از ویلای تمام بتن لوکس (1.3 میلیون تا 2.4 میلیون تومان) تا پیش‌ساخته طرح ویلایی (0.3 میلیون تا 0.5 میلیون تومان) متغیر است.

و مصالح و مواد مختلفی برای اسکلت، سقف، نمای خارجی، نمای داخلی و ... ساختمان‌ها به خریدار پیشنهاد شده است که او می‌تواند با توجه به نیاز و قدرت مالی خود یکی از این آیتم‌ها را انتخاب کند.

در این تبلیغ عنوان شده است که نصب هر مترمربع از این سازه‌ها بسته به مصالح مورد استفاده بین 60 تا 200 هزار تومان است. در واقع خریدار علاوه بر هزینه‌ای که برای ساخت و ساز هر مترمربع از سازه پرداخت کند باید هزینه‌ای هم برای نصب هرمترمربع از ساخته هم بپردازد که این موضوع درباره تمام واحدهای پیش‌ساخته صدق می‌کند.

یعنی اگر خریدار ارزان‌ترین سازه پیش‌ساخته این شرکت را برای یک واحد 75 متری انتخاب کند حداقل باید 30 میلیون تومان هزینه کند ضمن اینکه هزینه انتقال این سازه‌ها را باید جداگانه بپردازد.

 

ارسال نظر