اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۷۵

 180 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی

ایرنا  معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 180 هزار خانواده زن سرپرست خانوار، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که این زنان و فرزندان آنان از تمام خدمات از جمله مستمری و خدمات درمانی، خدمات ایجاد اشتغال و ودیعه مسکن بهره‌مند می‌شوند. حبیب‌‌الله مسعودی فرید افزود: براساس آمار جدید سرشماری مربوط به سال 95، بالغ بر دو میلیون و 600 هزار خانواده زن سرپرست در کشور وجود دارد. او ادامه داد: ما در سال 1390 به تعداد 2 میلیون و 500 هزار خانواده زن سرپرست داشتیم که اکنون حدود 10‌درصد این آمار افزایش یافته و به دو میلیون و 600 هزار خانواده زن سرپرست، رسیده است. او پیش از این به ایرنا گفته بود 5.5‌درصد از 2میلیون و 500 هزار خانوار زن سرپرست خانواده در کشور (معادل 137 هزار و 500 نفر) را دخترانی تشکیل می‌دهند که هرگز ازدواج نکرده‌اند. به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از دو و نیم میلیون نفر، حدود 71‌درصد آنان به دلیل فوت همسر، خانواده زن سرپرست شده‌اند. مسعودی فرید افزوده بود، حدود 10 تا 11‌درصد این زنان نیز به دلیل طلاق، سرپرست خانواده شده‌اند و حدود 10 تا 11‌درصد دیگر به دلیل داشتن شوهر از کارافتاده و دارای معلولیت، سرپرستی خانواده خود را به عهده گرفته‌اند. به گفته او، برخی زنان سرپرست خانواده نیز دارای همسر هستند اما همسر آنان به دلایل مختلف در کنار آنان نیست یا هست اما سرپرستی خانوار را برعهده نمی‌گیرد؛ در برخی موارد همسر این زنان ممکن است زندانی یا معتاد باشد یا اینکه خانه را رها کرده باشند که ما به آنان «زنان سرپرست خانوار دارای همسر» می‌گوییم.

 کاهش آمار آدم‌ربایی

ایسنا  رییس پلیس آگاهی ناجا از کاهش آمار آدم‌ربایی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. سردار محمدرضا مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه آیا آمار آدم‌ربایی در کشور افزایش داشته یا خیر؟ اظهار کرد: آمار آدم‌ربایی در کشور نه تنها افزایش نداشته بلکه آمارهای ما از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد که تعداد این پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش هم داشته است. او با اشاره به چند پرونده آدم‌ربایی اخیر اظهار کرد: با توجه به گسترش فضای مجازی بعضی از خانواده‌ها این اخبار را در این فضا منتشر کرده و به سرعت نیز فراگیر شد و طبیعی است که پس از آن افکار عمومی نیز نسبت به این مسائل حساسیت داشته باشد اما گرچه بحث خبر پیرامون این موضوعات زیاد شده اما آمار آدم‌ربایی در کشور کاهش داشته است.  رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به شیوه‌های پلیس در کشف جرایم اظهار کرد: قدرت کشف پلیس در جرایم افزایش داشته و پرونده‌های اینچنینی نیز با سرعت و در اولویت رسیدگی می‌شود.

 ۲ مفقود و ۲ کشته بر اثر سیل در  گلستان

ایلنا  معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور از مفقود شدن ۲ نفر در سیل و توفان استان گلستان خبر داد. حسن نوری معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با ایلنا درباره سیل و توفان در استان گلستان گفت: شهرستان‌های علی‌آباد، کلاله، گنبدکاووس و آزادشهر بر اثر سیل و توفان دچار خسارت‌هایی شدند. او با اشاره به مفقودین این حادثه گفت: ۲ نفر براثر گیرافتادن خودرو پراید در مسیر سیلاب-علی‌آباد – روستای شیرین‌آباد -دهنه زرین گل مفقود شده که خودروی افراد مفقود شده در زیر پل دهنه زرین گل کشف و عملیات جست‌وجو ادامه دارد. معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: در شهر کلاله نیز مرد ۲۱ ساله‌یی مصدوم و به بیمارستان رسول اکرم شهرستان کلاله اعزام شد. همچنین در گنبدکاووس – روستای قره ماخر- مرد ۲۱ ساله‌یی براثر سقوط از پشت بام به دلیل وزش شدید باد جان خود را از دست داد. نوری ادامه داد: خانم ۳۵ ساله از اهالی روستای شیرین‌آباد علی‌آباد نیز به‌دلیل گیر افتادن پراید در مسیر سیلاب جان خود را از دست داد.

 استعداد جرم‌پذیری حاشیه‌نشین‌ها بیشتر است

فارس  یک جرم‌شناس گفت: ما در خانواده‌هایی که حاشیه‌نشین هستند استعداد جرم‌پذیری بیشتری را نسبت به سایر خانواده‌ها می‌‌بینیم.  محمدعلی نجفی‌توانا، جرم‌شناس و حقوقدان، با اشاره به زمینه‌سازی حاشیه‌نشینی برای بروز جرم، گفت: حاشیه‌نشینی نتیجه مهاجرت‌ها از محیط روستایی به شهر یا از یک کشور به کشور دیگر است که به دلیل مسائل اقتصادی، جنگ، فرهنگی و عمدتا‌ برای اشتغال رخ می‌دهد.  او با بیان اینکه حاشیه‌نشینی ریشه و بستر ارتکاب جرم است، گفت: مردمی که در حاشیه زندگی می‌کنند معمولا از امکانات طبیعی شهر همچون آموزش، بهداشت و درمان، امنیت، کار و حتی آب و برق و گاز محروم هستند و به همین دلیل امکان یک رشد متعارف اقتصادی و فرهنگی را ندارند. این جرم‌شناس گفت: در چنین شرایطی می‌بینیم که حاشیه‌نشین‌ها در واکنش به این کمبودها دست به اقدامات خلاف و غیرقانونی می‌زنند و در تعارض با قانون عمل می‌کنند.  این وکیل دادگستری ادامه داد: به همین دلیل باتوجه به ناتوانی اقتصادی و فرهنگی، این خانواده‌ها امکان تربیت فرزندان به صورت قانون‌پذیر را ندارند و بچه‌ها در این خانواده‌ها معمولا به حال خود رها می‌شوند.  نجفی‌توانا ادامه داد: در این خانواده‌ها کودکان یا به دست‌فروشی روی می‌آورند یا از سوی گروه‌های سازمان‌یافته برای سرقت و توزیع مواد مخدر به کار گرفته می‌شوند و از ابتدا قانون‌گریزی را تنها وسیله رسیدن به نیازهای خود می‌دانند.  وی با بیان اینکه حاشیه‌نشین‌ها معمولا از لحاظ اقتصادی در طبقه فقیر و مستضعف قرار دارند، ‌گفت: علت اصلی حاشیه‌نشینی ناکارآمدی برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی دولت‌ها است چراکه اگر این‌گونه نبود، این خانواده‌ها امکان یک زندگی متعارف را داشتند و برای داشتن وضعیت بهتر به شهرها مهاجرت نمی‌کردند.  این جرم‌شناس در پایان گفت: ما در خانواده‌هایی که حاشیه‌نشین هستند استعداد جرم‌پذیری بیشتری را نسبت به سایر خانواده‌ها می‌‌بینیم و آمارها هم نشان‌دهنده وجود نرخ بالای بزهکاری در این‌گونه خانواده‌ها نسبت به افراد عادی جامعه است.

 

ارسال نظر