ترکیه: توافق دمشق و کردهای سوریه اهمیتی ندارد

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۷۶

 گروه جهان

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده، عملیات این کشور در منطقه عفرین حتی در صورت توافق بین دولت دمشق با یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی‌پ‌گ) برای استقرار ارتش سوریه در عفرین ادامه می‌یابد. این درحالی است که دوشنبه نخستین واحدهای نظامی ارتش سوریه از جبهه حلب وارد عفرین شدند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم کالین توافق بین دولت مرکزی سوریه با کردهای این کشور را مساله‌یی کم اهمیت خوانده و گفته:«ما پیش از آغاز عملیات شاخه زیتون در عفرین اطلاعاتی مبنی بر تلاش برای تبدیل آن منطقه به محل استقرار تروریست‌ها و قندیل دوم دریافت کرده بودیم. پاسخ ما به کسانی که مدام درباره عملیات شاخه زیتون اظهارنظر می‌کنند این است که ترکیه برای منافع ملی خود هر اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد.» اسپوتنیک پیش‌تر به نقل از یک مقام یگان‌های مدافع خلق سوریه نوشته بود که نیروهای دولتی سوریه برای دفاع از شهر و مقابله با نیروهای ترکیه وارد عفرین شده‌اند.» عبدالرحمن رامی، مدیر دید‌بان سوری حقوق بشر، نهادی غیردولتی که مقر آن در لندن است نیز تایید کرده صدها تن از نیروهای ارتش سوریه بعدازظهر سه‌شنبه در عفرین مستقر شده‌اند. خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) هم گزارش داده بود که نیروهای نظامی طرفدار دولت مرکزی به زودی به نیروهای موسوم به مقاومت برای مقابله با تهاجم ترکیه خواهند پیوست.

رویترز همچنین به نقل از برخی رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کرده، ارتش ترکیه در نخستین واکنش به این عملیات به سوی نیروهای سوری خمپاره شلیک کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز از شلیک هشدارگونه توپخانه ارتش ترکیه به سوی نیروهای نظامی وابسته به ارتش سوریه در جریان عملیات ورود به شهر کردنشین عفرین واقع در شمال سوریه خبر داده است. این درحالی است که آناتولی از عقب‌نشینی 10کیلومتری نیروهای نظامی هوادار بشار اسد پس از شلیک‌های هشداردهنده نظامیان ترکیه در عفرین خبر داده است. وزیر خارجه ترکیه دوشنبه با هشدار نسبت به هر گونه مداخله نیروهای نظامی دولت سوریه و همکاری آنها با شبه نظامان کرد در عفرین تاکید کرده بود اینگونه اقدامات خللی در عزم آنکارا برای ادامه عملیات نظامی خود ایجاد نخواهد کرد.

 

ارسال نظر