اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۹۸

«بیت‌کوین» باز هم رکورد زد

بیت‌کوین در روز دوشنبه به رکورد جدیدی دست یافت و به لطف تقاضای بالای ژاپن به توالی افزایش قیمت‌های خود از آخر هفته پیش ادامه داد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، طبق داده‌های منتشر شده از وب‌سایت صنعتی کوین‌دسک، قیمت بیت‌کوین به 4251.02 دلار رسید که با عبور از رکورد روز یک‌شنبه 4225.40 دلار، به بالاترین رقم تاریخ حیات خود دست یافت.

تنها در هفته گذشته، ارزش کلی بیت‌کوین در بازار بیش از ۱۵ میلیارد دلار صعود کرد و از ابتدای امسال تاکنون بیت‌کوین بیش از ۳۲۰ درصد رشد کرده است.

4 عامل اصلی برای این افزایش‌های متوالی در ارزش بیت‌کوین وجود دارد؛ تقاضای بالای ژاپن، حل مساله مربوط به ارتقای شبکه بیت‌کوین، علاقه موسسات و سازمان‌ها، پولی امن بودن در مواقع بحران. قانون‌گذاران ژاپنی بسیار به بیت‌کوین لطف داشته‌اند تا آنجا ‌که امسال ژاپن این پول را به عنوان یک پول قانونی قبول کرد و خرده‌فروشان بزرگ این کشور هم شروع به استفاده از آن در تبادلات خود کرده‌اند.

طبق اعلام وب‌سایت صنعتی کریپتوکامپر، ین ژاپن مسوول خرید بیش از ۴۲ درصد از بیت‌کوین بازار بوده است.

پس از بحث و جدل در جامعه بیت‌کوین درمورد آینده تکنولوژی، بالاخره مساله مربوط به ارتقای شبکه بیت‌کوین حل‌وفصل شد و توافق شد مقدار تراکنش قابل انجام در این شبکه افزایش یابد.

با شروع نگاه مهربان‌تر قانون‌گذار به بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران شرکتی و سازمانی هم سعی می‌کنند بیشتر در این زمینه مشارکت داشته باشند.

 

تخلیه حساب‌های دولت از بانک‌ها

حجم وام‌ها و سپرده‌های دولتی در شبکه بانکی با روندی کاهشی پیش رفته است، تغییری که ریشه بخشی از آن را می‌توان در اجرایی شدن دستورالعمل تمرکز حساب‌های دولت در بانک مرکزی و خروج آن از بانک‌ها جست‌وجو کرد.

تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از دارایی و بدهی سیستم بانکی منتشر کرده، نشان می‌دهد که در پایان خردادماه امسال حجم وام‌ها و سپرده‌های دولتی تا حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

این رقم در خرداد ۱۳۹۴ حدود ۸۰هزار میلیارد تومان بوده که تا ۲۲ هزار میلیارد تومان طی دو سال کاهش یافته است.

همچنین حجم وام‌ها و سپرده‌های بخش دولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری نزدیک به ۲۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان از مجموع ۵۸ هزار میلیارد را تشکیل می‌دهد که آن نیز با روندی کاهشی از حدود ۴۱هزار میلیارد خرداد ۱۳۹۴ نزدیک به ۱۸هزار میلیارد تومان کاهش دارد.

وام‌ها و سپرده‌های بخش دولتی در حالی منابع دولت در بانک‌ها و موسسات اعتباری را تشکیل می‌دهد که بخش عمده‌یی از سپرده‌های دولت نزد شبکه‌های بانکی مربوط به مانده سپرده‌های ذخیره ارزی و سپرده‌های ریالی صندوق توسعه ملی است.

روند کاهشی آن می‌تواند در بخشی ناشی از دستورالعملی باشد که به‌طور جدی‌تر از حدود یک سال گذشته به مرحله اجرا درآمده و آن تکلیف برای تمرکز حساب‌های دولتی در بانک مرکزی است. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی طبق ماده (12) قانون پولی و بانکی، بانکدار دولت شناخته شده و موظف به نگهداری حساب‌های دولتی و انجام کلیه عملیات بانکی داخل و خارج از ایران است اما ساختار متمرکز این بانک و فقدان شعبه و واحدهای عملیاتی در سراسر کشور از دهه‌های گذشته موجب شد تا وظایف عمده مربوط به تکالیف بانکداری دولت به‌ویژه نگهداری حساب‌های دولتی به‌طور موقت به بانک‌های دولتی واگذار شود.

اما در ادامه باتوجه به وجود رقابت بین بانک‌های تجاری و برای انحصارزدایی و ایجاد فضای رقابتی در شبکه بانکی بود که در ماده (10) قانون برنامه چهارم توسعه به سازمان‌های دولتی و دیگر نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها این مجوز داده شد تا نسبت به انتخاب بانک عامل جهت افتتاح حساب و دریافت خدمات بانکی اقدام کنند که این امر خود موجب تنوع و تعدد بانک‌های عامل نگهدارنده حساب‌های دولتی شد.

در نتیجه این تصمیم باتوجه به پراکندگی و گستردگی حساب‌ها در شبکه بانکی نوعی عدم آگاهی دولت از منابع درآمدی خود ایجاد و به عدم شفافیت اطلاعاتی منتهی شد که خود می‌توانست زمینه فساد باشد و در مجموع زمینه‌ساز سوءاستفاده از منابع دولتی شده و دولت در تخصیص بودجه‌های جاری و عمرانی تا حدی دچار مشکل شد.

 

کاهش قیمت سکه و ارز

در بازار تهران بهای انواع سکه کاهش یافت و بهای دلار و یورو هم به ترتیب 3 و 6 تومان افت قیمت داشت.

در بازار ارز، دلار با 3 تومان کاهش 3819 تومان، یورو با نزول 6 تومانی 4554 تومان، پوند با 12 تومان کاهش 4929 تومان و درهم بدون تغییر 1044 تومان داد و ستد شد.

روز گذشته در بازار تهران سکه طرح جدید یک‌میلیون و 213هزار تومان و طرح قدیم با کاهش 3هزار تومانی یک‌میلیون و 179هزار تومان به فروش رسید. نیم سکه هم با 2هزار تومان کاهش 629هزار تومان، ربع سکه با افت هزار تومانی 369هزار تومان، سکه گرمی با هزار تومان کاهش 248هزار تومان و هر گرم طلای 18 با 277 تومان افت قیمت 117هزار و 672 تومان فروخته شد.

قیمت اونس در بازار جهانی طلا نیز با یک دلار و 50 سنت کاهش 1271 دلار و 60 سنت درج رشد.

 

 

ارسال نظر