مشکلات بیمه معلمان، مافیای کنکور، زیرساخت‌های محقق نشده سند تحول بنیادین،

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۲۴

رقابت داروهای داخلی با نمونه‌های مشابه خارجی یکی از مسائلی بوده که همیشه تولید دارو در ایران را تحت تاثیر قرار داده است، تا جایی که با وجود تاکید مسوولان بر بالا بودن کیفیت داروی داخلی اما نه تنها بیماران بلکه بسیاری از پزشکان هم ترجیح می‌دهند داروی خارجی برای بیماران تجویز کنند و چنین وضعیتی داروی ایرانی را به حاشیه راند اما معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور می‌گوید، آنچه سبب شده تا داروی ایرانی جایگاه واقعی خود را در بازار مصرف ایران پیدا نکند، مربوط به کیفیت تولیدات نیست بلکه ضعف را باید در حوزه تبلیغات جست‌وجو کرد چرا که هزینه تبلیغات برای داروهای ایرانی در نظر گرفته نشده و تلاش بر این بوده که قیمت تمام شده داروها کاهش یابد که البته با شروع دور تازه تحریم‌ها و‌ بن‌بست تبادلات مالی بین ایران با سایر کشورها سبب شد تا این روزها نام داروی ایرانی از سوی پزشکان در نسخه‌ها بیشتر از قبل دیده شود و جایگزینی داروی داخلی با نمونه مشابه خارجی در شرایط فعلی خود به نوعی ظرفیت تبلیغات تبدیل شده است.  محسن شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو روز گذشته درباره این موضوع گفت: همیشه در صنعت دارو تلاش کرده‌ایم سازمان‌های بیمه‌گر با هزینه کمتری داروی مورد نیاز مردم را تامین کنند برای همین برای تبلیغات دارو هزینه‌ای را نمی‌بینیم و این باعث شده است عملا حرکت جدی شرکت‌های دارویی برای تبلیغات انجام ندهند. برای همین بخشی از درمانگران و حتی مردم باورشان می‌شود داروهای ایرانی حرفی برای گفتن ندارد. او با بیان اینکه در زمینه تولید مواد اولیه دارویی سال‌هاست بیش از نیمی از نیاز صنعت دارو در داخل تامین می‌شود، گفت: در محدوده استانداردسازی عوارض دارویی به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرده‌ایم. ما یکی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در منطقه داریم. امروز که از تولید داروهای دانش بنیان صحبت می‌کنیم، کنترل و نظارت بر آنها از حیث اثربخشی و ایمنی، کار دانش بنیان دیگری است که امروز در کشورمان آزمایشگاه مرجع آن را داریم. شانه‌ساز درباره مباحث مربوط به مافیای دارو گفت: به هر حال در حوزه‌ای که گردش مالی بالایی در اقتصاد دارد، ارز بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و این ارز چند نرخی است، نمی‌توانیم قسم بخوریم که هیچ تخلفی وجود ندارد، اما بحث تخلف فقط به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مرتبط نیست؛ آنچه در حوزه تخلفات دارویی، نظام و دولت درباره‌اش تصمیم گرفته‌اند این است که با شکل‌گیری سامانه‌های کنترلی قوی و هماهنگ بتوانیم نظارت‌ها را افزایش دهیم. وی افزود: در حال حاضر نظارت‌ها افزایش یافته و به تبع آن میزان تخلفات کمتر شده است. در عین حال برخی پرونده‌های تخلفی که مطرح شد، صحت نداشتند و برخی هم درست بودند که از سوی قوه قضاییه در حال پیگیری هستند. ما بنا داریم تا با سامانه‌های نظارتی مانند تی‌تک که با سامانه‌های بانک مرکزی، وزارت صمت و... ارتباط دارد بتوانیم این نظارت‌ها را با قدرت انجام دهیم و در عین حال با متخلفین بدون هیچ اغماضی برخورد می‌شود تا بتوانیم بخشی از ضرر بیت‌المال را جبران کنیم. اما انجام این کار تنها در دست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست.

شانه‌ساز تاکید کرد: ما می‌توانیم میزان نیاز یک شرکت به ارز را برآورد کنیم؛ حال فرآیند بعد از تخصیص ارز باید رصد شود که تمام آن در دست وزارت بهداشت نیست، بلکه بخش کوچکی از این فرآیند در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد. در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا سامانه‌های نظارتی را تکمیل کرده و نقاط ضعف و رخنه‌ها را بیابیم.

رییس سازمان غذا و دارو درباره برخی اظهارات مبنی بر عدم تخصیص ارز به شرکت‌های دارویی از سوی بانک مرکزی به دلیل آنچه عدم رفع تعهد آنها خوانده شده، گفت: با وجود همه فشارها و تنگناهایی که برای صنعت داروسازی ایجاد می‌شود، اما با همکاری دستگاه‌های اجرایی، ارز تامین شده و تخصیص می‌یابد. در شش ماهه ابتدایی امسال تامین و تخصیص ارز مانند شش ماهه دوم سال گذشته انجام شد و ارز را دریافت کردیم. در این زمینه جلسات متعددی به صورت هفتگی و با حضور وزیر بهداشت و سایر ذی‌نفعان تشکیل می‌شود و ما وضعیت تخصیص و تامین ارز را رصد می‌کنیم. در حال حاضر در این زمینه به مشکل خاصی برنخورده‌ایم. وی ادامه داد: در حوزه تامین ارز با وجود اینکه دشمن شیطنت می‌کند و با کمال وقاحت بر خلاف شعارهایشان، برای ایجاد مشکل در داروی کشور برنامه‌ریزی می‌کنند، اما نمی‌توانند کاری از پیش برند. خوشبختانه بعد از انقلاب توان خوبی در حوزه دارویی شکل گرفته و تیرهای دشمن در این زمینه به سنگ می‌خورد. ما در شرایط سختی کار می‌کنیم و با زحمت روندها را پیش می‌بریم.

 

ارسال نظر