3 پدیده شوم در انتظار تجهیزات پزشکی

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۲۹
3 پدیده شوم در انتظار تجهیزات پزشکی

رییس انجمن وارد‌کنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور از احتمال بازگشت سه پدیده دلالی، افزایش قیمت‌ها و ورشکستگی در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل عدم پرداخت مطالبات و دیرکرد ۲۰ ماهه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو خبر داد.

میلاد بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با مسائل مختلفی از جمله بازگشت پدیده دلالی و افزایش قیمت تجهیزات پزشکی در صورت عدم پرداخت مطالبات شرکت وارد‌کننده، ناموفق بودند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، لزوم افزایش میزان تعرفه‌های وارداتی در مورد کالاهای مشابه تولید داخل، وضعیت قرمز شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی، الزام وزارت بهداشت به پرداخت تعهدات مالی و پرهیز از تمرکزگرایی صادرات به کشورهای اروپایی صحبت کرد که در ادامه آورده شده است.

 وزارت بهداشت به تعهدات مالی خود عمل کند

یه گفته وی، باید تعهدات مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شود. بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به طرح تحول سلامت اختصاص یافت و باید پرداخت‌ها در بخش سلامت در دستور کار قرار گیرد تا سازمان‌هایی که درگیر شده‌اند و تعهدات مختلفی را قبول کرده‌اند بتوانند پرداخت‌های خود را به انجام رسانند. ما نمی‌گوییم که باید پول‌مان را نقدا دریافت کنیم، بلکه معتقدیم اگر قیمت‌گذاری‌ صورت می‌گیرد پرداخت‌ها ۹۰ روزه انجام شود و اگر قیمت‌گذاری رخ نمی‌دهد، در فاصله زمانی 6، 7 و 8ماهه پرداخت‌ها در دستور کار قرار گیرد. حوزه تجهیزات پزشکی نیازمند گردش درست مالی است و وقتی صنوف دیگر را می‌بینیم که در فاصله‌های زمانی 6-5ماهه تسویه حساب‌هایشان در دستور کار قرار می‌گیرد این پرسش در ذهن وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی ایجاد می‌شود که به چه دلیل باید پرداخت مطالبات‌شان به بیش از ۲۰ ماه زمان بینجامد؟ این اتفاق چه توجیهی دارد؟ تاکنون سابقه نداشته که مدت زمان پرداخت مطالبات در این بخش به بیش از ۲۰ ماه برسد و باید بدانیم که بیش از نیمی از مراکز مطالبات خود را تسویه نکرده‌اند و طول مدت پرداخت بدهی‌هایشان از ۲۰ ماه عبور کرده است.

 ۸۰ درصد تجهیزات پزشکی مراکز درمانی به‌روز هستند

بختیاری گفت: ‌تجهیزات پزشکی حوزه‌یی است که هر روز با نوآوری‌های جدید روبرو بوده و شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی به دنبال این هستند تا کالاهای نوآور را به کشور وارد کنند. به جرات می‌توان گفت که بالای ۸۰ درصد تجهیزات پزشکی موجود در مراکز درمانی به روز هستند و شرکت‌ها در حال واردات تجهیزات پزشکی نوآور هستند.

باید سیاست اتخاذ شده در این بخش بر واردات تجهیزات پزشکی فناور و با تکنولوژی بالا باشد. هیچ کشوری نمی‌تواند ۱۰۰ درصد نیاز خود را تامین کند و این مساله بر کسی پوشیده نیست و باید آن را قبول کرد. حوزه تجهیزات پزشکی نیز یکی از بخش‌هایی است که از این موضوع مبرا نبوده و به خوبی می‌دانید که علم در انحصار هیچ کشوری نیست. ما باید اجازه واردات کالاهای نوین را به کشور بدهیم و به صرف اینکه مشابه یک کالا در داخل آن هم در بخش تجهیزات پزشکی وجود دارد، جلوی واردات آن را بگیریم.

در مورد برخی تجهیزات، تحقیق و توسعه صورت گرفته و روی بیماران مختلف به آزمایش در آمده است تا با کیفیت بهتری خدمت‌رسانی کند. ما باید به چنین تجهیزاتی اجازه واردات دهیم و تنها به این دلیل که قصد حمایت از تولید داخل را داریم، مانع ورود تجهیزات پزشکی نوآور از دنیا شویم و از تجهیزاتی استفاده کنیم که به روز نیستند.

 نیاز به نوآور شدن ۲۰درصد تجهیزات پزشکی در کشور

او همچنین گفت که در مورد به روزرسانی تجهیزات پزشکی که در مراکز درمانی نیازمند تغییر هستند باید شرکت‌های تجهیزات پزشکی نسبت به واردات این تجهیزات ترغیب شوند و علاوه بر آنها تولید‌کنندگان داخلی بتوانند با بالا بردن کیفیت تولید خود و افزایش سطح واحدهای تحقیق و توسعه تجهیزاتی را تولید کنند که به روز هستند و در دنیا از آنها استفاده می‌کنند. همانطور که واحدهای تولیدی در کشور باید واحدهای تحقیق و توسعه داشته باشند، وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی نیز باید از روزمرگی در خصوص واردات تجهیزات پزشکی دوری جویند و با راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه کالاهایی را به کشور وارد کنند که در دنیا از هر کالا و تجهیزات دیگری به روزتر هستند. نباید مسوولان فنی در شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی تنها در راه پله سازمان‌ها به دنبال کسب مجوز برای واردات باشند، بلکه آنها نیز باید با تلاش بیشتر نسبت به واردات کالاهای به روز شده در دنیا گام بردارند.

 احتمال بسیار زیاد بازگشت پدیده قاچاق و افزایش قیمت‌ها

به اعتقاد رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی، مساله قابل تاملی که باید به آن اشاره کرد این است که با سیاست اتخاذ شده در راستای پرداخت مطالبات شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی و دیرکرد پرداخت‌ها، قاچاق نیز دیگر برای قاچاقچیان در این حوزه توجیه‌پذیر نیست. حتی افرادی که در حوزه تجهیزات پزشکی تجارت سیاه می‌کنند نیز دیگر به پولشان نمی‌رسند، چرا که در این حوزه پرداخت مطالباتی وجود ندارد و زمانی که قاچاقچی، تجهیزات پزشکی را به کشور وارد می‌کند نمی‌تواند دریافتی داشته باشد تا کالای خود را به فروش برساند بنابراین دیگر این اقدام برایش به صرفه نیست.

او می‌گوید که بعد از طرح تحول سلامت میزان قاچاق کالا در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار کاهش یافت و به جرات می‌توان گفت جلوی ۸۰ درصد واردات غیرقانونی در این بخش گرفته شد. باید بدانیم در حال حاضر دلال‌بازی در حوزه پزشکی قطع شده، اما اگر مطالبات وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی طی چند ماه آینده پرداخت نشود با بازگشت پدیده دلالی در حوزه تجهیزات پزشکی مواجه می‌شویم.

بازگشت فرآیند دلالی در حوزه تجهیزات پزشکی نیز بدین صورت خواهد بود که با توجه به دیرکرد پرداخت مطالبات شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی و افزایش مدت زمان این پرداخت‌ها به بیش از ۲۰ ماه، وارد‌کنندگان تصمیم می‌گیرند محصولات وارداتی را به افرادی تحویل دهند که به آنها پرداخت مالی خواهند داشت. آن افراد نیز با در نظر گرفتن سهم خود و افزایش قیمت تجهیزات پزشکی آن را به افراد یا مراکز درمانی به فروش می‌رسانند که این فرآیند با افزایش قیمت نهایی تجهیزات پزشکی همراه خواهد بود. اتفاقی که در این روند رخ می‌دهد این است که کماکان با بازگشت پدیده دلالی در حوزه تجهیزات پزشکی، مدت زمان پرداخت مطالبات به کمتر از ۲۰ ماه کاهش نخواهد یافت، اما در این بین با افزایش دو یا چند برابری میزان تجهیزات پزشکی روبرو خواهیم بود.

تنها راه‌حلی که پیش‌روی جلوگیری از بازگشت دلالی در حوزه تجهیزات پزشکی و افزایش چند برابری قیمت این تجهیزات وجود دارد، پرداخت مطالبات شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی طی چند ماهه اخیر است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید این اتفاق را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهد.

 

ارسال نظر