تظاهرات وحدت در سراسر اسپانیا

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۵۷
تظاهرات وحدت در سراسر اسپانیا

گروه جهان|

ده‌ها هزار اسپانیایی‌ها در مادرید، بارسلون و شهرهای دیگر این کشور در مخالفت با جدایی کاتالونیا و با هدف وحدت و یکپارچگی این کشور دست به راهپیمایی زدند. اسپانیایی‌ها با شعار «می‌شود صحبت کنیم؟» در واکنش به همه‌پرسی هفته گذشته کاتالونیا و خشونت بی‌سابقه دولت اسپانیا، به خیابان‌ها آمدند.

گرچه دولت اسپانیا اعلام کرده که به‌دلیل خشونت بی‌سابقه پلیس در برخورد با کسانی که قصد داشتند در همه‌پرسی شرکت کنند، عذرخواهی می‌کند اما نشریه ایندیپندنت نوشته: «عذرخواهی پلیس اسپانیا هم احتمالا نمی‌تواند مانع از اعلام استقلال کاتولونیا از سوی رهبران جدایی‌طلب این منطقه شود، تصمیمی که احتمالا سه‌شنبه به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.» این همه‌پرسی پیش‌تر از سوی دادگاه عالی اسپانیا و دولت غیرقانونی اعلام شده بود.

در پی بالا گرفتن تنش‌ها در اسپانیا، فعالان اجتماعی و تحلیلگران بسیاری خواستار مذاکره دولت مرکزی و دولت محلی کاتالونیا شده‌اند. اکونومیست، بلومبرگ و فارین پالسی از جمله رسانه‌هایی هستند که شنبه با اشاره به تحولات اخیر منطقه کاتولونیا از دولت مرکزی اسپانیا خواسته‌اند تا دیر نشده به خواست‌ها و انتقادهای کاتالون‌ها توجه کرده و با ایجاد همدلی، مانع از تشدید اختلافات و در نهایت رقم خوردن این جدایی ناخوشایند شود.

قرار است یک شنبه (امروز) هم موافقان و مخالفان جدایی کاتالونیا در بسیاری از شهرهای اسپانیا تظاهرات کنند. به گزارش دویچه‌وله، گروهی موسوم به «طرفداران گفت‌وگو» میان کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا مردم را به تجمع در مقابل ساختمان شورای شهرها دعوت کرده‌اند. این گروه شنبه نیز فراخوانی را در یک پرتال اینترنتی منتشر کرده بود که بیش از ۹ هزار نفر آن را امضا کردند. در این فراخوان آمده است: «اسپانیا بهتر از رهبران سیاسی آن است.»

به اعتقاد ناظران، سازش‌ناپذیری و سیاست رویارویی دو سوی مناقشه باعث شده که فراخوان گفت‌وگو میان مادرید و بارسلونا طرفداران زیادی پیدا کند؛ در این فراخوان از مردم خواسته شده بود که لباس سفید به تن کرده و در مقابل ساختمان شورای شهرها تجمع و از بالکن خانه‌های خود پارچه سفید آویزان کنند. همزمان با این فراخوان، حامیان «اسپانیای یکپارچه» نیز در مرکز مادرید تجمع کردند. گفته شده، نیروهای پلیس در پی برنامه تظاهرات‌ها به حالت آماده‌باش درآمده است.

 اختلاف میان جدایی‌طلبان

گرچه ایندیپندنت از احتمال اعلام رسمی استقلال منطقه کاتالونیا در روز سه‌شنبه خبر داده اما برخی گزارش‌ها از تشدید اختلافات میان رهبران جدایی‌طلب بر سر طرح اعلام یک‌جانبه استقلال خبر می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده، در شرایطی که کارلس پوجدمون رهبر کاتالونیا، تهدید کرده در عرض چند روز استقلال این منطقه را اعلام می‌کند، سانتی ویلا وزیر تجارت این منطقه، پیشنهاد آتش‌بس با دولت مرکزی اسپانیا را مطرح کرده است. سانتی ویلا در مقاله‌یی در روزنامه «کاتالان آرا» از اردوی جدایی‌طلبان خواسته نسبت به ثمربخشی و تبعات یک اعلام استقلال یک‌جانبه بیندیشند. قرار است کارلس پوجدمون سه‌شنبه در پارلمان کاتالونیا در این باره حاضر شود. این در حالی است که دادگاه قانون اساسی اسپانیا جلسه دوشنبه پارلمان کاتالونیا را به حال تعلیق در آورده و هشدار داده که اگر قانونگذاران این دستور را نادیده بگیرند با اقدامات قانونی مواجه خواهند شد.

دولت منطقه‌یی کاتالونیا اعلام کرده نتایج نهایی همه‌پرسی استقلال نشان می‌دهد ۹۰درصد رای‌دهندگان حامی جدایی این منطقه از اسپانیا هستند. به گزارش ایندیپندنت، نتایج رسمی این همه‌پرسی مشابه نتایج اولیه منتشر شده توسط مقامات در آستانه برگزاری رای‌گیری است. گرچه این آمار ۹۰درصدی بیانگر دیدگاه تمام ساکنان منطقه کاتالونیا محسوب نمی‌شود زیرا پس از آنکه اعلام شد این همه‌پرسی غیرقانونی است بخشی از مخالفان استقلال کاتالونیا در این همه‌پرسی شرکت نکردند. همه‌پرسی غیررسمی مشابهی که در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شده بود نیز نشان داده بود که ۸۰درصد از رای‌دهندگان حامی استقلال کاتالونیا از اسپانیا هستند.

 رییس پلیس در دادگاه

در ادامه تحولات اسپانیا، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که جوزپ لوئیس تراپرو رییس پلیس منطقه خودگردان کاتالونیا، جمعه برای ادای توضیحاتی در ارتباط با اتهام ایجاد آشوب در دادگاه امنیت ملی اسپانیا حاضر شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، رییس پلیس کاتالونیا و چند نفر از مسوولان استقلال‌طلبان متهم هستند در آشوب روزهای ۲۰ و ۲۱ سپتامبر از نیروهای انتظامی حمایت نکرده‌اند. در این روزها به‌دنبال بازرسی برخی دفاتر محلی کاتالونیا و دستگیری تعدادی از مقام‌های مسوول استقلال‌طلب، حرکات اعتراضی وسیعی در بارسلون انجام شد و جمعیت خشمگین به تشویق پارلمان محلی و انجمن فرهنگی کاتالونیا چند ساعت نیروهای انتظامی را در اماکن خود محاصره کردند. گفته شده، این جرم می‌تواند

15 سال زندان برای مسببان آن به‌دنبال بیاورد. علاوه بر رییس پلیس کاتالونیا، یکی دیگر از مقام‌های پلیس و دو مسوول مهم محلی شامل مدیر یک انجمن فرهنگی جدایی‌طلب و رییس مجلس ملی کاتالونیا به همین اتهام احضار شده‌اند.

آسوشیتدپرس گزارش داده که همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال اعلام یکطرفه استقلال از سوی رهبران کاتالونیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ژان کلود یونکر رییس پارلمان اروپا، درباره بحران کاتالونیا با یکدیگر تلفنی صحبت کردند. نگرانی از مناقشه بر سر استقلال‌خواهی کاتالونیا در اتحادیه اروپا در حال افزایش است به‌طوری که رییس فراکسیون احزاب محافظه‌کار در پارلمان اروپا هشدار داده در صورت تشدید این تنش، اتحادیه اروپا با بحران تازه‌یی مواجه خواهد شد.

مانفرد وبر رییس آلمانی فراکسیون احزاب محافظه‌کار در پارلمان اروپا، به روزنامه آلمانی بیلد گفته است: «اختلافات سیاسی در مورد کاتالونیا می‌تواند به یک حریق در اروپا تبدیل شود. اگر دولت محلی کاتالونیا به این بحران دامن بزند، بروز بحران در اتحادیه اروپا نیز منتفی نیست.»

 

 

ارسال نظر