خیز مادرید برای لغو خودمختاری کاتالونیا

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۰۶

گروه جهان| منوچهر فخرزاد|

 کارلوس پوجدمون رییس منطقه خودمختار کاتالونیا، با ارسال نامه‌یی به ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا، خواستار مذاکره با دولت مرکزی در دو ماه آینده شده اما از اشاره به موضعش در مورد همه‌پرسی استقلال طفره رفته است. مادرید تهدید کرده که رهبران کاتالونیا اگر تا پنج‌شنبه صراحتا عقب‌نشینی خود را از استقلال این منطقه اعلام نکنند اداره کاتالونیا را به‌طور مستقیم برعهده خواهد گرفت.  به گزارش یورونیوز، پوجدمون تا ساعت 10 صبح دوشنبه زمان داشت تا به ضرب‌الاجل دولت مرکزی پاسخ دهد. در صورت مشخص نشدن موضع او مادرید در راستای اجرای ماده ۱۵۵ قانون اساسی یک فرصت دیگر به او خواهد داد، فرصتی که تا صبح پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت. در صورت امتناع مجدد رییس منطقه کاتالونیا، لغو خودمختاری این منطقه یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد.  کارلوس پوجدمون هفته گذشته و در پی نتیجه همه‌پرسی، استقلال کاتالونیا از اسپانیا را اعلام کرده بود اما بلافاصله با هدف مذاکره با مادرید اعلام استقلال را به حالت تعلیق درآورد. حال معاون نخست‌وزیر اسپانیا می‌گوید که اگر رهبر کاتالونیا تا پنج‌شنبه ساعت 10 صبح به وقت محلی درخواست خود برای جداسازی این منطقه از اسپانیا را منتفی نداند، مادرید کنترل کاتالونیا را برعهده گرفته و به‌طور مستقیم این منطقه را اداره خواهد کرد.

به گزارش رویترز، سریا سائنز دی سانتا ماریا گفته است: «پوجدمون هنوز هم فرصت حل و فصل اوضاع را دارد، باید جواب آری یا نه به اعلام استقلال بدهد. دولت اسپانیا فقط یک آری یا نه ساده می‌خواهد. گفتن این کلمات چندان هم دشوار نیست. سوالی پرسیده شده و پاسخش نباید چندان سخت و پیچیده باشد. درخواست پوجدمون برای مذاکره معتبر نیست و پارلمان ملی اسپانیا مکان مناسبی برای مذاکره است.» در همه‌پرسی اول اکتبر در منطقه خودمختار کاتالونیا ۹۰درصد از رای‌دهندگان به استقلال این منطقه از اسپانیا رای موافق دادند. این درحالی است که تنها ۴۳درصد از واجدان شرایط در این همه‌پرسی شرکت کردند.  اتحادیه اروپا با اعلام اینکه در بحران پیش‌آمده میان مادرید و کاتالونیا میانجیگری نمی‌کند نسبت به تبعات تشدید اختلافات ابراز نگرانی کرده است. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، گفته است: «ما در این باره میانجیگری نکرده و نمی‌کنیم. این موضوع برای دونالد توسک رییس شورای اروپایی نیز صادق است. احتمالا تنها احزاب پارلمان می‌توانند نقش میانجی را در بحران کاتالونیا ایفا کنند. ما نمی‌توانیم و اجازه این کار را نداریم.»

ژان کلود یونکر گفته در صورت جدایی کاتالونیا بسیاری دیگر از مناطق اروپا چندپاره خواهند شد و این به نفع اتحادیه اروپایی نیست. منطقه کاتالونیا حدود 16درصد جمعیت اسپانیا را در خود جای داده است. این منطقه سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی اسپانیا دارد.

 

ارسال نظر