حمایت چپ‌گرایان از نامزدی داسیلوا در انتخابات

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۹۴

گروه جهان

حزب کارگر برزیل با تصویب قطعنامه‌یی رسما از نامزدی رییس‌جمهوری پیشین این کشور امریکای‌لاتین حمایت کرد. جناح چپ برزیل پشتیبانی خود از داسیلوا را با وجود محکومیت وی در پرونده فساد اعلام کرده است.  به گزارش رویترز، در قطعنامه‌یی که کمیته ملی حزب کارگر برزیل تدوین کرده، آمده است: «ما به ۲۰۱۸ رسیدیم، سال انتخابات و نامزدی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رییس‌جمهوری پیشین برزیل، چنان تحکیم شده که دیگر به حزب کارگر تعلق ندارد، بلکه متعلق به مردم برزیل است.» در ادامه این قطعنامه آمده است: «ما باید از نامزدی او علیه حملات نظام‌مند از سمت کودتاچیانی که از همه ابزارها برای متوقف کردن مردم از بیان اراده خود در انتخابات استفاده می‌کنند، دفاع کنیم.» لولا داسیلوا که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ ریاست‌جمهوری برزیل را برعهده داشت، در ماه جولای سال جاری در پی پذیرش 1.2میلیون دلار رشوه از یک شرکت مهندسی درازای موافقت با اعطای قراردادهای دولتی به این شرکت، محکوم شد. اگر دادگاه استینافی که ۲۴ ژانویه تشکیل می‌شود، محکومیت داسیلوا را ملغی نکند، وی از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اکتبر ۲۰۱۸ منع می‌شود.

اما به نظر می‌رسد حتی با وجود محکومیت، لولا داسیلوا همچنان در میان طبقه کارگر برزیل محبوبیت دارد؛ چراکه در دوران ریاست‌جمهوری وی میلیون‌ها فقیر تحت پوشش برنامه‌های سخاوتمندانه رفاه اجتماعی وی قرار گرفتند. طبق نتایج نظرسنجی دیتافول‌ها که اوایل دسامبر منتشر شد، اگر انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل همین حالا برگزار شود لولا داسیلوا دست‌کم ۳۴درصد آرا را به دست خواهد آورد که دو برابر آرای نزدیک‌ترین رقیب اوست.

طبق نتایج نظرسنجی‌ها، پیش‌بینی می‌شود خایر بولسونارو یکی از اعضای راست‌گرای کنگره برزیل و قدرتمندترین رقیب احتمالی داسیلوا در انتخابات برزیل، 15درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد و بدین‌ترتیب، انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به دور دوم کشیده خواهد شد. محبوبیت بولسونارو به‌دلیل افزایش خشونت‌ها در ریودوژانیرو کاهش یافته است. مارینا سیلوا وزیر محیط‌زیست پیشین در دوران ریاست‌جمهوری داسیلوا نیز می‌تواند با ۸ تا ۱۱درصد آرا جایگاه سوم را به دست آورد. در صورت حذف داسیلوا از انتخابات، مارینا سیلوا و خایر بولسونارو بیشترین آرا را خواهند داشت.

 

ارسال نظر