شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۶۶

 شرکت‌های دامداری از افزایش قیمت شیر خام منتفع می‌شوند: زمزمه‌های افزایش نرخ شیر خام همچنان به گوش می‌رسد و برخی شنیده‌ها از فروش شیر به قیمت ۱۳۰۰ تومان در هر کیلو به شرکت‌های لبنی حکایت می‌کند. مهدوی مدیر بازرگانی شرکت دامداری تلیسه نمونه در این خصوص گفت: قیمت فروش شیر خام کمی افزایش یافته و برخی شرکت‌های لبنی شیر خام را تا کیلویی ۱۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند. البته هنوز مقاومت‌هایی با افزایش قیمت شیر خام مشاهده می‌شود و بعضی خریداران حاضر به پذیرش افزایش قیمت نیستند، اما به نظر می‌رسد قیمت شیر خام تدریجا افزایش خواهد داشت.  نرخ خوراک دام نیز در یک سال اخیر رشد محسوسی داشته و به‌عنوان مثال نرخ هر کیلوگرم یونجه از ۸۰۰تومان به ۱۱۵۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

دلیل افزایش نرخ خوراک دام تنها افزایش نرخ دلار نیست، چراکه تنها خوراک وارداتی رشد قیمت نداشته و نرخ خوراک داخلی نیز افزایش قیمت را تجربه کرده است. واسطه‌ها در افزایش نرخ خوراک دام موثر بوده‌اند و افزایش نرخ ارز، بهانه‌یی برای افزایش نرخ‌ها بوده است.

افزایش قیمت شیر خام به معنای رشد سودآوری دامداران نخواهد بود. در صورتی این صنعت رونق خواهد گرفت که نرخ‌ها به ۱۴۵۰ تومان برسد و این اتفاق مستلزم رونق صادرات محصولات لبنی خواهد بود.  در پایان این گزارش، «تلیسه» از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات ۲۲ شهریور، زیان بیش از ۵درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده است.

 تاثیر حذف قیمت مصرف‌کننده از کالا‌های مصرفی در درآمد گروه غذایی: حذف قیمت مصرف‌کننده توسط تولید‌کننده، از روی برخی محصولات ازجمله مواد غذایی که در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود از اقداماتی است که قرار است از ابتدای مهر ماه اجرایی شود. با اجرایی شدن این نوع قیمت‌گذاری، محصولات در نقاط مختلف شهر با تغییرات قیمتی مواجه خواهند شد. رضا اسدی مدیر مالی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب) در این خصوص گفت: سال ۸۷ اعلام شد قیمت مصرف‌کننده روی محصولات درج شود. در حالی که چنین روالی در دنیا مرسوم نیست و هر فروشگاه، برچسب قیمت روی محصولات خود درج می‌کند.

با آزادسازی قیمت محصولات غذایی، در روند فروش تولیدکنندگان تغییر چندانی ایجاد نخواهد شد؛ تولیدکنندگان با درنظر گرفتن شرایط بازار، حاشیه سودی برای هر محصول درنظر گرفته و باتوجه به آن، اقدام به فروش محصولات خواهند کرد؛ اما حاشیه سود فروشندگان در نقاط مختلف کشور یکسان نخواهد بود. پیش از این قیمت مصرف‌کننده محصولات در تمام نقاط کشور یکسان بود؛ اما با آزادسازی نرخ‌ها یا حذف برچسب قیمت، قیمت‌های نهایی در تمام نقاط کشور به یک میزان مشخص نخواهد بود.  بنابراین خارج شدن قیمت‌گذاری محصولات غذایی از شمول قیمت‌گذاری رسمی، منجر به تغییر با اهمیتی در سودآوری شرکت‌های تولید‌کننده نخواهد شد.

 «رکیش» در پی اعلام تعدیل مثبت

۲۶ درصدی سود برآوردی شرکت متوقف شد: شرکت کارت اعتباری ایران کیش با سرمایه جدید ۲.۱۰۰ میلیارد ریال در اصلاحیه بودجه مالی براساس عملکرد سه ماهه اول سال مالی ۹۶ در حالی سود ۴۹۶ ریالی را برآورد کرد که در گزارش قبلی مبلغ ۳۹۸ ریال سود پیش‌بینی کرده بود. گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال مالی ۹۶ شرکت کارت اعتباری ایران کیش پس از سه بار اعمال اصلاحات روی سامانه کدال منتشر شد و طی آن «رکیش» تعدیل مثبت ۲۶ درصدی سود را نسبت به اصلاحیه قبلی بودجه به سهامدارانش نوید داد. در پی آن نماد معاملاتی این مجموعه و حق‌تقدم‌های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه آن به‌دلیل ارائه اطلاعات بااهمیت متوقف شد. شرکت کارت اعتباری ایران کیش با سرمایه جدید 100،2 میلیارد ریال در اصلاحیه بودجه مالی براساس عملکرد سه ماهه اول سال مالی ۹۶ در حالی سود ۴۹۶ ریالی را برآورد کرد که در گزارش قبلی مبلغ ۳۹۸ ریال سود پیش‌بینی کرده بود. بر این اساس می‌توان گفت آخرین اصلاحیه بودجه مالی این شرکت براساس عملکرد دوره مذکور با رشد ۲۴درصدی سود همراه شده است. عاملی که سبب شد تا نماد معاملاتی «رکیش» و «رکیش ح» در جریان معاملات روز جاری متوقف شود. براساس این گزارش، شرکت کارت اعتباری ایران کیش در دوره عملکرد سه ماهه اول سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ مبلغ ۸۸ ریال سود به دست آورده و بدین‌ترتیب ۱۸ درصد از سود برآوردی ۴۹۶ را محقق کرده است.

 

 

ارسال نظر