سازمان مدیریت بحران جایگاه فرماندهی دارد

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۵۵
سازمان مدیریت بحران جایگاه فرماندهی دارد

هنوز وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه بطور دقیق مشخص نیست و اگرچه براساس آمارهای ارائه شده تاکنون 14هزار و 800 کانکس بین مردم این منطقه توزیع شد اما هنوز هم بخش زیادی از مردم زلزله‌زده در چادرها روزگار می‌گذرانند، تاکنون دو کودک در مناطق زلزله‌زده جان خود را از دست داده‌اند که هنوز هم علت دقیق آن مشخص نیست و تکلیف پول‌هایی که از طرف چهره‌های شناخته شده برای کمک به این مردم جمع‌آوری شد، ‌معلوم نیست. از طرف دیگر بارش برف در روزهای گذشته و مسدود شدن محورهای مواصلاتی کشور هم مزید بر علت شد تا بار دیگر این تصور ایجاد شود که سازمان مدیریت بحران در ایران، هر بار از قافله ماجرا عقب می‌ماند. با این وجود رییس سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است سازمان مدیریت بحران یک سازمان هماهنگ‌کننده، سیاست‌گذار، هدایت‌کننده و نظارت‌کننده است، سازمانی که در جایگاه فرماندهی قرار دارد و تمامی مسائل مربوط به بحران در شرح وظایف این سازمان گنجانده نشده است. اسماعیل نجار در نشست خبری روز گذشته خود با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت در هر حادثه‌یی سازمان مدیریت بحران موضوع را پیگیری کند، ‌نکاتی را در تشریح وضعیت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، شائبه کوتاهی دستگاه‌های مدیریت بحران در ساماندهی به وضعیت جاده‌های مدفون شده زیر برف و برخی مسائل دیگر بیان کرد.

  آخرین اطلاعات از وضعیت

مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره کمبود چادر و کانکس در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بیان کرد: در بازدید از مناطق زلزله‌زده موارد متعددی بودند که می‌گفتند ما چادر نداریم اما وقتی محل اسکان را می‌دیدم می‌گفتند یک چادر داریم و چادر دیگر می‌خواهیم. ۹۵هزار چادر یعنی به ازای هر نفر ۳ چادر توزیع شده که اشکالی ندارد. تاکنون ۱۴هزارو ۸۰۰ کانکس در مناطق زلزله‌زده مستقر شده‌اند از این تعداد بین ۸هزارو ۳۰۰ تا ۸هزارو ۴۰۰ کانکس توسط قرارگاه خاتم، ۲هزار کانکس توسط ارتش و یک‌هزار کانکس توسط بنیادمسکن تامین شده که هزینه‌های این کانکس‌ها را دولت تامین کرده و این دستگاه‌ها آن را اجرایی کرده‌اند این در حالی است که ۳هزارو ۵۰۰ کانکس نیز توسط مردم ساخته شده است.

نجار با بیان اینکه مقرر شد تا به زلزله‌زدگانی که خودشان می‌خواهند به جای کانکس اجاره‌بها داده شود گفت: ساکنان شهرها ۵میلیون و ساکنان روستاها ۳میلیون تومان اجاره‌بها دریافت کردند که در مجموعه ۲هزارو ۶۳۴ مستاجر و یک‌هزارو ۳۴۸ مالک آمدند و به جای کانکس از ما اجاره‌بها دریافت کردند. در مجموع با احتساب ۱۴هزارو۸۰۰ کانکسی که مستقر شده می‌توان گفت 18هزارو۷۰۰ نفر کانکس یا اجاره‌بها دریافت کردند، البته در میان افرادی که ممکن است در چادر یا کانکس باشند افرادی هستند که در خانه تخریب نشده زندگی می‌کنند که در مقابل خانه خود یک چادر یا کانکس قرار داده‌اند و در هر دو محیط حضور دارند.   نجار درباره علت مرگ دو کودک در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بیان کرد: ما از فوت دو کودک بسیار متاسف شدیم و از صمیم قلب با این افراد همدردی می‌کنیم. در پیگیری‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد یکی از جانباختگان مشکل ژنتیکی داشته و دیگری هم دیر به بیمارستان رسیده یعنی به بیمارستان رفته و برگشته و جان خود را از دست داده است.  رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای بازسازی مناطق زلزله‌زده منازل به دو دسته تقسیم می‌شد گفت: دسته اول منازلی بود که صددرصدی تخریب شده بود که ۲۱هزار و ۳۰۹ واحد شامل ۷هزارو ۴۷۸ واحد شهری و ۱۳هزار و ۸۳۱ واحد روستایی می‌شود و در نوع دوم منازلی بود که نیاز به تخریب و بازسازی دارد که شامل ۳هزارو ۷۲۶ واحد روستایی و ۱۵هزار و ۹۸۸ واحد شهری بود.  نجار با بیان اینکه واحد‌های تعمیری به سه دسته تقسیم شده به ترتیب ۱۲، ۸ و ۶میلیون تومان تسهیلات 1تا1.5میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند گفت: خانه‌های روستایی و شهری آواربرداری شده‌اند.

 برف، سازمان مدیریت بحران را غافلگیر نکرد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات انجام شده در پی بارش برف اخیر هم بیان کرد‌: در مورد برف اخیر سازمان هواشناسی اعلام هشدار کرده و چندین هشدار داده و این هشدارها به مردم اطلاع داده شده بود. پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شده بود اما موارد مطرح شده از سوی هواشناسی هشدار بود و اخطار نبود. هواشناسی گفته بود در ارتفاعات بارش برف رخ می‌دهد البته این دلیل نمی‌شود که ما برای بدترین شرایط خود را آماده نکنیم و دستگاه‌های مختلف مدیریت بحران باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنند.   نجار با اشاره به بارش برف در تهران افزود: ضمن اقداماتی که انجام شد نقصان زیادی هم داشتیم این بحث‌ها هم در زمینه راه‌ها به چشم می‌خورد هم در مورد تهران؛ خوشبختانه سعی کردیم راه‌های خطرناک را مسدود کنیم. بین ۵ تا ۶هزار نفر را در جمکران و استان‌های میانی کشور اسکان دادیم. در ۲۰۹ محور امداد رسانی انجام شد بیش از ۶۵هزار و ۵۰۰ نفر مورد امداد رسانی قرار گرفته، ۲۳هزار نفر اسکان داده شدند و طی همین مدت ۳هزار خودرو رها‌سازی شد. نیروهای امدادی همه پای کار بودند و ۶۸ نفر نیز در این حادثه مصدوم و ۱۶۴ نفر خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند و تاکنون ۹۴هزار کیلومتر از راه‌ها برف‌روبی شده است.  رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی درباره فرودگاه‌های کشور پس از بارش برف گفت: متاسفانه هنوز تجهیزات و امکانات دراین زمینه نداریم و این موضوع متولی خود را دارد اما به دولت پیشنهاد دادیم عدد قابل توجهی به وزارت راه بدهند تا این سازمان در مورد ایمنی راه‌ها و همچنین تجهیزات برف‌روبی خود را آماده کند.  نجار با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان برف غافلگیرمان نکرد گفت: همانطور که تاکیدکردم ما هشدار داده بودیم اما مردم نیز باید آماده باشند اما میزان آمادگی مردم در برابر بحران‌ها ۱۰درصد است که باید براساس آموزش افزایش یابد.

 

 

ارسال نظر