میلیاردر محافظه‌کار پیروز انتخابات شیلی

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۶۹

گروه جهان|

سباستین پینرا میلیاردر محافظه‌کار شیلیایی با کسب اکثریت آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد. به گزارش لس‌آنجلس تایمز، پس از شمارش 96درصد آرا مشخص شد که پینرا رییس‌جمهوری پیشین شیلی با کسب 54.6 درصد آرا به عنوان رییس‌جمهوری جدید شیلی انتخاب شده است. آلخاندرو گویلیر رقیب وی از جناح چپ‌میانه، 45.4درصد آرا را به خود اختصاص داده است. هر دو کاندیدا تقویت الگوی اقتصادی بازار آزاد را را اولویت خود اعلام کرده بودند اما پینرا که سابقا رییس‌جمهور بوده وعده سیاست‌های حامی سرمایه‌گذاران با هدف ایجاد جهش در رشد اقتصادی را نیز داده بود در حالی که گویلیر به دنبال ادامه اصلاحات جاری میچل باچلت رییس‌جمهور فعلی در حوزه‌های آموزش، مالیات و کار بود. در چهار سال گذشته این کشور توسط یک سیاستمدار زن سوسیالیست رهبری شد که اصلاحات زیادی را در این کشور پیاده کرد. اما شیلی که از نظر اقتصادی یکی از قوی‌ترین کشورهای امریکای جنوبی است، به‌طور سنتی گرایش محکمی به جناح راست دارد. اکنون نیز پیروزی مجدد پینرا در انتخابات به‌معنای تغییر جهت سیاسی دولت به راست است.

در دور اول انتخابات، نامزد چپ افراطی به رتبه سوم رسید. رای نسبتا بالای این کاندیدا باعث شد که چپ افراطی به عنوان یک نیروی مهم جای خود را در میدان سیاسی شیلی تحکیم کند. گفته شده ‌14میلیون نفر در شیلی واجد شرایط رای‌دهی بودند.

سباستین پینرا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رییس‌جمهوری شیلی بود و به دو دهه حکومت چپ‌میانه پایان داد. تا 10سال پیش آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، اکوادور، هندوراس، نیکاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا همگی تحت حاکمیت رهبران چپ‌گرا بودند. اما در سال‌های اخیر محافظه‌کاران در آرژانتین، برزیل و پاراگوئه به قدرت رسیدند و انقلاب بولیواری ونزوئلا هم با فشارهای شدید تظاهرکنندگان مواجه شده است. ناظران این باورند که پیروزی پینرا این روند را بیش از پیش تثبیت می‌کند. پینرا در دور اول رقابت‌های ریاست‌جمهوری میان هشت نامزد با فاصله زیاد پیروز شده بود. شیلی از کشورهای مهم امریکای‌جنوبی است که با آرژانتین، پرو و بولیوی مرز مشترک دارد. این کشور با توجه به رشد پایدار شاخص‌های مهم اقتصادی یکی از کشورهای باثبات و پررونق منطقه به شمار می‌‎رود.

 

 

ارسال نظر